۰ نفر
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
بورسان: در برنامه زنگ پایان دیروز به رسم هفته‌های اخیر، به بررسی یک گروه سهام و تغییر قیمتی آنها نسبت به دلار پرداخته شد. در این برنامه 9 سهم غذایی مورد توجه قرار گرفت و بیشتر به سهم‌هایی در این گروه پرداخته شد که با اخبار تجدید ارزیابی یا شایعاتی در بازار داغ شده‌اند. 
غمینو: مینو اخیرا تجدید ارزیابی داد اما الان هم افزایش سرمایه از محل آورده دارد. این نشان می‌دهد که تجدید ارزیابی چیزی به شرکت اضافه نمی‌کند و اگر شرکت برای مثلا طرح توسعه خود واقعا به پول نیاز داشته باشد، باید به شکلی پول را وارد شرکت کند و تجدید ارزیابی کمکی نمی‌کند. 
ارزش سهم غمینو از ابتدای جهش ارزی 5 برابر دلار بیشتر رشد داشته، اما باید توجه داشت که تمام بازی این سهم در سال 98 به دلیل تجدید ارزیابی بوده و تمام شده است. این موضوع را می‌توان از رشد اندک قیمت آن در سال 99 نیز فهمید که از ابتدای سال تنها 60 درصد رشد کرده که حتی کمتر از رشد دلار بوده است. در زمان اصلاح بازار نیز 21 درصد کاهش یافته و نتوانسته به سطوح قبلی برگردد. 
رشد شدید قیمت سال 98 برای مینو موجب شد که P/E پیشنگر این شرکت به شدت افزایش یابد. این در حالی است که در مجموع صنعت غذا و تنقلات از جمله شرکت مینو، طرح توسعه چندانی ندارند و همان محصولات قدیمی را تولید می‌کند، از این رو نمی‌توان به طرح‎های توسعه و افزایش سودآوری شرکت هم امید داشت. با این حال باید توجه داشت غمینو بعد از افزایش نرخ‌های بعد از رشد دلار، با افزایش سود چند برابری مواجه شد. 
غسالم: این شرکت نیز با تجدید ارزیابی بسیار مورد توجه قرار گرفت، با این حال قیمت سهم این شرکت 60 درصد از اوج خود ریزش کرده است و نتوانست این ریزش خود را اصلاح کند. موضوع قابل توجه دیگر در این سهم اصلاح 30 درصد از ابتدای سال و رشد یک ساله فقط 89 درصدی است. این ارقام نشان می‎دهد که بازی این سهم بعد از تجدید ارزیابی تمام شده و احتمالا بسیاری از سهامداران خود را نقره داغ کرده است. با این حال این سهم در بازه بلندمدت‌تر رشد قابل توجهی داشته و از زمان جهش ارزی 3.9 برابر دلار رشد کرده است. 
غشصفا: لبنیات اصفهان نیز در بازه زمانی نیمه دوم 98 با خبر تجدید ارزیابی حسابی داغ شد. با این حال از اوج خود در سال جاری 28 درصد ریخته است و همچنین از ابتدای سال تنها رشد 46 درصدی را ثبت کرده است. این اعداد نشان می‎دهد که بازی این سهم نیز همان سال 98 تمام شده است. با این حال غشصفا بازدهی خوبی نسبت به دلار از زمان جهش ارزی داشته است. رشد 3.7 برابری دلار برای این شرکت کوچک لبنی در حالی رقم خورده که شرکت‌های بزرگی چون فملی و فولاد نیز در این بازه زمانی همین اندازه رشد را ثبت کرده‌اند.
غبهنوش: بهنوش چند وقت پیش دامنه نوسانش 10 درصدی شده بود و موجب شد رشد چشم‌گیری کند، اما به یکباره دامنه نوسان این شرکت را به 5 درصد رساندند و این موضوع هم افت قابل توجهی را برای سهام غبهنوش به همراه داشت. این سهم نسبت به دیگر غذایی‌ها وضعیت بهتری داشت، با این حال از زمان اوج حدود 16 درصد ریزش کرده است. رشد یک ساله غبهنوش نیز 348 درصد بوده و از زمان جهش ارزی 3.6 برابر دلار رشد کرده که رقم خوب و قابل قبولی است. 
تبرک: حواشی خود سهم و شرکت‌های زیر مجموعه آن همیشه در بازار مطرح بوده است. تبرک کم کم در حال تبدیل شدن به هلدینگ است، در حال وارد شدن به حوزه‌های مختلف صنعت غذایی است. این شرکت به واسطه شایعه شرکت‌‎های زیر مجموعه خود خوب رشد کرد، اما به دنبال افت بازار و زیرمجموعه‎های خود نیز با شدت زیادی ریزش را تجربه کرد و بعد از آن هم نتوانست ریزش خود را جبران کند. با این حال از ابتدای سال رشد 176 درصدی را ثبت کرده که حداقل می‎توان گفت همگام با بازار بوده است. 2.8 دلار هم رشد کرده که عدد خوبی است. 
غمهرا: این شرکت که به واسطه تولید سس گوجه فرنگی خود مشهور است، نوسانات قابل توجهی داشته. با وجود اینکه رشد 2.7 برابری دلار داشته که نسبت به بسیاری از شرکت‌ها کمتر است، اما جزء معدود سهام بازار سرمایه بوده که امسال افت نکرده و حتی بعد از ریزش بازار رشد قیمت را به ثبت رسانده است. این سهم با وجود رشد تنها 120 درصدی از ابتدای سال از زمان ریزش بازار 45 درصد رشد کرده است. دلیل رشد این سهم هم چندان مشخص نیست. 
غپینو: این شرکت که جزء شرکت‌های زیر مجموعه مینو است در زمان افت بازار حدود 46 درصد ریزش کرده و جزء ریزش‌های شدید بازار بوده است. رشد از ابتدای امسال این شرکت نیز عدد نه چندان دلچسب 41 درصد بوده است. این شرکت نیز مانند دیگر زیر مجموعه‎های مینو شایعه‌های تجدید ارزیابی و همچنین توجه بازار به سهم‎های کوچک در سال 98 با خوب رشد کرد. اما امسال درجا زد و افت‌های مداومی را به ثبت رساند. با این حال رشد 2.5 برابری دلار از زمان جهش ارزی رقم خوبی برای این سهم بوده است.
غگلستا: این شرکت لبنیاتی هم با وجود اینکه از ابتدای سال رشد تنها 54 درصدی را به ثبت رسانده است، از زمان ریزش بازار رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است. این سهم در بازه زمانی طولانی که بازار رشد می‎کرد، مدام درجا می‌زد، اما از یک زمانی که بازار وارد فاز اصلاح شد، این سهم رشد خوبی را به ثبت رساند. این سهم 2.2 برابر دلار از زمان جهش ارزی رشد کرده است.
غگل: این سهم سردمدار تجدید ارزیابی‌‌ها بود و سمبل بازاری‌های بعد از مجمع بود. در نهایت نیز از میزان اوج خود 62 درصد ریزش کرد و از ابتدای سال افت 21 درصد را به ثبت رساند. این شرکت هنوز هم پتانسیل چندانی برای جبران این افت ندارد. شناوری سهم هم به شدت بالا رفته، سهامدار عمده سهم خود از شرکت را از 57 درصد به 11 درصد رساند و بخش اعظم سهم خود را در اوج فروخت. با این حال غگل 1.4 برابر دلار رشد کرده است که نشان می‎دهد که سهم فاجعه‌باری مثل غگل هم می‌تواند در بلندمدت رشدهای معقولی داشته باشد.

کد خبر 69e5a1ff5cec410296df94ec0383ee9c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =