برنامه‌ای 10 ساله برای معرفی ارقام گندم مناسب با شرایط اقلیمی کشور در حال طراحی است.


معاون تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه نخستین همایش ملی مدیریت خاک و آب در تولید گندم با اعلام این خبر گفت: برنامه‌های تحقیقاتی در زمینه به‌نژادی و به‌زراعی محصولات کشاورزی و گندم داریم تا منجر به تولید رقم شود.

اسکندر زند افزود: باید در جهت افزایش ارقام گیاهی اقدام کنیم که متناسب با شرایط اقلیمی کشور باشد که در این راستا از ظرفیت‌های موجود ژرم‌پلاسم‌های ایرانی و ژرم‌پلاسم‌های دنیا استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، برنامه 10 ساله‌ای در حال طراحی است که بتوانیم ارقام گندم مناسب با شرایط فعلی اقلیم کشور را معرفی و بذر مورد نیاز آن را برای کشاورزان تأمین کنیم.

زند ادامه داد: ارقام امیدبخش فعلی در مرحله تکثیر قرار دارد که به‌زودی گواهی شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برنامه مفصلی برای تولید ارقام و بذور گواهی‌شده در دستور کار است و برای ترویج این ارقام در بین بهره‌برداران کشاورزی با کمک معاونت زراعت، برنامه خاصی داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: به‌زودی بیش از 300 کشاورز گندم‌کار که عملکرد بیش از شش تن در هکتار داشتند، توسط معاونت زراعت معرفی می‌شوند و در عرصه‌های تحقیقاتی نیز نحوه افزایش عملکردشان تحت بررسی قرار می‌گیرد تا بتوان به سایر بهره‌برداران تعمیم داد.

زند تأکید کرد: انتخاب کشاورزان نمونه توسط این سازمان، از این پس بر اساس تولید مناسب همراه با استفاده بهره‌ور خواهد بود.

وی اظهار داشت: تا پایان سال جاری، 25 رقم بذر معرفی می‌شود که بخشی از آنها به گندم مربوط می‌شود.

زند در پایان گفت: در هفته پژوهش، از ارقام جدید محصولات کشاورزی رونمایی می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر 7b95d7361bf542639b3c211efe44989b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =