مواد غذایی> می توان به ارزش غذایی نان‌های کنجدی نیز اشاره کرد به گونه ای که اگر کنجد استفاده شده در نان، از کیفیت بالایی برخوردار باشد، قطعاً ارزش غذایی نان را افزایش می‌دهد و توصیه می‌شود که هموطنان از نان‌های کنجدی استفاده کنند.

اما اگر کنجد یا خود نان دچار سوختگی شود، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد و حتی می‌تواند سرطانزا نیز باشد.

زمان مناسب برای پخت کنجد را 3 تا 4 دقیقه است و در تهیه نان کنجدی حتماً به سلامت کنجد استفاده شده در آن توجه شود.

چرا نانوایان نان کنجدی را بر نان ساده ترجیح می دهند؟!
وقتی شما روی  یک نان  مقداری کنجدبپاشید وداخل تنور برود در حین پخت روغن موجود در  کنجد از آن خارج شده وروی نان می ریزد .واطراف خود را بوداده و برشته تر می سازد اگر فرض کنید روی هر نان 40 عدد کنجد چسبیده باشد  روغن موجود در هر دانه کنجد به اندازه یک دو ریالی اطراف خود را چرب کرده ومثل روغن سرخ کرده بو می دهد.ورنگ نان را زرد وخوشرنگ می سازدداز طرفی چربی موجود در کنجد چربی کیاهی است واز نوع ارگوسترول است نه کلسترول(چربی حیوانی ) .لذا هیچ زیانی برای سلامتی شما  نداشته وبسیار مفید است.

چرا نانوایان نان کنجدی را بر نان ساده ترجیح می دهند؟!
وقتی شما روی  یک نان  مقداری کنجد بپاشید وداخل تنور برود در حین پخت روغن موجود در  کنجد از آن خارج شده وروی نان می ریزد .واطراف خود را بوداده وبرشته تر می سازد اگر فرض کنید روی هر نان 40 عدد کنجد چسبیده باشد  روغن موجود در هر دانه کنجد به اندازه یک دو ریالی اطراف خود را چرب کرده ومثل روغن سرخ کرده بو می دهد.ورنگ نان را زرد وخوشرنگ می سازد از طرفی چربی موجود در کنجد چربی کیاهی است واز نوع ارگوسترول است نه کلسترول(چربی حیوانی ) .لذا هیچ زیانی برای سلامتی شما  نداشته وبسیار مفید است.

چرا نان کنجدی زیباتر از نان ساده است ؟
وجود دانه کنجد روی  هرنان با عث  مغز پخت  تر شدن  – برشتگی بیشتر و کاهش ضایعات نان می گردد.وهمین امر جذابیت بیشتر   نان  کنجدی بر نان ساده می گردد.وتوصیه ما به شما این است که حتما از کنجد مشکی یا قهوه ائی روی نان استفاده نمایید نه کنجد سفید.کنجد سفید فاقد فیبر وزیبائی است.کنجد سیاه تو زمینه سفید قشنگ تر وجذاب تر است.

برخی به شدت مخالف مصرف کنجد روی نان هستند چون به اشتباه فکر می کنند کنجد در تنور می سوزد وباعث تولید آکریل آمید (مواد سمی که در ته دیگ وچیپس سرخ کرده ایجاد می شود)می گردد در حالیکه ابدا چنین چیزی درست نیست و چون کنجد در آغوش خمیر خیس قرار می گیرد رطوبت محیط مانع بروز چنین رخدادی شده ونهایت زمانی که یک نان لولش در تنور است 1 دقیقه می باشد وطی این زمان کم هرگز  کنجد  سوخته  نمی شود. بلکه صرفا بوداد شده وعط وطعم وارزش غذائی نان را دوچندان می سازد.

فواید دانه روغنی کنجد

برای بهره مندی از خواص بی نظیر کنجد می توان آن را در ترکیب انواع سالادها، نان ها و غذاها به کار برد. زیرا كنجد خواص درمانی چشمگیری دارد
 متخصصین تغذیه به زنان و نوجوانان توصیه می کنند تا برای تأمین آهن، روی، کلسیم و امگا3 مورد نیاز بدن خود، کنجد مصرف کنند. کنجد را برای سلامت پوست و مو و کمک به طی دوران رشد در نوجوانان مفید دانست.

 از آنجایی که کنجد دارای امگا3 است، برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است و مصرف آن می‌تواند به داشتن پوستی شاداب بینجامد.

کنجد همچنین دارای آهن، روی و کلسیم است و به همین دلیل خوراکی مناسبی برای نوجوانان برای طی دوران رشد محسوب می‌شود. به علت داشتن آهن، روی و کلسیم، مصرف حلوای تهیه شده از کنجد را برای نوجوانان و زنان توصیه می‌کنم.

منبع:مجله پزشکی دکتر سلام

کد خبر 81ec570476d24df18a786217c9027ab6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =