۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
مواد غذایی> مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور از ثبت جهانی پرونده چند ملیتی نوروز و فرهنگ پخت نان‌های تخت همچون لواش در سال 2016 با عضویت 5 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی می‌شوند.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور در این باره اظهار داشت: پرونده نوروز که پیش از این با عضویت 7 کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود سال گذشته 5 کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان متقاضی پیوستن به این پرونده شدند. از همین رو، پرونده نوروز دوباره تدوین و برای یونسکو ارسال شد.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور گفت: پرونده ثبت جهانی نوروز هفته گذشته توسط یونسکو اعلام وصول شد به طوریکه این ارگان اعلام کرد که این پرونده در سال 2016 بررسی و ثبت جهانی خواهد شد.

وی همچنین به پرونده فرهنگ پخت نان‌های تخت چون لواش اشاره کرد و گفت: یکی از پرونده‌هایی که در سال 2016 قرار است به یونسکو ارسال شود فرهنگ پخت نان‌های تخت است که با مشارکت 5 کشور ایران، آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان به ثبت خواهد رسید.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ آئین و جشن جهانی نوروز که در سال 88 در قالب یک پرونده مشترک به نام 7 کشور دنیا در یونسکو به ثبت رسیده بود قرار است با عضویت 5 کشور دیگر در اجلاس سال 2016 در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت برسد.


منبع:تسنیم
کد خبر 7315f2b89ad04b7799e0dccf9e72be40

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =