صنایع غذایی> اقتصاد غذا - رییس گروه چغندر قند معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تولید یک میلیون و 325 هزار تن شکر داخلی در سال زراعی گذشته را طی 20 سال گذشته بی‌سابقه خواند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، پیمان حصادی با اعلام این خبر افزود: این میزان شکر از سطح 97 هزار هکتار مزارع چغندر قند و 82 هزار هکتار اراضی نیشکر به دست آمده است.

وی شکر حاصل از چغندرقند را 645 هزار تن و شکر حاصل از نیشکر را 680 هزار تن عنوان کرد.

حصادی در عین حال اظهار داشت: تولید یک میلیون و 325 هزار تن شکر در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی 93-92 نزدیک به 16 درصد رشد نشان می دهد.

وی میزان تولید شکر در سال زراعی گزشته را یک میلیون و 123 هزار تن عنوان کرد.

به گفته حصادی، بیشترین میزان تولید چغندر قند با 39 درصد از کل تولید مربوط به آذربایجان غربی است.

وی در مورد عملکرد تولید چغندر قند نیز تصریح کرد: عملکرد تولید چغندر قند در سال زراعی جاری 48.6 تن در هکتار گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن 15.7 درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس گروه چغندر قند معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، علت افزایش عملکرد چغندر قند در سال زراعی جاری را استفاده از بذرهای مقاوم، ورود تکنولوژی های نوین در مزارع، کشت و برداشت مکانیزه چغندر قند توسط کشاورزان، آبیاری مناسب و کافی، استفاده از کودهای شیمیایی و مبارزه به موقع با بیماری ها، آفات و علف های هرز برشمرد.

وی درباره کشت چغندر پاییزه نیز گفت: در سال زراعی گذشته، کشت چغندر پاییزه در سطح 2750 هکتار و در استان های خوزستان، گلستان و خراسان شمالی انجام شد که از این سطح 134 هزار تن چغندر قند به دست آمد.

صرفه‌جویی 50 درصدی کشت پاییزه


حصادی، سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه در سال زراعی 94-93 را 4800 هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: این اراضی در استان های کرمانشاه، گلستان، خوزستان، ایلام و خراسان شمالی به زیر کشت رفته است.

وی ادامه داد: با کشت پاییزه چغندر قند دست کم 50 درصد در آبیاری صرفه جویی نسبت به کشت بهاره شده است.

حصادی خاطر نشان کرد: در کشت بهاره این محصول، برای هر هکتار 13 هزار متر مکعب آب نیاز است، در حالی که در کشت پاییزه در هر هکتار 6 هزار متر مکعب آب مصرف می شود.

پیش‌بینی تولید پنج میلیون تن چغندر در سال زراعی 95-94

رئیس گروه چغندر قند معاونت زراعت با بیان این که تا کنون کارخانجات قند در سطح 90 هزار هکتار برای تولید چغندر قند با کشاورزان قرارداد منظور کرده اند، گفت:پیش بینی می شود از این سطح 5 میلیون تن چغندر قند تولید شود.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت چغندر بهاره ثابت در نظر گرفته شده، اما سطح زیر کشت چغندر پاییزه تا 60 هزار هکتار در افق 1404 افزایش خواهد یافت.

حصادی با اشاره به نیاز سالانه دو میلیون و 200 هزار تنی کشور به شکر، تصریح کرد: پیش بینی شده در افق 1404 با ارتقای عملکرد و افزایش سطح زیر کشت چغندر پاییزه، 90 درصد شکر مورد نیاز کشور از طریق تولید چغندر قند و نیشکر در داخل تأمین شود.
کد خبر 7fa479f0e2194936bf1a357d1dcf9717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =