مواد غذایی> دبیر انجمن واردکنندگان برنج از ورود ماهانه ۵۰ هزار تن برنج قاچاق به بازار خبر داد و گفت: واردات برنج باید با ایجاد کدرهگیری ساماندهی شود.

سیداحمد به حق در نشست خبری گفت: مصرف برنج در کشور سالانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن در داخل تولید شده و مابقی باید از طریق واردات تامین شود، این در شرایطی است که هم اکنون علی رغم تولید داخل از طرف شرکت بازرگانی دولتی ۴۵۰ تن برنج وارداتی در انبارها ذخیره شده که اکنون این میزان وارد بازار شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج افزود: دولت محدودیت‌هایی در ثبت سفارش واردات‌های برنج به صورت دوره ای اعمال می کند در حالی که بهتر است با مدیریت صحیح این مشکل را رفع کند، چراکه به محض رفع ممنوعیت حرص و ولع در واردکنندگان ایجاد شده که همین موضوع سبب افزایش قیمت در کشورهای مبدا واردات می‌شود.

وی تصریح کرد: هند سالانه ۱۱۰ میلیون تن برنج تولید می کند که تنها ۱۰ میلیون تن آن را به ۵۰ کشور دنیا از جمله ایران صادر می کند در حالی که ۱۵ درصد از این ۱۰ میلیون تن سهم بازار ایران است. از سوی دیگر، با سخت گیری‌های وزارت بهداشت ۱۱ آیتم بر روی کیسه های برنج وارداتی از جمله پروانه ثبت، تاریخ تولید و نوع برنج ثبت می شود و واردکنندگان رسمی ترجیح می دهند برند خود را با برنج بی کیفیت خراب نکنند.

به گفته به حق، اکنون ۶۰ درصد مردم ایران تمایل به مصرف برنج ایرانی دارند و واردات تاثیری بر ذائقه آنها نداشته است، ضمن اینکه مصرف کننده برنج ایرانی و خارجی کاملا مشخص است.

در ادامه این نشست مسیح کشاورز به واردات برنج طی ۴ سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ واردات برنج به کشور یک میلیون و ۵۱۶ هزار تن بوده که این میزان در سال ۹۱ به یک میلیون و ۲۹۷ هزار تن، در سال ۹۲ به یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن و سال ۹۳ یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن رسیده است، ضمن اینکه در کنار این آمار ماهانه ۵۰ هزار تن برنج به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: متاسفانه علی رغم اینکه قانون انتزاع بخشی از وظایف تنظیم بازار از وزارت صنعت به وزارت جهادکشاورزی اجرایی شده اما هیچگاه واردات برنج مدیریت نشده و وظایف این قانون به شکل کامل جنبه اجرایی نیافته است.

وی تصریح کرد: هیچ محصولی نمی تواند وارد کشور شود؛ مگر آنکه شناسنامه داشته باشد و بنابراین به نظر می رسد با ایجاد کد رهگیری می توان موضوع واردات برنج را رصد کرد.

به گفته کشاورز، با ورود ماهانه ۵۰ هزار تن برنج به شکل قاچاق به کشور، عدم النفع دریافت عوارض ورودی ۶۰ میلیارد تومانی مشاهده می‌شود که این ضرر و آسیب به منابع دولت است.

همچنین در این نشست مرتضی شاه حسینی نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج درخصوص تهاتر برنج با نفت ایران در زمان تحریم گفت: تهاتر برنج مقابل نفت در زمان تحریم عاملی برای افزایش واردات بوده، این در شرایطی است که همه موضوع به این تهاتر برنمی گردد بلکه از اوایل دهه ۸۰ واردات برنج هند ایران رونق گرفته است.

وی ادامه داد: برنج هندی هیچگاه جای برنج ایرانی در سفره مصرف کنندگان کشور را نگرفته است و تنها نیمی از واردات برنج از پاکستان و نیمی دیگر از هند تامین می شد اما اکنون سهم برنج هندی به ۹۳ درصد رسیده است.

شاه حسینی به تعرفه بالای واردات برنج اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه این عاملی برای حمایت از تولید داخلی است اما این محدودیت‌ها زمینه قاچاق را هم فراهم کرده و پولی که باید به عنوان عوارض واردات به جیب دولت برود، نصیب قاچاقچیان شده است.


منبع:مهر
کد خبر 75f5d034baec48d39707dc2e643c83bb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =