مواد غذایی> معمولا با فرارسیدن فصل پاییز  شیوع ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی همراه است.

 آیا می‌دانید که راه‌هایی بسیار ساده، کاربردی و طبیعی برای افزایش قدرت بدن در برابر عوامل بیمازی‌زا وجود دارد و کافی است که کمی سبک زندگی و خورد و خوراکمان را برای این منظور تغییر دهیم.


ماهی بهترین است
گوشت ماهی حاوی نوعی ماده معدنی بسیار مغذی به نام سلنیوم است که می‌تواند باعث افزایش تولید سیتوکین توسط گلبول‌های سفید خونی شود. سیتوکین، پروتئینی است که می‌تواند به دفع ویروس‌های عامل ابتلا به آنفلوآنزا در بدن کمک کند و باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شود.به‌علاوه، ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا، کیلکا و ساردین، حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا3 هستند و می‌توانند با قوی‌تر کردن سیستم دفاعی بدن، باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوند.

از بوی سیر نترسید

خیلی‌ها از ترس بوی سیر، دور مصرف آن را خط می‌کشند درصورتی که این سبزی ریشه‌ای پرخاصیت، حاوی ماده‌ای به‌نام آلیسین است که می‌تواند به‌خوبی با عفونت‌های باکتریایی در بدن بجنگد. آن گروه از افرادی که عادت به مصرف مداوم سیر دارند، دو‌سوم کمتر از افرادی که سیر نمی‌خورند، به بیماری‌های عفونی تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند.

گوشت قرمز بدون چربی

مصرف حدود 90گرم گوشت قرمز بدون چربی در طول روز می‌تواند 30درصد از نیاز بدن به «روی» را تامین کند. ماست، شیر، غلات سبوس‌دار، گوشت ماکیان، مغزها و گوشت ماهی از دیگر منابع خوب دریافت «روی» محسوب می‌شوند.

از سوپ مرغ غافل نشوید

خیلی از ما دوست داریم که در روزهای سرد پاییزی و زمستانی، تجربه روزانه مصرف سوپ‌های گرم را داشته باشیم. سوپ مرغ، بهترین گزینه است. بد نیست بدانید که آمینو اسیدی به‌نام سیستئین هنگام پخت گوشت مرغ از آن آزاد می‌شود و همین مساله می‌تواند باعث افزایش ارزش تغذیه‌ای سوپ و بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن شود. اگر می‌خواهید قدرت سیستم ایمنی بدن خود و فرزندتان را به‌صورت طبیعی بیش از پیش بالا ببرید و ریزمغذی‌های بیشتری هم به بدنتان برسانید، کمی سیر، پیاز، جعفری و جو دوسر را به سوپتان اضافه کنید.

به اندازه کافی بخوابید

شب‌های پاییزی، شب‌هایی طولانی هستند و شما می‌توانید طوری برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید که خواب کافی داشته باشید. خواب کافی باعث کاهش استرس‌های روزانه و افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. با افزایش کورتیزول، قدرت سیستم دفاعی بدن هم بالاتر می‌رود و به این ترتیب، بدن در برابر عوامل بیماری‌زا به‌خوبی مقاوم می‌شود. متاسفانه امروزه مردم خیلی به خواب شب اهمیت نمی‌دهند و نیمه‌های شب تصمیم می‌گیرند که بخوابند. این کار علاوه بر همه آسیب‌های روحی و روانی که در پی دارد، می‌تواند موجب ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن شود.

هر روز پیاز و پرتقال بخورید

یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین C است. ویتامین C جزو قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هاست که با افزایش چشمگیر قدرت سیستم ایمنی بدن، جلوی ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی را تا حد قابل‌قبولی می‌گیرد. مهم‌ترین منابع ویتامین C، خوراکی‌هایی مانند پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش، پیاز خام، فلفل دلمه‌ای و فلفل‌های سبز و تند هستند. از آنجا که پاییز و زمستان فصل برداشت انواع مرکبات است، بنابراین توصیه می‌شود که روزانه یکی‌دو عدد پرتقال یا یک لیوان آب مرکبات را در برنامه غذایی خود داشته باشید و حتما با تمام وعده‌های غذایی خود، پیاز و فلفل دلمه‌ای خام بخورید.

چای بنوشید

یک خبر خوب برای طرفداران چای اینکه بدن افرادی که روزانه 5فنجان یا حدود 5/2 لیوان چای سبز یا سیاه تازه‌دم و رقیق می‌نوشند، در برابر عوامل بیماری‌زا مقاوم‌تر از بدن افرادی است که به نوشیدن سایر نوشیدنی‌های گرم عادت دارند. ال‌تیانین، نوعی آمینواسید مفید موجود در چای سبز و سیاه است که می‌تواند با افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، تاحد زیادی باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی در فصل پاییز و زمستان ‌شود. البته، متخصصان توصیه می‌کنند که برای بهره‌مند شدن از خواص چای، آن را حدود 15تا 20دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور دم بندازید و تا 30دقیقه پس از دم کشیدن هم چای را مصرف کنید.

دوستدار قارچ باشید

قارچ از گذشته‌های بسیار دور در طب سنتی و نوین به‌عنوان نوعی خوراکی برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن مطرح بوده است. پژوهشگران دریافته‌اند که ترکیبات موجود در قارچ می‌توانند باعث افزایش تولید و بهبود عملکرد گلبول‌های سفید خون در برابر عوامل مهاجم و بیماری‌زا شوند. از این رو، مصرف قارچ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا تسریع روند درمان آنها توصیه می‌شود. قارچ را می‌توان به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد اما پختن آن باعث هضم بهتر پروتئین‌های موجود در بافتش می‌شود. بنابراین بهتر است انواع قارچ را قبل از مصرف، حرارت مختصر و ملایمی بدهید.

سیب‌زمینی  شیرین

بیشتر ما فکرش را هم نمی‌کنیم که داشتن پوستی سالم می‌تواند در افزایش قدرت سیستم دفاعی بدنمان نقش داشته باشد اما بهتر است بدانید که پوست سالم به‌عنوان نخستین سد دفاعی بدن از ورود عوامل باکتریایی و ویروسی بیماری‌زا به بدن جلوگیری می‌کند. همه ما برای داشتن پوستی سالم و قوی، به مقادیر مناسبی از ویتامینA نیاز داریم. ویتامینA به تولید بافت‌های به هم پیوسته در سطح پوست کمک بزرگی می‌کند و به این ترتیب، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در مراحل بعدی مبارزه با عوامل بیماری‌زا می‌شود. یکی از بهترین راه‌های افزایش سطح ویتامین A در بدن، مصرف خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن است. این ماده در بدن تبدیل به ویتامینA می‌شود.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 8769d62b5ff24aba86d996f03a4d5edd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =