کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توانمندی برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی بر ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی برای دوبرابر شدن تولید محصولات کشاورزی در کشور تأکید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول با اشاره به مساحت یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومترمربعی ایران گفت: کشور هلند که تنها ۴۳ هزار کیلومترمربع و ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد، می‌تواند تا ۸۲ میلیارد یورو صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد.

محمود حجتی افزود: وقتی مساحت هلند به اندازه استان‌های گیلان، مازندران و قسمت سرسبز استان گلستان است و می‌تواند بعد از آمریکا دومین رتبه صادرات محصولات کشاورزی در جهان را داشته باشد؛ بنابراین ایران نیز می‌تواند با ابزار و دانش روز تولید را به دو برابر افزایش داده و از مزایای آن بهره‌برداری کند.

وی بیان کرد: اساس کار ما بر مدیریت داشته‌هایمان بوده است؛ بنابراین پایداری در این امر بسیار مهم بوده و اگر کشاورز که معمولاً با محصول زنده سروکار دارد، مراقب نباشد، بیماری‌ها و آفات ضررهای جبران‌ناپذیری به تولید خواهد زد.

وزیر جهاد کشاورزی محصولات باغی ایران را جزو باکیفیت‌ترین محصولات کشاورزی معرفی کرد و ادامه داد: به شرطی که عامل بهره‌وری یکی از فاکتورهای تولید در نظر گرفته شود، می‌توان ضمن ایجاد اشتغال، افزایش ثروت ملی و صادرات منابع آب، خاک و محیط زیست را حفظ کرد.

حجتی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد کل گندم تولیدشده را از کشاورزان خریداری کند، عنوان کرد: امسال برای خرید این محصول بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که در مقایسه با رقم چهارهزار میلیارد تومانی سال ۹۲ هزینه سه برابری دربر داشته است، در حالی که خرید گندم از ۴,۵ میلیون تن به ۱۱.۵ میلیون تن افزایش یافت.

وی در پایان زمن تشکر از حمایت‌های دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با وجود تمام محدودیت‌ها و کمبودهای مالی، حمایت‌های بی‌نظیری از طرف دولت و شخص رئیس جمهوری در حق بخش کشاورزی صورت گرفت که لازم است از دست‌اندرکاران خرید تضمینی نهایت تشکر را به‌جا بیاوریم.

منبع:ایانا
کد خبر 6ffafff1933344d7a5ca2e855a6a7801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =