مواد غذایی> رییس سازمان شیلات با بیان اینکه برنامه‌ریزی تولید 1000 تن ماهی در قفس انجام شده است، گفت: موانع صادرات آبزیان به روسیه برداشته شده است و بازار اوراسیا در انتظار محصولات دریایی ایران است.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در مورد اقدامات این سازمان برای پرورش ماهی در قفس در سال جاری گفت: قرارداد مطالعات تکمیلی در آب‌های جنوب کشور (خلیج فارس و دریای عمان) منعقد شده تا طی آن مناسب‌ترین نقاط و لکه‌ها برای پرورش ماهی در قفس به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

وی افزود: در فروردین ماه امسال هیاتی از دولت شامل وزرا و معاونان رئیس جمهور از قفس‌های پرورش ماهی در شمال کشور دیدن و با این صنعت آشنا شدند.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: همچنین تعداد افرادی که سال گذشته موافقت اصولی اخذ کرده بودند به بانک کشاورزی برای دریافت وام معرفی شدند.

صالحی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان گیلان برنامه تولید ماهی در قفس در استان به میزان 10 هزار تن تا پایان سال 95 به تصویب دولت رسید و اقدامات لازم برای اجرایی شدن این پیشنهاد دولت شروع شده است.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده پرورش ماهیان خاویاری، کپور دریایی، ماهی سفید و آزاد ماهیان در آب‌های شمال کشور در دستور کار قرار دارد و در آب‌های جنوب هم پروش گونه‌های مختلفی همچون حلوای سفید، سویتی، شانک و سرخو مورد نظر است ضمن اینکه پرورش گونه‌های با ارزش‌ اقتصادی بالا حائز اهمیت است.

مزایای پرورش ماهی در قفس


صالحی در مورد مزایای پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: با توجه به محدودیت آب شیرین برخورداری از این ظرفیت آب‌ها برای پرورش ماهی دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای پرورش ماهی در دریا رشد آن در محیط طبیعی است و مورد تمایل بیشتری برای مصرف این نوع ماهیان دارند، گفت: با پرورش ماهی در قفس مشکل محدودیت در آب‌های شیرین برطرف می‌شود.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: همچنین میزان سرمایه‌گذاری برای پرورش ماهی در قفس بسیار کمتر از سرمایه‌گذاری در خشکی است و علاوه بر آن جریانات آب باعث اکسیژن‌دهی در آب می‌شود و نیاز به تجهیزات اکسیژن دهی در این نوع شیوه وجود ندارد.

وی افزود: تغذیه ماهیان پرورش یافته در قفس از جلبک‌های دریایی و این قبیل موجودات دریایی میزان مصرف غذا را در قفس‌ها نسبت به استخرها کاهش می‌دهد.

صالحی میزان تولید ماهی در قفس در سال گذشته را 200 تن عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده و در دست اجرا تا پایان سال حدود هزار تن تولید ماهی از این روش محقق شود.

وی در مورد هزینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بیان داشت: برای ایجاد یک مزرعه 500 تنی حدود 8 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ثابت و حدود 5.5 میلیارد تومان هم سرمایه در گردش مورد نیاز است.

کاهش تعرفه واردات آبزیان به روسیه


رئیس سازمان شیلات در مورد صادرات آبزیان به روسیه گفت: یکی از مشکلات سر راه صادرات آبزیان به روسیه تعرفه 26 درصدی برای واردات محصولات شیلاتی به روسیه بود که با رایزنی‌های دولت و مسئولان روسیه این تعرفه کاهش یافت و  از نیمه فروردین 94 برای صادرات انواع مختلف آبزیان به روسیه بین 2.5 تا 7 درصد تعیین شد.

وی افزود: این موضوع فضا را برای صادرات ما به کشورهای اوراسیا از جمله قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس، قرقیزستان و ازبکستان باز می‌کند.


منبع:فارس
کد خبر 82819851bdcc44b19706755be0418638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =