کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات گندم بعد از اتمام خرید تضمینی و مشخص شدن میزان دقیق کسری انجام می‌شود، گفت: امسال ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم از کشور‌های روسیه، قزاقستان، اوکراین، آلمان ، استرالیا و کانادا خریداری خواهد شد.


علی قنبری با اعلام این خبر، افزود: میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مناسب‌تر است کما اینکه در این سال پیش‌بینی شده که یک‌میلیون تن گندم بیشتر از سال قبل در این طرح خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته 6.6میلیون تن بوده که این رقم در سال جاری به 7.7میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه واردات گندم مورد نیاز، برای جبران کسری کشور بعد از اتمام طرح خرید تضمینی آغاز می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه ذخایر گندم مناسب است در سال جاری تنها 1.5 تا 2 میلیون تن گندم از کشور‌های روسیه، قزاقستان، اوکراین، آلمان، استرالیا و کانادا وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته برای تأمین نیاز کشور بیش از 6میلیون تن وارد شد که در سال جاری این رقم به یک‌سوم کاهش می‌یابد.

قنبری با بیان اینکه برآورد تولید گندم در سال جاری 11میلیون تن است، تأکید کرد: میزان  مصرف داخلی (خبازی) 9میلیون تن و مصرف صنف و صنعت 2میلیون تن است.

وی ادامه داد: از 9میلیون تن آرد خبازی، حدود  7.7میلیون تن آن را به‌صورت تضمینی خریداری و در مواقع لزوم به خبازان از طریق آرد تولید شده در کارخانجات تحویل داده می‌شود. حدود دومیلیون تن باقی‌مانده را نیز  باید از خارج کشور خرید.

این مقام مسئول یادآور شد: هرساله بخشی از گندم تولید شده نیز توسط مردم نگهداری، خودمصرفی یا به‌صورت بذر استفاده می‌شود.

خرید تضمینی 3میلیون تن گندم تا به امروز

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تا به امروز 3میلیون تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری شده است.

گفتنی است که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم نان با 4 درصد افت مفید (شامل دانه‌های سبک، شکسته و چروکیده گندم) و 2 درصد افت غیرمفید (شامل علف‌های هرز و هرچیزی غیرگندم) 1155 تومان و با همین درصد افت مفید، گندم دروم 1188 تومان است.


منبع:تسنیم
کد خبر 82a4b4663136466cb0936622982c088a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =