صنایع غذایی> در حالیکه رییس سازمان دامپزشکی آماده نبودن کارخانه‌های لبنی را دلیل تاخیر در صادرات لبنیات به روسیه اعلام کرده است، دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد که مشکلات سوئیفت و قوانین مالی، بازرگانی و گمرکی روسیه، مانع صادرات لبنیات ایرانی و عامل تاخیر صاردات شده است.

 پس از آنکه روس‌ها در پی تیره و تار شدن روابط‌شان با اتحادیه اروپا و ترکیه، خرید هرگونه مواد غذایی از غربی‌ها را ممنوع اعلام کردند با ایران و دیگر کشورهای آسیایی وارد تفاهم و مذاکره برای تامین نیازمندی‌ غذایی‌شان شدند که در این راستا پس از یکسال بررسی، آزمایش و مذاکره مسئولان ایران و روسیه توافقات نهایی در زمینه‌ صادرات انواع محصولات غذایی بین دو کشور امضاء شد.

لبنیات یکی از نیازمندی‌های روس‌ها بود که از ایران تقاضا کردند و نهایتا پس از یکسال و اندی بررسی و ارزیابی، چهار کارخانه لبنی ایرانی از سوی روس‌ها مورد تایید قرار گرفتند و مقرر شد از یکم بهمن‌ امسال مجوز صادرات لبنیات ایرانی به روسیه از سوی دو کشور صادر شود اما علی‌رغم آزاد شدن صادرات این محصول تاکنون هیچ محموله‌ای به روسیه صادر نشده است.

کارخانه‌های لبنی آماده صادرات به روسیه‌ نیستند

در این میان مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی - از فراهم بودن شرایط و بسترهای لازم برای صادرات محصولات لبنی به روسیه خبر داد و گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته و گذشت بیش از 72 ساعت کاری از آزاد شدن صادرات لبنیات به روسیه، هنوز هیچ یک از کارخانه‌های لبنی تقاضایی برای صادرات به روسیه ارائه نکرده‌اند.

وی یکی از دلایل تاخیر در صادرات محصولات لبنی به روسیه را که از یکم بهمن‌ امسال آزاد شده است، آماده نبودن کارخانه‌های لبنی اعلام کرد و گفت: صنایع تصور نمی‌کردند که به این زودی توافقات میان ایران و روسیه برای صادرات محصولات لبنی انجام شود و به نظر می‌رسد به همین دلیل هنوز توافقات نهایی خود را برای صادرات محصولات لبنی با مشتریان روسی خود نهایی نکرده‌اند.

صنایع لبنی آماده‌اند، سوئیفت و مشکلات گمرکی روسیه مانع صادرات

این در حالی است که رضا باکری - دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی - در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: صنایع لبنی محصول جدیدی را نمی‌خواهند تولید کنند که برای صادراتش به روسیه آماده نباشند و مشکل اصلی برای صادرات لبنیات ایرانی به این کشور، قوانین خاص بازرگانی، گمرکی و مشکلات ناشی از سوئیفت است.

وی با بیان این‌که تا پایان امسال اولین محموله‌های لبنیات ایرانی به روسیه صادر می‌شود، افزود: به عنوان مثال یکی از مشکلات گمرکی روسیه این است که اگر محموله‌ای در خاک این کشور تخلیه شود دیگر صادر‌کننده و کشور مبدا هیچ مالکیتی بر آن محموله ندارد و حتی اگر بهای آن را دریافت نکرده باشد نمی‌تواند در دادگاه‌های روسی ادعای مالکیت کند. بنابراین باید ابتدا بدانیم که روس‌ها دقیقا چه تقاضایی دارند و چگونه از چه طریقی می‌خواهند بهای آن را پرداخت کنند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی با بیان این‌که روز گذشته سوئیفت باز شده است، اظهار کرد: بانک‌های ایرانی اعلام کردند که تا حل کامل مشکل نقل و انتقالات مالی و اطلاعاتی بین ایران و سوئیفت حدود یک هفته طول می‌کشد و از سوی دیگر اتاق بازرگانی ایران در حال حل ابهامات بازرگانی و گمرکی صادرات لبنیات به روسیه است.

باکری تصریح کرد: کارخانه‌های لبنی تایید شده برای صادرات محصولات خود به روسیه، هیچ مشکلی ندارند و کاملا آماده هستند و علت اصلی تاخیر در صادرات لبنیات به روسیه از طرف مقابل است؛ نه ایران.

منبع:ایسنا

کد خبر 69d5e3b0cf9c46999d1d1850dda9c614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =