مواد غذایی> ارزش غذایی گوشت شتر و همچنین سلامت آن نسبت به انگل در مقایسه با گوشت بوفالو غیرقابل انکار است و می‌تواند جایگزین گوشت‌های وارداتی بوفالو شود.


رئیس سازمان دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر گفت: هرچند از اردیبهشت‌ماه سال 93 واردات شتر به کشور ممنوع اعلام شده است و از سال گذشته تاکنون هیچ مجوزی برای ورود شتر صورت نگرفته، اما واردات گوشت شتر می‌تواند جایگزین بوفالو شود.

مهدی حسینی افزود: ارزش غذایی گوشت شتر در مقایسه با گوشت گوساله و گوسفند در شرایط برابر و حتی بالاتری قرار دارد و به‌علت آنکه در بیابان‌ها تغذیه می‌کند، از انواع انگل بری است؛ در حالی که بوفالو به‌علت زیست در برکه‌ها و مرداب‌ها، امکان آلوده بودن به انواع انگل را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در ایران بهره‌برداری از شتر به‌صورت سنتی اداره شده و هنوز به شکل صنعتی برای پرورش شتر سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است، اما واردات گوشت شتر در صنایع غذایی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی به جهت دارا بودن ترکیبات شیمیایی است که با گوشت سایر دام‌های اهلی تفاوت کمی دارد.

حسینی تصریح کرد: این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از چربی و پروتئین کمتری برخوردار بوده و حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم پایین‌تری است.

وی یادآور شد: مقدار ویتامین بکمپلکس و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم در آن بیشتر از سایر دام‌های اهلی است.

گوشت شتر، تنها گوشت ارگانیک کشور

حسینی تأکید کرد: ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با سایر گوشت‌ها، نبود مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند گوشت این حیوان را که در طبیعت آزاد و به دور از مراکز پرورش دامی رشد می‌کند را به‌عنوان تنها گوشت ارگانیک کشور قلمداد کرد.

وی اظهار داشت: بهترین زمان استفاده از گوشت شتر، فاصله بین یک تا سه ساله بودن شتر است که طعم، نرمی و مزه شبیه گوشت گوساله دارد.

با واردات گوشت بوفالو موافقت نشد

در حالی که گوشت‌های بوفالوی وارد شده به کشور آلوده به انواع انگل تشخیص داده بودند، صنایع فرآوری گوشت و تولیدکننده سوسیس و کالباس همچنین خواستار ورود بوفالو به کشور هستند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های گوشتی می‌گوید: برای سال جاری درخواست واردات گوشت بوفالو به سازمان دامپزشکی ارسال شده است که تنها برای مصرف سوسیس و کالباس و مصارف صنعتی قابل استفاده خواهد بود.

محمد موسوی می‌افزاید: در سال 1392، حدود 20 هزار تن گوشت بوفالو وارد کشور شد و برای سال جاری نیز درخواست واردات 15 تا 20 هزار تن گوشت بوفالو داده شده است که تاکنون موافقت با واردات آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه چرا به جای گوشت بوفالو از گوشت شتر در فرآورده‌های دامی استفاده نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: تولید پایین گوشت شتر در کشور و عدم واردات باعث می‌شود عده‌ای از تجار که سود خود را در واردات گوشت برزیلی می‌دانند، ورود هرگونه گوشت دیگری را به بازار با مشکل روبه‌رو کنند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های گوشتی ادامه می‌دهد: قیمت گوشت برزیلی در بازار با ارز مبادله‌ای حدود 18 هزار تومان است که تجار و واسطه‌ها آن را تا 25 هزار تومان در بازار می‌فروشد. این در حالی است که واردات از سایر کشورها می‌تواند قیمت تمام‌شده فرآورده‌های گوشتی را نیز کاهش دهد.

موسوی با انتقاد از عدم توجه به صنایع تبدیلی در کشور تصریح می‌کند: فرآورده‌های گوشتی با سرمایه ده‌ها میلیارد تومانی بخش خصوصی در کشور فعالیت می‌کنند و در حالی که در همه دنیا در کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف سوسیس و کالباس رواج دارد، نوع برخورد رسانه‌ها در ایران به‌گونه‌ای است که مصرف سوسیس و کالباس به‌عنوان یک معضل شناخته می‌شود، در حالی که وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های ناظر بر عملکرد کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی می‌توانند نظارت خود را بر نحوه تهیه سوسیس و کالباس به رسانه‌ها اعلام کنند و مردم را از سلامت فرآورده‌های گوشتی تولیدشده مطمئن سازند.

وی یادآور می‌شود: سرانه مصرف سوسیس و کالباس بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است، با این وجود، به‌علت عدم حمایت از صنایع تبدیلی، حجمه‌هایی در رسانه‌ها علیه فرآورده‌های گوشتی آغاز شده است که می‌تواند سرمایه‌های بخش خصوصی را با چالش روبه‌رو کند.

امارات به صادرکنندگان گوشت و شیر شتر می‌پیوندد

یک شتردار نهبندانی معتقد است: در حالی که کشورهای همسایه با تمرکز بر پرورش شتر توانسته‌اند به شکل صنعتی از این راه اقتصاد خود را تقویت کنند، در ایران توجهی به پرواربندی شتر نمی‌شود.

عباسعلی نادرپور تأکید می‌کند: امارات متحده عربی به‌علت استقبال و ارزش بالای غذایی شیر و گوشت شتر اقدام به صادرات این محصول کرده، این در حالی است که پرواربندان شتر در ایران رها شده‌اند و برای گرفتن تسهیلات از سیستم بانکی با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

وی می‌افزاید: هرچند پرورش‌دهندگان شتر در کشور زیاد نیستند، اما در صورتی که مورد حمایت دولت قرار گیرند، می‌توانند برای افزایش تولید گوشت قرمز و قرار گرفتن آن در سبد پروتئین خانوار ایرانی به کمک دامداران سنتی و صنعتی بیایند.

منبع:ایانا
کد خبر 85b2891fad734eb9b29429c22283a8ab

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =