معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش قیمت نان در تهران نسبت به سال ۹۲ در نهایت به طور میانگین ۲۹ درصد بوده و در سال ۹۲ دولت مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت نداشته است.


مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اینکه مسئولان خبر از افزایش 30 درصدی قیمت نان می‌دهند، ولی در عمل جدول قیمت اعلامی استان تهران تا 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد، این گونه توضیح داد که بنا بر گفته استاندار تهران در برخی مناطق تهران مانند رباط کریم و ورامین 23 تا 24 درصد افزایش اعمال شده و میانگین استانی افزایش قیمت نان در تهران بیش از 29 درصد نبوده است.

البته یک کارگروه ملی در تهران مستقر است که به گزارشات رسیدگی می‌کند و اگر گزارشی دال بر تخلف استانی برسد، حتما با آن برخورد می‌شود، ولی در هر استانی با تشخیص کارگروهی که به ریاست استاندار برگزار می‌شود، حداکثر میانگین تا سقف 30 درصد اجازه افزایش قیمت و نه بیشتر از این داده‌ایم.

وی گفت: بخش دوم این پروژه این است که در هر استانی حداکثر 20 درصد می‌تواند از واحد‌های نانوایی به سمت نان آزاد پز فعالیت کند و این طرح از دیروز آغاز شده است. این گونه نانوایی‌ها آرد را به قیمت واقعی تمام شده دریافت کرده و نان را هم خارج از قیمت کنترل شده و در فضای رقابتی عرضه می‌کنند. مثلاً در یک استان قیمت نان سنگگ آزاد پز اکنون یک هزار تومان به مردم داده می‌شود.

بنابراین در برخی استانها افزایش بیش از 30 درصد  به دلیل نانوایی های آزاد پز باشد که این نانوایی ها باید تابلوی آزاد پز را نصب کرده باشند.

استانها سه معیار داده شده که یکی از آنها باید توجه کند، در چه بخش شهرستانها دایر شود، تا ساکنان در شرایط مالی پذیرش را داشته باشند و دوم حتما پیش بینی شده که آزاد پزی در مناطقی باشد که حتما واحد یارانه ای هم داشته باشیم و سوم با توجه به ترکیب نان‌های موجود کدام نان بهتر است به سمت آزاد پزی حرکت کند و درآمد حاصل نانوایی‌های آزاد پز را صرف اصلاح ساختار صنعت نان خواهیم کرد.

خسروتاج در پاسخ به اینکه یکی از مسئولان دو روز گذشته عنوان کرده که قیمت نان در سال 92 هم مصوبه افزایش 10 درصدی قیمت داشته نیز با رد این مسئله گفت: هیچ مصوبه رسمی برای افزایش قیمت نان در سال 92 نداشته‌ایم و اگر هم چیزی بوده ممکن است به صورت ضمنی اتحادیه‌ها با استانداری صحبت کرده باشند.

آخرین مصوبه رسمی دولت برای افزایش قیمت نان در سال 91 ابلاغ شده است.

به گزارش فارس، طی دو روز گذشته با اعلام قیمت‌ها و حساب سرانگشتی نرخ نان تا 40 درصد افزایش داشت، چرا که قیمت نان بربری از 500 به 700،نان سنگک از 600 به 800 تومان، نان لواش از 160 به 220، و نان تافتون از 300 به 400 افزایش یافت.

منبع:فارس
کد خبر 77e119db03eb4e938bd8ccc67b676a9a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    3 0
    باسلام، جناب آقای مجتبی خسروتاج معاون محترم صنعت معدن و تجارت با همین آماری که درسه خطّ آخرتوضیح داده شده است،منظورم این است فرمودید حساب سرانگشتی نرخ نان 33درصدمی شود لطفأ بفرمایید 7درصد دیگررا ازکجا تحیّه نمودید این نرخ کاملأ نرخ غیرکارشناسی است،ما نانوایان هم ناراضی هستیم،یکم انصاف داشته باشید درمقابل تورم و گرانی بانرخ سه سال قبل باقی می ماندیم آیا ما نانوایان مگر اهل این مملکت نبوده ایم،امیدوارم خواننده گان محترم سایت فودپرس لطفأ بخوانندو قضا وت کنند، مردمرا بجان یکدیگرانداختن کار خوبی نیست،عباس شاهمرادی عضوهیئت مدیره شرکت تعاونی نانوایان تهران