صنایع غذایی> اقتصاد غذا - دو برند مطرح  صنعت روغن نباتی در طول یک هفته و به فاصله تنها چند روز روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین D  را معرفی و روانه  بازار کردند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در حالی که غنی سازی روغن‌ های خوراکی با ویتامین دی، اکنون در کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، هند و ... با موفقیت انجام شده و نتایج قابل قبول آنها بر سلامتی مصرف کنندگان موجب شده است تا برندهای مطرح صنعت روغن نباتی ایران نظیر «نینا» و«اویلا»  نیز به سراغ این روش رفته و محصول خود را با ویتامین D غنی سازی کنند.

نتایج مطالعات پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داده  تقریبا تمام افراد جامعه ما در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند و حدود نیمی از افراد جامعه، به ویژه زنان کشور نیز به کمبود شدید ویتامین D مبتلا هستند.

انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور نیز تائید می‌کند بیش از ۸۰ درصد مردم دچار کمبود ویتامین D هستند.

وزیر بهداشت در افتتاحیه اجلاس معاونین اجتماعی وزارت بهداشت با بیان این که تقریبا ۸۰ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و میزان توده استخوانی در ایران نسبت به سایر کشورها نیز کمتر است، تاکید کرد مردم باید نسبت به سلامت ‌خود حساس باشند.

نکته قابل توجه در تولید و معرفی روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین D در بازار ایران همزمانی معرفی  دو برند سرشناس به فاصله تنها چند روز است به طوری  که شرکت فرآورده های روغن ایران «فریکو»روز چهار شنبه10 مهرماه در خصوص تولید روغن جدیدش با برند «نینا»   اعلام کرد:" محصول جدید روغن نینا، پس از مطالعه و بررسی فراوان و دریافت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت توانست ایران را در زمره ۸ کشور جهان که روغن مایع را با ویتامین دی غنی سازی می کنند، قرار دهد و اکنون غنی سازی روغن آفتابگردان نینا با ویتامین D ، برای نخستین بار در کشور انجام شده است و این محصول جدید روانه بازار می شود تا بتواند بخش اعظم کمبود این ویتامین را در ایرانی ها جبران کند."

اما تنها دو روز بعد یعنی جمله 12 مهرماه  گروه صنعتی گلرنگ در خصوص معرفی  روغن غنی شده خود با برند «اویلا» نوشت: برند اویلا که پیش از این با تولید روغن سرخ کردنی بدون پالم گامی مثبت در زمینه ارتقاء سلامت جامعه برداشت، این بار با تولید روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین D این محصول  را در برنامه‌های خود جانمایی کرد. این تولیدکننده هم اکنون قادر است توزیع گسترده روغن غنی شده با ویتامینD را در فروشگاه‌های سراسر کشور از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به انجام رساند.

به نظر می رسد تب تولید روغنهای  متنوع و غنی شده با انواع ویتامینها در بازار روغن نباتی همچنان داغ است و باید منتظر عرضه این محصولات توسط سایر برند ها نیز بود.  همچنان که در اوایل دهه 80 خورشیدی اتفاقی مشابه در تولید روغن مخصوص سرخ کردنی که ابتدا توسط روغن نباتی پارس قو و سپس توسط گروه صنعتی بهشر افتاد و در فاصله ای اندک روغنهای سرخ کردنی این دو برند  روانه بازار شدند. اتفاقی که حاکی از رقابتی شدید و کشش بازار روغن نباتی داشت و  باعث شد تا روغن سرخ کردنی سهم قابل توجهی دربازار کنونی روغن نباتی داشته باشد.

 

 

کد خبر 72deb5e681e0470ab2d816c71f711ebd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن اصغری ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 0
    با سلام خدمت همه دوستان روغنی! تا جایی که به خاطر دارم اولین برندی که اقدام کرد محصول خودش رو با ویتامین D غنی کنه یکی از تولید کنندگان کیک بود که الان اسمش خاطم نیست اما مدیر عامل ما اومد و با عصبانیت گفت چرا کیک با ویتامین دی و روی غنی شده باشه اما شیر که همه جای دنیا با ویتامین دی غنی میشه نشده باشه. بعد ما هم رفتیم و شیر غنی شده تولید کردیم! کلا ملتی هستیم که به جای خلاقیت تقلید می کنیم! اصلا تعجب می کنم وقتی مصرف روغن در ایران دو برابر استاندارد دنیاس و هزاران بیماری داره چطور وزارت محترم بهداشت! اجازه تولید این محصولات که تبلیغ اضافه مصرف روغن هست رو میده؟ واقعا که شاهکاره به خدا!!!
  • محسن اصغری ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    یادم اومد! کیک بینگو با ویتامین D و کلسیم غنی شده.