۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
کشاورزی> عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه افزایش 2 میلیون تومانی قیمت زعفران حباب کاذب بود، گفت: افزایش کاذب قیمت‌ها نه تنها به نفع صادرات نیست بلکه منافع آن عاید کشاورز هم نمی‌شود.

علی حسینی گازار عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران در مورد کاهش قیمت طلای سرخ گفت: قیمت زعفران کاهش نیافته، بلکه با آغاز فصل برداشت، قیمت این محصول به وضعیت عادی برگشته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کاذب زعفران منجر به کاهش صادرات می‌شود، افزود: ورود دلالان به بازار خرید و فروش زعفران موجب افزایش کاذب قیمت زعفران شده بود و این موضوع روند صادرات زعفران را با کندی مواجه کرد.

حسینی گازار با تأکید بر اینکه حباب کاذب قیمت زعفران شکسته شد، تصریح کرد: در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم زعفران 4 میلیون و 500 هزار تومان تا پنج میلیون و 500 هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ماه‌های اخیر قیمت زعفران حدود 2 میلیون تومان حباب داشت که این موضوع اصلا به نفع صادرات زعفران کشور نبود و منافعی هم از این افزایش قیمت عاید کشاورزان نمی‌شد.

عضو شورای ملی زعفران ایران در پاسخ به این سؤال که زعفران کاران از کاهش قیمت ناراضی هستند، و معتقدند که هر ساله با آغاز فصل برداشت قیمت زعفران از سوی دلالان کم می‌شود، گفت: زعفران‌کار و کشاورز باید با افزایش عملکرد در واحد سطح  افزایش درآمد داشته باشد، زیرا حباب کاذب قیمت‌ها موقتی است و منافع کشاورز را تأمین نمی‌کند.

وی افزود: هر محصولی باید قیمت واقعی داشته باشد و در صورتی که قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش یابد، موجب ناهماهنگی در کشت می‌شود و ممکن است کشاورزان فقط روی کشت یک محصول متمرکز شوند.

حسینی گازار وضعیت تولید و برداشت زعفران را خوب توصیف کرد و تصریح کرد: اگرچه حدود یک ماه دیگر تا پایان فصل برداشت زعفران باقی مانده است، اما برآوردها نشان می‌دهد میزان برداشت زعفران در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی نسبت به سال گذشته بیشتر است.

عضو شورای ملی زعفران ایران تصریح کرد: بارندگی دو ماه آخر سال 93 و ابتدای امسال موجب عملکرد خوب محصول زعفران در سال جاری شده است.

وی با بیان اینکه تنش‌های گرمایی امسال تأثیری روی کاهش عملکرد زعفران نداشت، افزود: افزایش قیمت زعفران در سال گذشته هم موجب شد، تا زعفران کاران به مزارع زعفران خود بیشتر رسیدگی کنند و این موضوع عملکرد را افزایش داده است.

منبع:فارس
کد خبر 6419fa79a8674eecae8c81f21911fd3a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =