کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۲ انبار برنج شرکت بازگانی دولتی ایران در غرب کشور کماکان توسط سازمان غذا و دارو پلمب و در حال طی مراحل قانونی خود است.

علی قنبری اظهار کرد: مقدار زیادی برنج خارجی در دولت گذشته برای ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده بود، اما با توجه به اینکه بیشتر از مصرف بود در انبارها باقی‌مانده بود.

وی افزود: با هماهنگی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت برنج‌های موجود را مورد بررسی قرار دادیم و مواردی که مشکل نداشت را در بازار توزیع کرده ایم و امروز دیگر حجم زیادی از آنها باقی نمانده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی ایران  ادامه داد: دو مورد از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران در غرب کشور کماکان پلمب و در حال طی مراحل قانونی خود است.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان غذا و دارو و استاندارد در حال بررسی این برنج‌ها هستیم تا درصورتی‌که آنها نیز مشکلی نداشته باشند در بازار توزیع شوند.

قنبری گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران معتقد است که این برنج‌ها مشکلی ندارد اما باید توسط وزارت بهداشت و درمان نیز مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی این وزاتخانه تشخیص دهد مشکلی بهداشتی ندارند، بر اساس منافع دولت اقدام به توزیع می‌کنیم.

هنوز برای هیچ کدارم از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران حکم انهدام صادر نشده است

وی تأکید کرد: برای هیچ‌کدام  از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران حکم انهدام توسط سازمان غذا و دارو صادر نشده است.

قنبری افزود: درصورتی‌که دادگاه درنهایت حکم بر غیرقابل‌مصرف انسانی بودن این برنج‌ها را صادر کند در صورت امکان به مصارف غیرخوراکی  و مصارف صنعتی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت تأمین کالاهای استراتژیک کشور ادامه داد: در سال جاری 800 هزار تن کسری برنج داریم که این نیاز را باید از خارج کشور تأمین کرد که بخشی از آن را ما به‌عنوان ذخیره استراتژیک خریداری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برنجی که ما خریداری می‌کنیم باید 2 فاکتور قیمت و کیفیت مناسب را داشته و با ذائقه ایرانی سازگار باشد.

قنبری گفت: برنج امسال از کشور‌های آرژانتین، هند، پاکستان و اروگوئه خریداری می‌شود و منحصر به هندوستان نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم رسول دیناروندرئیس سازمان غذا و دارو دی ماه سال گذشته در حاشیه همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع برنج‌های آلوده اظهار داشت:  5 انبار بزرگ برنج به دلیل آلودگی پلمب شده اند.

وی افزود: برنج‌های موجود در انبارهای (شرکت بازرگانی دولتی ایران) آزمایش شده و 80 درصد این برنج‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند و امکان مصرف آنها وجود دارد اما 20 درصد برنج‌های آزمایش شده در انبارها سلامت آنها تأیید نشده که این میزان زیادی بوده و حداقل 5 انبار بزرگ در این زمینه پلمب شده است.

دیناروند با بیان اینکه بر اساس اطلاعاتی که داریم برنج‌های آلوده وارد بازار مصرف نشده است گفت: انبار برنج کرمانشاه نیز به دلیل آلودگی پلمب و ذخایر برنج موجود در آن ممنوع‌الخروج شده است. 

منبع:تسنیم
کد خبر 846b3510b0d44adbb8c8c08ba839504f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =