سید آروین سیدی - از خصوصیات انسان پویا در عصر رقابت، توانایی پیش بینی و برنامه ریزی است . به طوریکه بتوانند با برنامه ریزی برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده گام بردارد و هر زمانی که لازم بود، در برنامه های خود تغییراتی را ایجاد کند و آمادگی انعطاف پذیری و هماهنگی با شرایط را داشته باشند. موفقیت در حرفه و کسب و کار به خود هر فرد بستگی دارد و این که چطور بتواند امور کاری و پولی و مالی اش را مدیریت کرده با چالش ها روبه رو شود. علیرضا مروت پور مدیرعامل گروه صنعتی نان آوران از کارآفرینانی است که توانسته است در صنعت نان به موفقیت های خوبی دست یابد وی مهمترین عوامل  در موفقیت و کار آفرینی را  صبر، پشتکار و امید می داند. با  مدیرعامل گروه صنعتی نان آوران در زمینه چگونگی راه اندازی این کسب و کار و رمزو راز موفقیتش به گفت وگو نشسته ایم که در پی می خوانید:

از قديم نان براي ما ايراني‌ها جايگاه ويژه‌اي داشته و پاي ثابت سفره‌هايمان از فقير و غني بوده و است چگونه شد که تصمیم  گرفتید یک کارخانه صنعتی نان راه اندازی کنید؟

نانوازاده ای هستم که تقریبا خانوادگی 104 سال است که در این حرفه فعالیت می کنیم  از سال 1379 به صورت جدی در این صنعت همراه با پسر عمومی خود وارد شده ام .پدر و پدربزرگم و عموهایم نانوا بوده اند و امروز فرزندانمام که درگروه صنعتی نان آوران به عنوان مدیران ارشد فعالیت می کنند شاید تنها نسل چهارم نانوا باشند که در بهترین دانشگاه های انگلیس و ایران فارغ التحصیل شده اند.
در نیمه شعبان سال 1379 شرکت نان آوران را به همراه پسرعمویم و چند تن از دوستان تاسیس و از سال 1381 به صورت جدی اقدام به تولید و عرضه انواع نان های حجیم و نیمه حجیم کردیم از ابتدا سعی بد ان داشتیم که کار خود را به صورت علمی دنبال کنیم و به همین علت از فارغ التحصیلان رشته صنایع غذایی مرتبط استفاده کرده ایم و درحال حاضردر  قالب انواع نانهای حجیم و نیمه حجیم و مسطح و انواع شیرینی تولید داریم. شاید زمانی که وارد این کار شدیم هیچ گونه بسته بندی در هرم ارزش غذایی و حففظ حقوق مصرف کننده در تولید و عرضه نان وجود نداشت از آن سال تا کنون توانسته ایم هم درزمینه  علمی و هم آموزشی موفقیت هایی را کسب کنیم.

با چه میزان سرمایه  کار را شروع کردید؟

وقتی تصمیم به راه اندازی این کسب و کار را گرفتم سرمایه زیادی نداشتم  و با سرمایه ای بالغ بر 50 میلیون تومان وبا  5 کارگر کار را آغاز کردم  اما باید به این نکته تاکید کنم سرمایه اصلی در راه اندازی این شرکت  5 نفر از دوستانی هستند که در ایتدای کار با من همراه بودند و در حال حاضر نیز عضو هیات مدیره شرکت هستند.

برخی از جوانان و کسانی که می خواهند کسب و کاری را راه اندازی کنند معتقدند باید پول و سرمایه زیادی داشته باشند نظر شما در این زمینه چیست آیا معتقد هستید که پول می تواند هسته اولیه موفقیت در یک کسب و کار باشد؟

به این موضوع که برای راه اندازی یک کسب و کار باید در ابتدا یک سرمایه هنگفتی داشت  اصلا اعتقاد ندارم . اتفاقی که در کشور ما افتاده و باعث تاسف است این می باشد که بعضا فارغ اتحصیلان و یا افرادی که می خواهندمستقیما وارد بازار کار شوند سرمایه گذار وصاحب  یک بنگاه اقتصادی کوچک یا حتی بزرگ باشند و این امکان ندارد باید توجه داشت که بهترین سرمایه یک انسان  امید، صداقت و پشتکار است چیزی غیر از این نیست که کسی سرمایه زیادی داشته باشد ولی این پارامترها را نداشته باشد و بتواند یک کسب و کار موفق راه اندازی کند.
یک مشکلی که برای کار فرما شاید سخت باشد این است که نیروی کار موثر و کار بلد خود را از دست بدهد چرا که اینها سرمایه های اصلی یک بنگاه اقتصادی محسوب می شود.من وقتی کار را شروع کردم سرمایه  نداشتم  می توانم بگویم از صفر شروع کردم همه زندگیم را با کار و تلاش بدست آورده ام.هیات مدیره سرمایه گذاران و مدیران این شرکت می باشند از ابتدا  سعی کردند حق و حقوق کارگران  را پای مال نکنند و همیشه همراه و در کنار آنان باشند  و این موضوع در شرکت ما نهادینه شده  که ما کنارهم نیستیم بلکه باهم هستیم. و این بدین منظور است که شاید خیلی از خانواده ها کنار هم هستند ولی باهم نیستند این فعل موجب به حرکت در آمدن این کسب وکار شده است.

از نظر شما به چه کسانی موفق و کارآفرین می گویند ؟

کار آفرین موفق کسی است که اگر کاري را شروع می کند بتواند آن را روز به روز توسعه دهد و هر سالش بهتر از سال قبل باشد
یک کار آفرین خوب کسی است که نیروهایش را به سادگی از دست ندهد چون نیروهاي انسانی مهمتر از هر آیتم دیگر است.

در حال حاضر کیفیت نان در کشور در سطح مطلوب نیست چرا نمی توان یک نان باکیفیت در کشور تولید و به دست مردم داد مشکل کجاست؟

کیفیت نان با زدن یک کلید حاصل نمی شود؛مشکلات  نان بحث امروز و دیروز وبه دولت امروز و دولت های گذشته ختم نمی شود مشکل نان در کشور خیلی قبل از انقلاب بوده است. چرا که بحث نان به مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی  گره خورده است  ومتاسفانه همواره  دولت مردان در تمام دوران پس از انقلاب به علت جنگ تحمیلی و تحریم ها به شکل اصولی و مناسب با این صنعت برخورد نکردند و کار را طوری پیش بردند که واحد های کوچک و بزرگ فقط برای حفظ بقای خود به درآمد این شغل توجه داشتند و مشکل از این نقطه شروع شد که قیمت نان توسط دولت مشخص تعیین می شود و تولید کننده به دنبال اختلاف قیمت تمام شده و قیمت فروش بوده و هیج زمان در رابطه با کیفیت نمی توانسته فکری کند در ازادسازی که درپایان سال 83 که به درستی انجام شد تولیدکنندگان نان های سنتی قیمت تمام شده و سود خود را درنظر گرفته و نان با کیفیت عرضه می کردند در آغاز سال 94 افزایش حقوق دستمزد، عیدی ، پاداش و هزینه انرژی موجب شد  هزینه تمام شده نان برای نانوایان با پایان 93 متفاوت شود و چون نانوا قادر به افزایش قیمت نبود کیفیت نان ها به قبل از آزادسازی بازگشت.

آزادسازی قیمت ها تا چه اندازه می تواند در رفع مکلات این صنعت کمک کند؟

در صورت آزادسازی قیمت نان، بین واحدهای تولیدی رقابت ایجاد شده و این در نهایت به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شود، بهترين قيمت و کيفيت نان در رقابت بوجود مي آيد و قرار بود دولت قيمت ها را آزاد سازي کند تا ما در بازار رقابت کنيم. به نظر تا زمانی که آزاد سازی قیمت ها به صورت مطلق انجام نشود  یعنی باید آزادسازی در تمام مراحل تولید نان جاری شود نمی توان انتظار داشت  نان با  قیمت و کیفیت مناسب در بازار رقابتی بدست آید.
در مرحله بعد از ازادسازی باید در بحث فرهنگسازی وارد عمل شویم یعنی آموزش بدهیم  به مردم که چه نانی و چه مقدار خریداری و چگونه آن را نگهداری کنند.

قانون فضای کسب و کار دو سالی است که به تصویب رسیده این قانون تا چه میزان توانسته بر این فضا تاثیر گذار باشد؟

بحث تصویب قوانین یک موضوع است و اجرا آن موضوع دیگری است در حال حاضر ما در بحث تحریم ها آسیب های جدی  را متحمل شده ایم و از آن بدتر  تحریم هایی  است که از داخل به صنعت وارد می شود تفاوتی با تحریم های خارجی ندارد مصوبات و تصمیم های غلط و غیر کارشناسی همه این ها به صنعت آسیب می رساند.
اگر چه در سه دهه با فشارهای داخلی و خارجی بخش خصوصی  که می تواند تاثیر به سزایی در رونق تولید و چرخیدن چرخ های اقتصادی کشور داشته باشد اما  باید حمایت های همه جانبه از این بخش صورت گیرد. اما شواهد  نشان می دهد دولت یا نمی خواهدو یا نمی تواند برخی امور را به  افراد متخصص واگذار کند . در بحث نان نیز شاهد هستید در حال حاضر 20 درصد نانوایی ها را آزاد پز و  قیمت ها را افزایش داده اند اما  کیفیت نان کاهش یافته چرا که در راستای این امر هزینه های انرژی را افزایش داده اند و هزینه سربار و به تبع هزینه  کارگری حقوق دستمزد، عیدی ، پاداش ، حمل ونقل و غیره افزایش یافته است.پس نمی توان گفت که همیشه  تصویب قوانین بتواند مشکل گشا باشد چرا که تا زمانی که زیر ساخت هاو بسترهای لازم  آماده نباشد به نتیجه و عملکرد مطلوب دست نخواهیم یافت.

منبع:صوراسرافیل
کد خبر 7db56a850df947c8918f102d077cb29f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =