مواد غذایی> استاندار گیلان گفت: معاون اول رییس‌جمهوری از وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست نسبت به رفع مشکل چای سنواتی اقدام لازم را انجام دهند.


به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان، محمدعلی نجفی با اشاره به نامه‌ای که به معاون اول رییس جمهوری پیرامون اتخاذ تدابیری لازم درباره رفع مشکل چای سنواتی موجود در انبارهای کشور نوشته است، گفت: اسحاق جهانگیری در پاسخ به این نامه به وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی پی‌نوشت کرده تا موضوع نامه، بررسی و اقدام لازم جهت رفع مشکل انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه وجود مقادیر نسبتاً زیاد چای سنواتی در کشور، همواره از مسایل چالش برانگیز بازار چای به‌ویژه طی سالهای گذشته بوده، افزود: بنا به اعلام وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان استاندارد؛ ورود چای سنواتی غیرقابل شرب به بازار از یک سو، نگرانی‌هایی را در مورد تهدید سلامت مصرف کنندگان در پی داشته و از سوی دیگر عرضه آن همزمان با فصل برداشت برگ سبز با کاهش قیمت چای تولید سال و اخلال در مکانیزم‌های بازار، خسارات هنگفتی را به تولید کنندگان و به‌ویژه چایکاران که برگ سبز چای تنها منبع گذران معیشت آنهاست، تحمیل می‌کند.

استاندار گیلان بیان داشت: ارزش کل چای سنواتی موجود در انبارهای کشور به‌مراتب از نصف یارانه خرید تضمینی برگ سبز چای در هرسال کمتر است؛ در صورتی که یارانه پرداخت شده توسط دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز سالانه به یک‌هزار میلیارد ریال بالغ می‌گردد.

نجفی ادامه داد: چنانچه مسایل ایجاد شده از ناحیه چای سنواتی، از طریق صادرات یکجای آن به خارج از کشور در قالب مصارف صنعتی یا امحای آن در یک برنامه زمان‌بندی مشخص مرتفع گردد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم، ضمن انجام به‌زراعی باغات چای به‌عنوان تأمین منابع اصلی تولید، تحت اعمال حاکمیت و نظارت سازمان چای کشور، این امکان را به وجود می‌آورد تا بتوان وابستگی چای را برای همیشه از یارانه دولت منفک کرد.

استاندار گیلان اضافه کرد: در این نامه همچنین به معاون اول رییس جمهوری پیشنهاد داده شده یکی از بهترین ابزار تزریق منابع و هدایت هدفمندی، اتخاذ روش خرید آزاد بدون استفاده از تسهیلات و منابع دولتی توسط کارخانجات چای‌سازی و بهره گیری از روشهای تشویقی و انگیزشی می‌باشد تا از این مجاری؛ ضمن تقویت بخش خصوصی، زمینه لازم برای اقتصاد رقابتی و ارتقای کیفی تولید فراهم شود.

نجفی با قدردانی از توجه رییس جمهوری برای رسیدگی به مشکل صنعت چای گفت: در سفر هیئت دولت به گیلان، مسائل و مشکلات چایکاران به استحضار رییس جمهوری رسید و دکتر روحانی نیز نسبت به بهبود وضعیت این قشر دستورات لازم را دادند که نگارش این نامه به معاون اول ایشان در همین راستا بوده است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته، اقدامات اساسی از جمله اختصاص یکصد میلیارد تومان یارانه برای خرید چای، پرداخت تسهیلات به‌زراعی پس از 10 سال انجام داده که به‌گواه کارشناسان موجب بهبود وضعیت چایکاران و احیای سه‌هزار هکتار از باغات مخروبه شده و نشان دهنده اهتمام دولت در این بخش است.

بنا بر این گزارش در استان‌های گیلان و مازندران بیش از 30هزار هکتار باغ چای وجود دارد که حدود 90درصد این باغها در گیلان قرار دارند.

50هزار خانوار کشاورز چایکار، 30هزار هکتار باغ چای و 160 واحد چای‌سازی در استان‌های گیلان و مازندران در زمینه صنعت چای فعالیت دارند.

محمدعلی نجفی استاندار گیلان در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نیز در نشستی با مدیران و نمایندگان چایکاران و کارخانه داران چای در شهرستان لاهیجان، چای سنواتی در انبارها را یکی از بزرگترین معضلات این محصول دانسته و بیان کرده بود که باید یک بار برای همیشه در خصوص چای سنواتی تعیین تکلیف شده و این مشکل با مزایده گذاشتن و یا فروش آن، برطرف شود.

وی افزوده بود: یا باید چای سنواتی به‌صورت مزایده بین المللی و با نظارت عالی استانداری و وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های نظارتی به فروش برسد و یا به‌صورت قانونی از مرزهای کشور خارج شود.

در مردادماه سال 1390 و بر اساس مصوبه کارگروه برنج و چای، حدود 190هزار تن چای سنواتی سالهای 1372 تا 1386 موجود در انبارهای کشور به کمپوست و سایر محصولات صنعتی تبدیل شد.


منبع:تسنیم
کد خبر 6b1bfcfbdd8e40d3b71219d199945ec6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =