مواد غذایی> معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همايش كشوري برچسب گذاري مواد غذايي با تاكيد برنشانگرهاي رنگي با حضور دكتر رسول ديناروند، معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو  در 24و 25 آبانماه امسال در همدان برگزار می شود.

دكتر ايرج خدادادی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به برگزاري همايش كشوري برچسب گذاري مواد غذايي با تاكيد برنشانگرهاي رنگي با حضور دكتر رسول ديناروند، معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو  در 24و 25 آبانماه امسال در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:  ضرورت توجه به سلامت آحاد جامعه و اهميت آگاهي مصرف كنندگان از محصولات غذايي، آشاميدني و بهداشتي موجب مي شود كه هميشه سياستمداران به دنبال روشهايي باشند تا با اعمال اين روشها برنامه ها سطح سلامت مردم را تضمين كنند.

وي افزود: مصرف كنندگان با اعتماد به اينكه سازمان هاي نظارتي وظيفه خود را خوب انجام مي دهند، بدون توجه زياد به كيفيت ماده غذايي و اعتماد به اينكه محصولات داراي پروانه‌ي  بهداشتي است اقدام به مصرف مي كنند كه اين موضوع رسالت سازمان را بيشتر مي كند.

خدادادي با اشاره به اينكه وظيفه سازمانهاي نظارتي ايمني مواد غذايي و كيفيت بانظارتها ي مستمر، دوره‌اي و برنامه ريزي شده است، اظهار كرد: تجربه ساليان گذشته در تمام دنيا نشان داده است كه اعمال اين برنامه هاي نظارتي لازم است ولي كافي نيست و موازي با آن بايد سطح آگاهي سلامت مردم را با برنامه هاي آموزشي سطوح و در گروههاي هدف مختلف در خصوص محصولات غذايي افزايش داد  تا مردم آگاهانه غذايي سالم را براساس كيفيت و تاثيرآن در سلامت خود  ونه براساس قيمت انتخاب كنند.

سبز، زرد، قرمز: اعتماد، احتياط، اخطار

معاون غذا و داروي دانشگاه افزود: در سالهاي دور و در همين راستا درج يكسري جداول تغذيه اي برروي محصولات كه  ميزان مواد تشكيل دهنده و درصد آن را نشان مي داد و در صورت ضرورت هشدار و يا اخطاري را كه امكان بروز واكنش آلرژيك به بعضي مواد تشكيل دهنده بود درج مي شد كه در يك مقطعي اززمان اين جداول تغذيه اي تاثير گذار بود ولي به مرور زمان و با كوچكتر شدن سايز محصولات، اطلاعات جداول با فونت كوچك درج شد و امكان مطالعه و دريافت اطلاعات فراهم نبودبه همين دليل اثر بخشي آن نيز محدودشد.

خدادادي تصريح كرد:در كشورهاي توسعه يافته از چندين سال قبل روش جديدي را براي افزايش سطح آگاهي مردم در پيش گرفتند كه استفاده از آن راحتر بود ، استفاده از نشانگرها ي رنگي تغذيه اي يكي از اين روشها بود كه معناي آن براي اقشار جامعه قابل فهم و جا افتاده بود همه مي دانستند كه رنگ سبز نشانه اعتماد، زرد نشانه احتياط و قرمز، اخطار بود كه رعايت نكردن اين فاكتورها و مصرف بيش از حد نياز روزانه باعث بيمارهاي مزمن از جمله ديابت، چاقي، بيماريهاي قلبي – عروقي و ديگر بيماريها م يشود.

نشانگرهاي رنگي تغذيه اي:اطلاعت سلامتي است

وي با اشاره به اينكه استفاده از نشانگرها كه ميزان قند، نمك، چربي موجود درمحصولات غذايي را نشان مي دهد اطلاعات را راحت تر در اختيار همه سنين قرار ميدهد، گفت: به همين منظور و براي بالا بردن سطح ايمني محصولات غذايي و سلامت مصرف كننده اين برچسب هاي بر روي محصولات غذايي درج مي شوند .

دكترخدادادي افزود:  در كشور ما نيز در راستای سياستهاي وزارت بهداشت و در حوزه تامين سلامت مردم و ايمني مواد غذايي مقرر شد از امسال اين نوع برچسب گذاري در كارخانه هاعملي شود و با اين هدف آيين نامه مربوطه تدوين شد كه با توجه به نو بودن اين آيين نامه، نداشتن تجربه كافي در اين حوزه و تنوع محصولات غذايي در نقاط مختلف كشورشاهد بروز بعضي از چالشها در هماهنگي و اجرا بوديم، براين اساس لازم بود تا تصميم هاي درستي در هماهنگ كردن و وحدت رويه همه استانها گرفته شود تا به همه ابهامها و چالشها پاسخ داده  ومشكلات رفع شود.

همدان دبيرخانه برچسب گذاري و نشانگرهاي رنگي تغذيه اي

وي خاطر نشان كرد: وزارت متبوع تشكيل دبير خانه براي نحوه اجراي آيين نامه و كنترل آن  را ضروري دانست و آن را به عهده دانشگاه علوم پزشكي همدان قرار داد تا با هماهنگي مدير كل نظارت بر مواد غذايي، ارايشي و بهداشتي وزارت، مجري برنامه هاي وزارت باشد.

  دكتر خدادادي افزود: اين دبير خانه براي ايجاد هماهنگي ها و وحدت رويه در اجراي اين برنامه اقدام به برگزاري همايش كشوري برچسب گذاري مواد غذايي كرده است و انتظار مي رود بعد از اتمام اين همايش همه كارخانه هاي توليد مواد غذايي به شكل هماهنگ در همه كشور از اين برچسب هاي جديد بر روي محصولات نصب كنند وحداكثر تا پايان نيمه نخست سال 95 به نقطه اي برسيم كه شاهدهيچ محصول غذايي بدون نشانگر تغذيه اي در سطح عرضه نباشيم.

وي قدم اول در عملياتي كردن برنامه‌ها را در ساده بودن ، قابل اجرا بودن وعملياتي بودن براي گرو هاي هدف بيان كرد و افزود: اين نشانگرها داراي همه اين خصوصيات هستند وبرا ي اثر بخشي آن نيازمند آموزش و فرهنگ سازي هستيم.

 رسانه‌ها منشا اثر در فرهنگ سازي و آموزش

خدادادي با اشاره به اينكه همه اقشار مردم شناخت اوليه نسبت به اين سه رنگ دارند و اجراي آموزش هاي بعدي در سطح مدارس، كودكان، خانواده ها و برنامه هاي مربوط به گروههاي هدف برگزار خواهد شد تا اثربخشي سياست هاي وزارت بهداشت به حداكثر برسد. كه با همكاري رسانه ها به ويژه صدا و سيما مي توانيم  سريعتر به اين هدف برسيم .

غني سازي محصولات غذايي از پروژه‌هاي مهم سازمان غذا و دارو


معاون غذا و دروي دانشگاه گفت: سازمان غذا و دارو برنامه هاي مستمري دارد كه هميشه در حال اجراست و برنامه هاي جديد را بر اين برنامه‌ها اضافه مي كند، غني سازي آرد با اهن و اسید فوليك در راستاي افزايش ميزان آهن در خون و كاهش كم خوني هاي ناشی از فقرآهن، ويتامين در انواع لبنيات و ديگر فرآورده هاي آردي، نظارت بر فرآورده ها در سطح عرضه و پايش سموم باقي مانده و دفع سموم از فراورده هاي كشاورزي از جمله برنامه‌هاي سازمان غذا و دارو است.

منبع:ایفدونا
کد خبر 8329c671660d48e6a5e9760a39111a5f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =