کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با همتای ایتالیایی خود، آنها را به سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری محصولات کشاورزی، همکاری در حوزه تکنولوژی و انتقال دانش ماشین‌آلات کشاورزی، بذور هیبریدی و گیاهان دارویی دعوت کرد.

وزیر جهاد کشاورزی امروز با وزیر کشاورزی ایتالیا که هیأت همراه وی شامل وزیر راه، نماینده وزارت بهداشت و همچنین نماینده بازرگانی دولت ایتالیا و برخی نمایندگان بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی ایتالیا که در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع غذایی، فرآورده‌های گوشتی و نمایشگاه‌های تخصصی فعالیت دارند، دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه، محمود حجتی ضمن تقدیر و تشکر از دولت ایتالیا برای همکاری‌هایی که در حوزه مذاکرات هسته‌ای با ایران داشته‌اند، از امضای تفاهم‌نامه قرنطینه گیاهی در رم خبر داد و اظهار امیدواری کرد که بخش خصوصی دو کشور بتوانند در جریان دیدار دو کشور یادداشت تفاهم مناسبی امضا کنند که منجر به افزایش تبادلات تجاری دو کشور شود.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم برای افزایش همکاری‌های دو کشور گفت: امیدواریم یک یادداشت تفاهم بین شرکت ماشین‌سازی نیوهلند ایتالیا برای احداث خط تولید کمباین و تراکتورهای سنگین منعقد شود.

حجتی اظهار امیدواری کرد که یادداشت تفاهم کانون صنایع غذایی ایران و فدراسیون صنایع غذایی ایتالیا برای همکاری‌های علمی و فعالیت‌های آموزشی منعقد شود.

وی همچنین افزود: امیدواریم طی یادداشت تفاهمی، انجمن ماشین‌آلات ایران و ایتالیا برای انتقال تکنولوژی بتوانند همکاری‌های گسترده خود را آغاز کنند.

حجتی با اشاره به زمینه‌های فعالیت در ایران همچنین خاطرنشان کرد: آماده مذاکره و نهایی کردن تفاهم‌نامه‌ها برای افزایش همکاری‌های بخش دولتی و خصوصی هستیم. هرچند برخی نمایندگان بخش خصوصی ایتالیایی توانسته‌اند همتایان خود را در ایران پیدا کنند و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز مبادله می‌شود، نتیجه مبادلات گذشته بخش خصوصی دو کشور است که ایجاد خط تولید ماشین‌سازی به‌ویژه تراکتور و کمباین در همین راستا است.

فرآوری محصولات کشاورزی زمینه مساعد سرمایه‌گذاری

وزیر جهاد کشاورزی جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که از آن استقبال به‌عمل آمده و ایجاد تکنولوژی و فناوری‌های جدید می‌تواند یکی از زمینه‌های گسترش همکاری دو کشور در بالاترین سطح ممکن باشد.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها در ایران مناسب است، می‌تواند فرآوری محصولات کشاورزی باشد.

حجتی تصریح کرد: خلائی که بعد از تولید محصولات کشاورزی در ایران هم در بخش فرآوری و هم در حوزه عرضه در بازارهای داخلی و بازارهای منطقه دارد، ازجمله ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری است.

وی یادآور شد: بازار ایران و بازارهای کشورهای منطقه جمعیت 300 میلیونی است که می‌تواند با در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی ایران به‌عنوان یک ارزش افزوده برای ایتالیا محسوب شود.

حجتی تأکید کرد: ایران به لحاظ تنوع اقلیم، دارای محصولاتی است که در دنیا همتای آن وجود ندارد و می‌تواند پس از فرآوری، در بازارهای اروپا از مشتری‌پسندی مناسبی برخوردار شود.

وی اظهار داشت: پسته، زعفران و خرمای ایران در اروپا کمتر وجود دارد، به‌ویژه آنکه در ایران زعفران به‌عنوان یک ادویه و طعم‌دهنده محسوب شده، اما در اروپا برای مصارف پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاهان دارویی، ظرفیت طلایی سرمایه‌گذاری در ایران

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با همتای ایتالیایی خود یکی از ظرفیت‌های دیگر مناسب سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایتالیایی را حوزه گیاهان دارویی دانست و گفت: ایران دارای یک‌هزار و 400 نوع گیاه دارویی شناخته‌شده است که زعفران تنها یک نمونه از آن است.

حجتی همچنین افزود: اکنون در اروپا از زعفران برای مصارف پزشکی و کنترل بیماری‌هایی نظیر آلزایمر استفاده می‌شود که با توجه به اقبال کشورهای اروپایی در استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند زمینه همکاری‌های جدیدی را فراهم کند.

بذور هیبریدی زمینه سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها قرار می‌گیرد


وی با اشاره به زمینه‌های مختلف جذب سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها در ایران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌تواند همکاری مؤثری بین دو کشور ایجاد کند، در حوزه بذور هیبریدی، سبزی و صیفی و غلات است.

حجتی ادامه داد: همکاری در حوزه تولید بذور هیبرید می‌تواند با در نظر گرفتن مالکیت و به‌صورت پروژه‌های مشترک دنبال شود.

وی کشت برخی محصولات کشاورزی در ایران را به‌علت کمبود و محدودیت منابع آبی به‌صرفه و منطقی ندانست و تصریح کرد: ایران تلاش می‌کند در موازنه‌ای معقولانه، برخی محصولات مورد نیاز خود را از طریق بازارهای اروپایی تأمین کند.

خط تولید ماشین‌آلات کشاورزی ایتالیا در ایران

وزیر تغذیه و جنگل‌داری ایتالیا همچنین در این جلسه با دیدار خود و هیأت همراه را برهه مناسبی دانست که می‌تواند رابطه دو کشور را ارتقاء دهد.

مائوریزیو مارتینا با اشاره به نخستین دیدار صورت‌گرفته در نمایشگاه اکسپوی میلان اظهار داشت: اکنون فرصت مغتنمی است که همکاری‌های دو کشور اجرایی شده و با پرداختن به جزئیات فنی، بخش خصوصی دو طرف بتواند مذاکرات مفصلی را برای افزایش همکاری‌ها فراهم کند.

وی یادآور شد: شرکت‌های زیادی هستند که آماده همکاری در بخش کشاورزی ایران هستند و شرایط سرمایه‌گذاری در ایران را دنبال می‌کنند.

مارتینا تأکید کرد: شرکت نیوهلند در ایران از گذشته پروژه‌های خود را برای ساخت ماشین‌الات کشاورزی آغاز کرده و اکنون با امضای یادداشت‌های تفاهمی، تلاش می‌شود تا همکاری‌ها در سطح گسترده‌تری دنبال شود.

وی اظهار امیدواری کرد که علاوه بر فروش ماشین‌آلات ایتالیایی در ایران، خطر تولید مونتاژ کمباین و تراکتور در کشور ازجمله زمینه‌هایی است که می‌تواند مورد همکاری جدید دو کشور قرار گیرد.

وارداتی گوشت گاوی از ایتالیا به ایران

وزیر کشاورزی ایتالیا که به همراه خود، مدیرکل امنیت غذایی وزارت بهداشت این کشور را آورده است، افزود: امیدواریم در جریان این مذاکرات پروتکلی نهایی شود که در جریان آن، صادرات گوشت گاوی با در نظر گرفتن موازین ایرانی به امضا برسد.

مارتینا همچنین در این جلسه از حضور نماینده ایچه، دفتر بازرگانی خارجی ایتالیا خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم سطح همکاری‌های بازرگانی دو کشور در بالاترین ظرفیت‌های ممکن دنبال شود.

خط مونتاژ تراکتور و کمباین در ایران ایجاد شود

نماینده شرکت نیوهلند ایتالیا همچنین در بخشی از این جلسه شرکت‌های فیات و CHN را به‌عنوان شرکت‌های قدیمی حاضر در بازار ایران عنوان کرد که از گذشته توانسته‌اند تجارت مناسبی با طرف‌های ایرانی داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که در یک همکاری مناسب علاوه بر خرید و فروش ماشین‌آلات کشاورزی، واحد مونتاژ تراکتور و کمپاین در ایران ایجاد شود.

در ادامه این جلسه، همچنین سفیر سابق ایتالیا در ایران که اکنون نماینده شرکت فررو در ایتالیا است، به‌عنوان نماینده صنایع غذایی این کشور اظهار امیدواری کرد تا سرمایه‌گذاری‌های دو طرف و انتقال تکنولوژی و ایجاد اشتغال در ایران بتواند سطح همکاری‌های دو کشور را افزایش دهد و اظهار امیدواری کرد که هنگام نهایی کردن جزئیات فنی همکاری، نهایت یاری طرف ایرانی را برای تأمین تسهیلات لازم داشته باشد.

همچنین نماینده دیگری از صنایع فرآورده‌های گوشتی این کشور در این جلسه میزان تولید گوشت این شرکت را 600 هزار تن در 70 کشور دنیا عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کنترلی که گروه کرمونی در کنترل کیفیت تولیدات خود از مرحله پرورش دام در مزرعه تا بسته‌بندی و عرضه به بازار دارند، سطح همکاری دو کشور در حوزه صادرات پروتئین حیوانی افزایش پیدا کند.

واردات تخم چشم‌زده ماهی از ایتالیا

بر اساس این گزارش، همچنین نماینده وزارت بهداشت ایتالیا از انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان دامپزشکی ایران برای صادرات گوشت گاوی خبر داد و افزود: امیدواریم این پروتکل امروز به نتیجه رسیده و امنیت غذایی و سلامت دو کشور در حوزه تأمین پروتئین به بالاترین سطح ممکن برسد.

وی خاطرنشان کرد: پروتکل دیگری با طرف ایرانی برای تخم چشم‌زده ماهی منعقد شده است که امیدواریم امروز جزئیات فنی آن نهایی شود.

در این جلسه همچنین نماینده بازرگانی خارجی ایتالیا از حضور 25 شرکت ایتالیایی در مشهد خبر داد که محصولات خود را عرضه خواهند کرد.

این نماینده همچنین تولید و فروش محصولات ایتالیایی در بازار ایران را بسیار محدود خواند و اظهار امیدواری کرد که در آینده سبد کالاهای وارداتی ایتالیا به ایران که در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارند، افزایش یابد.

وی سرمایه‌گذاری در ایران را نیز یکی از بهترین زمینه‌های همکاری خواند و اظهار امیدواری کرد که دو طرف بتوانند همکاری‌های خود را در سطح قابل توجهی در بخش سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی، ماشین‌آلات و کشاورزی ایران دنبال کنند.

منبع:ایانا
کد خبر 8238c4cf02c042828b05ca903dd0af12

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =