کشاورزی> بر خلاف اظهارنظرهایی که درباره عدم تمایل صنایع لبنی برای خرید تضمینی شیرخام و استفاده از شیرخشک به جای شیر تازه برای تولید فرآورده‌های لبنی مطرح می‌شود، این بخش هیچ مشکلی برای جذب شیرخام دامداران ندارد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران در واکنش به خبر مقاومت صنایع لبنی مقابل خرید تضمینی شیرخام گفت: بر خلاف اظهارنظرهای خارج از چارچوبی که انجام می‌شود، حرف دامداران، صنایع و دولت در زمینه خرید شیرخام یکسان است که این موضوع در جلسه هفته گذشته فعالان این بخش در تعاون روستایی تأکید شد.

محمدرضا اسماعیلی افزود: صنعت لبنیات و دامداران از یکدیگر جدا نیستند و به همین منظور در عرضه نهایی فرآورده‌های لبنی باید سود همه بخش‌ها در کنار رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها در صورتی می‌توانند شیرخام را به نرخ یک‌هزار و 440 تومانی بخرند که خروجی لازم را داشته باشند، اما در حال حاضر شاهد این هستیم که کارخانه‌های لبنی اجناس خود را حراج و به زیر قیمت به فروش می‌رسانند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران ادامه داد: برای حل مشکل چرخه معیوب عرضه شیرخام در میان دامداران و کارخانه‌ها باید راه چاره‌ای پیدا کرد تا افزایش سرانه مصرف را در کنار تولید پایدار به دست آورد، اما ایجاد جنجال رسانه‌ای کمکی به حل این موضوع نمی‌کند.

اسماعیلی تصریح کرد: در حالی خرید تضمینی شیرخام برای تبدیل به شیرخشک انجام می‌شود که ما با کمبود سرانه مصرف این محصول در سبد خانوار روبه‌رو هستیم و برنامه‌های توسعه در این زمینه محقق نشده است.

وی اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران یادآور شد: پیشنهاد صنایع برای جلوگیری از ضرر دامداران در عین حال حفظ و افزایش سرانه مصرف شیرخام، تخصیص یارانه دولت به خرید شیرخام دامداران و عرضه شیرخام به نرخ ارزان به صنایع لبنی است تا این محصول با نرخ کمتری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

اسماعیلی تأکید کرد: با عرضه فرآورده‌های لبنی تحت حمایت دولت با قیمتی کمتر از بازار مصرف مانند تجربه سال‌های نه‌چندان دور، شیر اصطلاحاً دولتی یا تعاونی به کمک دامداران صنایع و مردم می‌آید.

منبع:ایانا
کد خبر 6c41e33a596e4c8caf272e050c59c4fa

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =