کشاورزی> معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی واردات پرتقال از مصر را تأیید کرد و گفت: دولت با توجه به سرمازدگی مرکبات شمال، شرکت نهاده دامی به عنوان کارگزار و مباشر دولتی را انتخاب کرده که از مصر و ترکیه برای شب عید، پرتقال وارد کند.

علی اکبر مهرفرد در نشست خبری اظهار داشت: ‌ در ابتدای دولت یازدهم تراز تجاری کشاورزی منفی 8 میلیارد دلار بود، سال گذشته به منفی 3.4 میلیارد دلار بهبود یافت اما تلاش داریم تراز تجاری کشاورزی به صفر برسد.

وی ادامه داد: زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی خوب سامان نیافته و کشاورزان ما خرد هستند که تشکل‌های بخش خصوصی باید در این زمینه به میدان بیایند زیرا کشاورزان ما یک هلدینگ ندارند و اگر یک ساعت شیر را از او نخرند، بیچاره می‌شود.

مهرفرد گفت: در نیوزلند 10 هزار دامدار هلدینگ به نام فونترا دارند که 17.5 میلیارد دلار درامد دارد، چرا کشاورزان ما چنین چیزی ندارند؟ بازار ما باید ساختار داشته باشد، از تولید تا جمع اوری، بسته بندی و دسته بندی تا صادرات همه باید نظام داشته باشد که در همه جا مبتنی بر تشکل‌هاست.

وی اضافه کرد: از یک کشاورز خرد نمی توانید انتظار داشته باشید که به بازار جهانی راه یابد و باید سیستم بازاریابی حرفه ای داشته باشد، تشکل ها باید کار را جلو ببرند و دولت نظاره گر باشد. مثلا دولت در دراز مدت نباید خرید تضمینی انجام دهد و ساز و کار جایگزین داشته باشیم.

مهرفرد همچنین موضوع واردات پرتقال از مصر را تایید کرد و گفت: دولت با توجه به سرمازدگی مرکبات شمال شرکت نهاده دامی به عنوان کارگزار و مباشر دولتی انتخاب کرده که از مصر و ترکیه پرتقال وارد کند.

وی افزود: این پرتقال با تعرفه پنج درصد و رعایت شرایط قرنطینه ای وارد می شود و این بدان معنا نیست که واردات پرتقال آزاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشا‌ورزی از اعلام میزان واردات و قیمت پرتقالی که توزیع خواهد شد خودداری کرد.

منبع:فارس
کد خبر 67845b70644b4f24920209822ccca159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =