کشاورزی> رییس سازمان توسعه تجارت از اصلاح نظام تعرفه‌ای کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال 1394 طبقات تعرفه‌ای به 10 طبقه کاهش یافته است و بالاترین طبقه 75 درصد خواهد بود.

علیرضا افخمی راد، در نشست خبری با بیان این که پیش از این چهارده طبقه تعرفه‌ای در واردات کشور تعریف شده بود، اظهار کرد: هیات وزیران از ابتدای سال جاری، سازمان توسعه تجارت را مکلف کرد که تا پایان سال 1396 تعداد طبقات تعرفه‌ای به شش طبقه کاهش یابد.

وی افزود: به این ترتیب در حال حاضر طبقات شش و هشت مجموعا به طبقه هفت، طبقات دوازده و پانزده مجموعا به پانزده ، طبقات 18 هجده و 22 به 20 تبدیل شده‌اند و تعرفه 100 درصدی نیز به طور کامل از نظام تعرفه‌ای حذف شد.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که اصلاح نظام تعرفه‌ای در صورتی که به درستی انجام شود، می‌تواند شاخص‌های بین‌المللی کشور را افزایش داده و سبب بهبود فضای کسب و کار شود.

افخمی راد با اشاره به این که در حال حاضر کمترین تعرفه چهار درصد و بیشترین تعرفه 75 درصد است، ادامه داد: همیشه این طبقات تعرفه‌ای اسباب اختلاف و ایجاد مشکلاتی در گمرکات بوده است که با اصلاح نظام تعرفه‌ای امیدواریم که این مشکلات حل شود.

وی با بیان این که در اصلاح نظام تعرفه‌ای حفظ منابع طبیعی و توجه به محیط زیست نیز مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: برای مثال تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی در حال حاضر در حداقل یعنی صفر است. بنابراین ما سعی کردیم کالاهایی که بالا بردن تعرفه‌های آنها باعث آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود را یا کاهش دهیم و یا به طور کامل حذف کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به این که ممکن است در سال 1393 در برخی کالاها افزایش تعرفه‌ای داده باشیم، خاطرنشان کرد: این امر حمایت از تولید داخل صورت گرفته است، چرا که به محض اجرای تعرفه‌های جدید ظرفیت‌های بلااستفاده در داخل کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یا زمینه برای سرمایه‌گذاری‌ جدید فراهم می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از این که سال آینده با توجه به اصلاحات نظام تعرفه‌ای رونق بیشتری در بخش تولید داشته باشد، اظهار کرد: در صورت سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌توان امیدوار بود که زمینه برای اشتغال جوانان به خوبی فراهم شود.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به آمار تجارت ایران در سال 1393 ، تصریح کرد: هنوز آمار دوازده ماهه به دست ما نرسیده است ، اما بر اساس آمار یازده ماهه سال 1393 طراز تجاری کشور منفی دو میلیارد دلار است.

وی با بیان این که در یازده ماهه سال جاری 46 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات و 48 میلیارد و 200 میلیون دلار واردات داشتیم، ادامه داد: به این ترتیب رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد بوده است، این در حالی است واردات نسبت به این مدت تنها 12 درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که ما در این مدت یازده دلار نیز صادرات خدمات داشته‌ایم، اظهار کرد: در صورتی که این میزان نیز به صادرات غیر نفتی اضافه شود، میزان صادرات ما در سال 1393 به حدود 58 میلیارد دلار می‌رسد.

وی تاکید کرد: به این ترتیب می‌توان گفت که طراز تجاری ایران نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری پیدا کرده است و بیش از 50 درصد بهبود یافته است.

افخمی راد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعرفه واردات کالاهای لوکس از 100 به 75 درصد مشکلی در تولید کشور ایجاد نمی‌کند؟ گفت: تعرفه‌های بالا سهم‌شان در واردات بسیار پایین است، چرا که اگر تعرفه‌ را بی جهت بالا بگذاریم به احتمال زیاد به جای روال رسمی و قانونی شرایط برای ورود کالا به شکل غیر مجاز و قاچاق فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال زمانی ما تعرفه گوشی تلفن همراه به 60 درصد افزایش دادیم و مشاهده شد که در آن زمان هیچ وارداتی برای گوشی تلفن همراه در گمرک به ثبت نرسید. در حالی که در بازار نیز شاهد کمبود این کالا نبودیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان این که تعرفه واردات خودرو تغییری صورت نگرفته است، اضافه کرد: تعرفه خودروهای زیر 2500 سی سی 40 و 55 درصد است که البته در کنار آن وارد کنندگان پرداخت‌های دیگری از جمله از رده خارج کردن یک تا چهار خودروی فرسوده انجام می‌دهند.

افخمی راد در ادامه با بیان این که تعرفه‌های پایین در نظام تعرفه‌ای عمدتا مربوط به مواد اولیه است، اظهار کرد: هر چه تعرفه افزایش پیدا می‌کند به این معناست که کالای ما به سمت کالای نهایی نزدیکتر شده و بالاترین تعرفه مربوط به کالای 100 درصد ساخته شده است.

منبع:ایسنا
کد خبر 682b43ab470941f48abf3c87cfb93482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =