غذا و تغذیه> شاید خوراکی ها ومیوه های سیاه به اندازه مواد غذایی رنگارنگ وسوسه کننده نباشد اما آنها دارای خواص زیادی هستند البته به غیر از نوشیدنی سیاه!

شاتوت

به توت سیاه معروف است.شاتوت کالری بسیار کمی داردو فیبر آن بسیار بالاست در نتیجه این میوه مناسب کسانی است که می خواهند وزن متناسبی داشته باشند.شاتوت منبع ویتامین c  محسوب می شود .مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین c   به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.تعدادی از ویتامین های گروه b  همدر شاتوت دیده می شونداین ویتامین ها به سوخت وساز بهتر بدن کمک می کنند.

خرما


خرما با داشتن قندهای طبیعی مورد توجه متخصصان تغذیه است.44 تا48 درصد از کل ترکیبات غذایی هر عدد خرما حاوی هیدرات کربن است در نتیجه مصرف آن به کارایی بهتر عملکرد مغز کمک می کند.هر عدد خرما حاوی 5/6 تا 5/11 درصد فیبر است و خوردن آن باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود.میزان آهن موجود در خرما نسبت به نوع آن متغیر است اما در تامین بخشی از آهن بدن نقش دارد.همچنین منبعی از پروتئین گیاهی است و گیاهخواران می توانند برای تامین بخشی از پروتئین های روزانه یخود از خرما استفاده کنند.

تخمه آفتابگردان

یکی از مغزدانه هی مفید برای حفظ سلامت تخمه ی آفتاب گردان است.دانه های آفتابگردان سرشار از ویتامین e  استاین ویتامین از گروه آنتی اکسیدان هاست. در نتیجه به حفظ سلامت قلب و رگ ها کمک می کند. نصف پیمانه تخمه آفتابگردان حدود 255 میلی گرم منیزیم دارد. این ماده معدنی از بروز سکته قلبی پیش گیری می کند  و فشار خون را پایین می آورد.منیزیم در پیش گیری از سنگ کلیه و مقابله بیماری ها و عفونت ها نقش دارد. تخمه آفتابگردان با داشتن با داشتن مقدار زیادی سلنیوم شما را سالم نگه می دارد.

شکلات تلخ

شکلات های تلخ به دلیل داشتن  کاکائوی بیشتر قیمت بالاتری دارند. شکلات های تلخ فشار خون شما را پایین آورده و  جریان خون در رگ ها را افزایش می دهد. این شکلات به بالا بردن سطح کلسترون خوب خون کمک می کند.افرادی که روزانه حدود 30 گرم شکلات تلخ می خورند و این رژیم غذایی را به مدت دو هفته دنبال می کنند سطح هورمون استرس- کورتیزول-بدنشان به طور قابل توجهی کاهش یافته واحساس آشفتگی و نگرانی ناشی از ترشح این هورمون سراغ شان نمی آید این مقدار شکلات به مقدار 200 گرم کالری دارد.

چای


برگ های سیاه و خشک شده ی چای برای بخش های مختلف بدن مفید هستند و اگر به اندازه مصرف شوند،در سلامت شما تاثییر زیادی دارند.تحقیقات نشان می دهد مصرف چای پلاک های میکروبی دهان را کاهش داده و از رشد باکتریس های فاسد کننده دندان جلوگیری می کند.مصرف  سه وعده چای در طول روز می تواند خطر بروز سکته را تا 21 درصد کاهش دهد.در چای سیاه ترکیبی به نام پلی فنون وجود دارد که آنتی اکسیدان خوبی است واز  تخریب دی ان ای که ممکن است به دلیل مواد سمی و تنباکو به وجود آید جلوگیری می کند.افرادی که در طولانی مدت یک یا دو فنجان چای در رژیم غذایی شان وجود داشته 70 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.خاصیت دیگر چای این است که بدن را آرام می کند و ثابت شده است که سطح هورمون استرس را کاهش می دهد.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 7268e583bfce450fb41661cd22c1141d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =