صنایع غذایی> 60 تا 65درصد ماشین آلات صنایع غذایی در کشور از رده خارج و قدیمی هستند.

خطوط کامل صنایع لبنی، خطوط کامل صنایع آشامیدنی، خط کامل زیتون پرورده، خط کامل ترشیجات، خط کامل مربا و مارمالاد، خط کامل چیپس و پفک، خط کامل ماءالشعیر و دلستر، خط کامل میوه جات و سبزیجات خشک شده، خط کامل عمل آوری خشکبار، خط کامل بسته بندی انواع مواد غذایی» به فروش می رسد. تبلیغاتی از این دست در روزنامه و سایت های نیازمندی ها و فروش زیاد دیده می شود. آگهی هایی که درباره فروش دستگاه های نو و دست دوم تولید مواد غذایی است.

در حالی که انجمن صنفی کارفرمایان ماشین سازان صنایع غذایی ایران، در پرتالش جدیدترین ماشین آلات تولید شده در صنعت غذا را به نمایش می گذارند، اما به گفته رسول کدخدایی، رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، 60 تا 65درصد ماشین آلات صنایع غذایی در کشور از رده خارج و قدیمی هستند.

البته گویا این آمار تخمینی است و می تواند درصد بالاتری برای این ماشین آلات از رده خارج شده در نظر گرفت. این از رده خارج شدن هم به گونه ای است که براساس صحبت های کدخدایی، این دستگاه ها با این وضعیت و کیفیت در هیچ کشوری استفاده نمی شود.

براساس صحبت های رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، کارخانجات قند سمبل فرسودگی ماشین آلات مصرفی هستند. همچنین در کارخانجات صنایع غذایی حوزه کمپوت و کنسروجات بخشی ماشین آلات با روش های صنعتی قدیمی مورد استفاده هستند.

به هرحال، وجود دستگاه های مدرن و کارآمد می تواند بهره وری بیشتری در تولید مواد غذایی سالم تر و مطلوب تر در بسته بندی های بهتر داشته باشد. اما زمانی که دستگاه های تولید و بسته بندی صنایع غذایی، طوری فرسوده و ناکارآمد هستند که در هیچ کجای جهان خریدار ندارند، باعث می شود که محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی کیفیت لازم را نداشته باشد و نتواند با محصولات دیگر کشورها رقابت کند.

به این ترتیب، از جمله مشکلات موجود صنعت غذا در کشور، بهره وری پایین دستگاه ها و ماشین آلات است به طوری که مصرف سوخت های فسیلی بالا اما خروجی پایین است. به این ترتیب، راندمان استحصال و تولید محصول به دلیل فرسودگی ماشین آلات در صنایع غذایی پایین است. اما با این حال، تا کنون برآوردی از میزان زیان اقتصادی از این محل، تخمین زده نشده است.

بنابراین، دستگاه سالم و نو به طبع هم محصول سالم تری تولید خواهد کرد و هم امنیت غذایی کشور را مخاطره نمی اندازد. همچنین افت ارزش غذایی و کیفیت غذا با به روز رسانی ماشین آلات و صنایع در این حوزه به حداقل می رسد.

به گفته کدخدایی، در این زمینه با توجه به وجود مشکلات اقتصادی متعدد لزوما از سرمایه گذار و کارخانه دار نباید توقع داشت به مسئله نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی صنایع غذایی بپردازد. دولت با نقش حاکمیتی ،وجود دغدغه مدیریت منایع و نیز ضرورت تامین سلامت و امنیت غذایی باید وارد عرصه شود و سیاست های تشویقی و حمایت های بلاعوض را در زمینه ارتقای سطح فناوری صنایع غذایی ارائه دهد.

همچنین نهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی از چهارم تا هفتم شهریور در مشهد برگزار می شود و باید دید چقدر این ماشین آلات به فروش می رسند تا صنعت غذای ایران نو شود.


منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 7337645585e449938e888aa9e41a93c6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =