محمدرضا جمشیدی

سال 93 با تمام فراز و فرودهایش و تحت تأثیر مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن به پایان رسید و سیزدهمین روز از سال 94 هم نقطه عطفی را برای مردم ایران زمین رقم زد، چرا که به فرجام رسیدن نسبی مذاکرات پس از چندین بار ناکامی، بارقه‌های امید بسیاری را برای ارکان مختلف جامعه ایجاد کرد.

نامگذاری حکیمانه سال 94 با عنوان «همدلی و همزبانی دولت و ملت» با تفسیر و مفهوم متعالی که از آن استنباط می‌شود از همان آغازین روزهای سال تحلیل‌های متفاوتی را به‌دنبال داشت و بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به بررسی مفهوم این نامگذاری در حوزه خود وا داشت.

شاید مهمترین مصادیق «همدلی و همزبانی» در بخش کشاورزی را بتوان در تنظیم روابط جهادکشاورزی با تولید‌کنندگان و سیاست‌های تنظیمی واردات محصولات کشاورزی و موادغذایی در راستای منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده جستجو کرد.

روابطی که در طول ادوار گذشته همواره با نگرش‌های متعددی روبه‌رو بود، گاهی به‌سوی تولید کننده گرایش داشت و مواقعی نیز آنقدر مصرف‌کننده محور بود که داد و فغان تولید کننده را بلند می‌کرد.

اما امروز در بررسی بیشتر مفهوم «همدلی و همزبانی» در بخش کشاورزی با مفاهیم پرشمار دیگری روبه رو خواهیم شد که شاید تلاش برای ارتقای بهره‌وری و حفظ منابع شاه‌بیت آن باشد.

امروزه کشاورزان با تعمیم سیستم‌های آبیاری تحت فشار و مکانیزاسیون داخل مزارعشان که مستلزم یکپارچگی اراضی است می‌توانند گام بلندی در راستای همدلی با دولت و مصالح ملی کشور بردارند، دولت هم با حمایت های تسهیلاتی می‌تواند گام آنها را در راستای حصول این آرمان مستحکم‌تر کند.

ارتقای بهره‌وری از طریق به‌کارگیری علوم نوین کشاورزی از به‌زراعی گرفته تا استفاده از ارقام بذور اصلاح شده و از تناوب زراعی گرفته تا آیش و.... همه و همه می‌تواند مصداقی از حرکت در راستای «همدلی و همزبانی» تولیدکنندگان بخش کشاورزی به حساب آید.

از سوی دیگر حمایت‌های تسهیلاتی دولت از کشاورزان در راستای نیل به این اهداف عالیه، زدودن بوروکراسی و قوانین زاید اداری، تامین به‌موقع کود و سم و دیگر نهاده‌های کشاورزی، تسهیل انتقال یافته‌های علمی به مزارع، اعلام به‌موقع سیاست‌های حمایتی به‌خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی و .... نیز می‌تواند در زمره وظایف دولت برای «همدلی و همزبانی» با کشاورزان قرار گیرد.

توجه کشاورزان به دستورالعمل‌های ترویجی، ارتقای بسته‌بندی و برنامه‌ریزی اصولی برای بازاررسانی محصولات، نگاه به بازارهای صادراتی و... نیز می‌تواند پاسخی به همدلی جهادکشاورزی از سوی کشاورزان باشد.

اگرچه کشاورزان نیز انتظار دارند حداقل امسال متولیان تمهیداتی بیاندیشند تا حلقه فرصت‌طلب واسطه کمتر از دسترنج آنها برای خود توشه بیاندوزند و نگذارند با چند برابر شدن قیمت محصول کشاورزی از مزرعه تا سر سفره خانوار هم دسترنج کشاورزان به کارم فرصت‌طلبان نشود و هم مصرف کننده مجبور نباشد تا محصولات غذایی‌اش را با چند برابر قیمت ابتیاع کند.
کد خبر 7a297a2a3e3c49c3b89d2316d40036fc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =