صنایع غذایی> اقتصاد غذا – صبح امروز جمعی از مدیران صنایع غذایی سراسر کشور با غلامرضا شریعتی رییس سازمان ملی استاندارد دیدار کردند.

بهروز فروتن رییس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی بنیاد حامیان استاندارد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، در خصوص مسائل مطرح شده در این جلسه گفت: با توجه به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی  بیش از 20 نفر از مدیران صنعت غذا در جلسه حضور داشتند و دیدگاه ها و مشکلات بخش های مختلف صنعت غذا در خصوص موضوعات مرتبط با سازمان ملی استاندارد به طور جامع بیان کردند.

وی افزود: پس از صحبت های فعالان صنعت غذا، غلامرضا شریعتی رییس سازمان ملی استاندارد ضمن پاسخگویی به مسائل عنوان شده در جلسه تصریح کرد که آماده شنیدن مشکلات موجود و اقدام در راستای حذف موانع و مشکلات موجود است:

به گفته فروتن، رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در اتاقش به روی فعالان صنعت غذا باز است خاطر نشان کرده است  به صورت عمومی و حتی خصوصی آماده شنیدن صحبت ها و دیدگاه های بخش خصوصی درصنعت غذاست زیرا مقوله استاندارد موضوعی شخصی و حتی بنگاهی نیست و بخش های مختلف جامعه را در بر می گیرد.

رییس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی بنیاد حامیان استاندارد با اشاره به مسائل مطرح شده در زمینه کدکس گفت: رییس سازمان ملی استاندارد در این جلسه اعلام کرد که  این سازمان آماده هرگونه همراهی در خصوص تدوین کدکس های بین المللی برای حمایت و همراهی با فعالان صنعت غذا است.

فروتن همچنین از اعلام آمادگی سازمان ملی استاندار برای همکاری همه جانبه با بخش خصوصی خبر داد و گفت: سازمان ملی استاندارد آمادگی دارد تا در زمینه استانداردهای موجود، نشان حلال و همچنین مراسم های هفته  استاندارد با فعالان صنعت غذا همکاری و همراهی کند.

حضور یک نماینده از صنعت غذا در شورای عالی استاندارد

در ابتدای جلسه ابوالحسن خلیلی رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران نیز طی سخنانی با اشاره به مقوله صنعت هراسی در جامعه گفت: متاسفانه در سال های اخیر ه جمه ایی به صنعت غذا وارد شده است و جا دارد تا شرایطی فراهم شود تا  امکان نظارت های مردمی بر کیفیت کالاها  ونشان استاندارد ملی به منظور آشنایی مردم با مقوله کیفیت و همچنین ارائه محصول نهایی مفید برای جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت غذا در جهان گفت: ارزش افزوده حاصل از تولید مواد غذایی و آشامیدنی در سال 2015 حدود 750 میلیارد دلار تخمین زده شده که تقریبا یک درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می شود.

خلیلی با بیان اینکه برخی سیاستگذاری ها و مقررات نباید مانع نوآوری در صنعت غذا شوند بر ضرورت مشاوره دولت با صنعت و استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت این بخش در تصمیمات تاکید کرد.

وی افزود: 1073 استاندارد ملی در بخش های مختلف وجود دارد که 361 استاندارد ملی معادل 33 درصد کل استانداردهای موجود مربوط به صنعت غذا و کشاورزی است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در بخش دیگری از سخنان خود به  ترکیب شورای عالی استاندارد بر اساس ماده 34 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و گفت: در این ماده مقرر شده است که 4 نفر از افراد متخصص و با تجربه در زمینه استاندارد بنا به پیشنهاد رییس سازمان ملی استاندارد و حکم رییس جمهور عضو شورای استاندارد شوند که جا دارد با توجه به نقش و جایگاه صنعت غذا، یک نماینده از صنعت غذا در شورای عالی استاندارد حضور داشته باشد.

 


کد خبر 827c05abf1a14066a5fd2b016a56952f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =