غذا و تغذیه> چند روزی هست که بیلبوردهایی حاوی پیام های سلامتی بر در و دیوار و پل های تهران نصب شده است؛ از ایدز می گویند،‌ فست فود و غذای سالم و مانند اینها. اما این پیام ها با چه هدفی جلوی چشم رژه می روند؟

 تبلیغ خوش آب و رنگ یک فست فود حجیم، روی بیلبوردهای بزرگراه مدرس خودنمایی می کند. در همین بزرگراه، تبلیغات خوراکی های دیگر هم از آسمان آویزان شده اند؛ انواع سس، غذاهای آماده و بسته بندی شده. لابلای تبلیغات ساعت، خودروهای ایرانی و خارجی و موبایل.

تبلیغات آشنایی هستند. اما از سه چهار روز پیش، بیلبوردهایی با شعارهای متفاوت از تبلیغات معمولی، در جمع همه بیلبوردها، خودنمایی می کنند که به نوعی پیام سلامتی دارند؛ پیام‌هایی درباره ایدز، مواد مخدر، سرطان، پوکی استخوان، مصرف نمک، فست فود، چاقی، لبنیات و مانند اینها.

این توصیه ها البته یکی از دغدغه های کارشناسان و فعالان سلامتی و آسیب اجتماعی بود. اینکه از درو دیوار شهر انواع و اقسام تبلیغات خوراکی ها بالا رفته است،‌اما خبری از توصیه های سلامتی نیست.

سازمان زیباسازی شهرداری همراه با وزارت بهداشت، متولی این بیلبوردهاست. هرچند که همین حالا به شهرداری تهران بابت بیلبوردهایی که بدون مجوز در برخی میدان ها و معابر نصب شده، انتقاد وارد است، اما نصب بیلبوردهای سلامتی، با واکنش های مثبتی همراه بوده است. به عنوان مثال رحمت اله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در جلسه امروز شورا، از این حرکت تشکر کرده است و یا فاطمه معتمدآریا یادداشتی دراین باره نوشته است.

عیسی علیزاده، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: در یک همکاری دو جانبه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵ موضوع نمک، چربی، قند، ایدز و سرطان شناسایی و برای آن ها پیام های مشخصی استخراج شد که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت.

به گفته او تمام سازه های فرهنگی شهر تهران از ۱۵ تا ۲۵ دی ماه به موضوع شهروند سالم اختصاص پیدا کرده است: البته برای این ایده از ابتدای سال در سازمان برنامه ریزی شد و شورای سیاست گذاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران یکی از کمپین هایی که از ابتدای سال تعریف کرده بود، کمپین سلامت بود که به طور مستقیم به ارائه الگوی تغذیه ای صحیح پرداخت و موضوعی مثل ایدز و سرطان را مورد توجه قرار داده بود.

در اردیبهشت امسال، بنرهایی با عنوان اصلی «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» بسیاری از بیلبوردهای تهران را پر کرد. علیزاده دراین باره می گوید: «تبیلغات در شهر بیشتر از هرچیزی به چشم می آید و این یعنی اینکه ما می توانیم از طریق شهر با مردم صحبت کنیم؛ می‌توانیم تابلوهای معروف را از گالری ها بیرون بیاوریم و در ابعاد یک بیلبورد شهری مقابل چشم شهروندان بگذاریم، حال این موضوع را درمورد هر آنچه برای شهروندان مهم است می توان انجام داد، همان اندازه که پرداختن به سلامت روح و روان شهروندان اهمیت دارد باید به موضوع جسمی پرداخت.»

اما ظاهرا این بیلبوردها فقط در سه روز طراحی و ساخته شده اند. رییس سازمان زیباسازی دراین باره می گوید: طرح های ارائه شده در این کمپین در یک کارگاه ۳ روزه و زیر نظر اساتید گرافیک با حضور۹۰ نفر از دانشجویان و اهالی رشته هنر و گرافیک به منظور بالا بردن سطح کار ارائه و انتخاب شده است. طرحهای گرافیکی و جملات ارائه شده از فیلتر اساتید برجسته گذشته و نگاه هنری و سلامتی ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

او درپاسخ به اینکه کمپین سلامتی چه ربطی به شهرداری و سازمان زیباسازی دارد هم گفت: این انتقاد که وظیفه سازمان زیباسازی ورود به موضوع سلامت نیست کاملا درست است اما آیا سازمان زیباسازی با توجه به در اختیار داشتن پتانسیل های تبلیغاتی وظیفه حساس سازی شهروندان به موضوعاتی که با روح و جسم آنها در ارتباط است را برعهده ندارد موضوعاتی که که رعایت آنها منجر به ایجاد شهروند سالم و در نتیجه شهر سالم می شود. این کمپین به پیام های مستقیم و کوتاه به دنبال دخالت در موضوعی که وظیفه او نیست، نبوده و نیست بلکه تنها تلاش کرده با در اختیار داشتن یک ابزار شهری شهروندان را به ۵ موضوع مد نظر وزارت بهداشت حساس کند و البته از بازخوردها مشخص است که به این هدفی که داشتیم رسیده ایم.

ک نکته بسیار تازه درباره تبلیغات سلامتی، دیده شدن کلمه ایدز، لوگو و پیام هایی دراین باره است. چیزی که تاکنون سابقه نداشته. علیزاده دراین باره می گوید: برخی از این بیماری ها مانند ایدز، تنها یک بیماری جسمی نیستند بلکه جامعه نیز با آن درگیر است، در صورتی که پیشگیری و مراقبت در خصوص این بیماری ها از ابتدا صورت گیرد، جامعه هزینه های زیادی را متحمل نمی شود چرا که بودن این بیماری ها در جامعه منجر به آسیب های اجتماعی نیز می شود.

اما این بیلبوردها چقدر تاثیر دارد؟ بسیاری معتقدند هیچ. اما رییس سازمان زیباسازی می گوید: بیبلوردها این روزها به جای هنر، سلامت شهروندن را نشانه گرفته اند؛ گواه این مدعی تبلیغاتی است که یادمان می اندازد مصرف نمک از طرف ما دو برابر استاندارد جهانی است، یک متخصص تغذیه می گفت، الگوی تغذیه شهروندان دیگر نه ایرانی است نه فرنگی، یعنی ما نه مانند خارجی گیاهخوار شده ایم و نه مثل مادربزرگهایمان طعم متفاوت اشکنه و کلاجوش را تجربه کرده ایم، حال باید پرسید از انسان مدرن شده ای که پیتزا قرمه سبزی را کشف کرد، می شود انتظار داشت نگاهی به بیلبوردهای شهری بیانداز و به این فکر کند که حداقل از سه وعده غذایی یه وعده آن را به سبزیجات اختصاص دهد؟

او گفت: پیشگیری از این موضوعات به عهده خود شهروند است و هیچ کدام از نهاد های نظارتی و حاکمیتی نقش مستقیمی در آن ندارند، اما قطعا ما با طرح های گرافیکی زیبا و جملاتی کوتاه می توانیم زنگ خطری که سلامت شهروندان را نشانه گرفته است را به صدا در بیاوریم.

منبع: خبر آنلاین
کوروش کریمی
کد خبر 7f63abc87773479f809119df55c465f7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =