محمدرضا جمشيدي

مهر هر سال، ماه پرترافيكي براي مديران صنعتي كشور به‌خصوص مديران صنايع غذايي به‌شمار مي‌رود. 
تقارن روز استاندارد، روز جهاني غذا و 29 مهر روز صادرات كافي است تا اين ماه را براي فعالان عرصه توليد تبديل به ماهي خاص و حياتي كند. 
سه رويداد باشكوه كه با معرفي واحدهاي نمونه استاندارد از سوي سازمان ملي استاندارد، اعطاي سيب سلامت به واحدهاي برتر از سوي سازمان غذا و دارو در روز جهاني غذا و سرانجام معرفي صادركنندگان نمونه در اواخر مهرماه توسط سازمان توسعه تجارت در عمل كانون توجه به كارآفريني، توليد و صادرات مي‌شود. 
در برنامه‌هاي تلويزيوني مديران موفق حضور مي‌يابند و برنامه‌‌هاي مختلفي پيرامون مسايل و مشكلات توليد، اشتغالزايي و ارزآوري تهيه و به‌روي آنتن مي‌رود. 
سازمان ملي استاندارد كه وظيفه ترويج و پايش توليد كالاهاي توليدي مطابق با ضوابط و معيارهاي استاندارد را دارد بر مبناي پايش‌هاي انجام شده، سال‌هاست كه مبادرت به معرفي واحدهاي نمونه در گروه‌هاي كالايي مختلف مي‌كند و به سرعت هم تنديس‌ها و لوح‌هاي اهدايي به شركت‌ها روي بيلبوردهاي تبليغاتي، تيزرها و شعارهاي توليدكنندگان نقش مي‌بندد و به‌عنوان مهر تائيدي كه يك مرجع نظارتي حاكميتي صادر كرده مايه مباهات توليدكنندگان صاحب اين دستاورد مي‌شود. 
به‌همين نسبت گيرندگان سيب سلامت و تنديس صادركننده نمونه به خود مي‌بالند و اين موفقيت خود را به‌عنوان سندي بر مقبوليت در گوش مصرف‌كننده بوق و كرنا مي‌كنند. 
البته همه اين رويدادها و مفاخر حاصله بسيار قابل احترام بوده و شايسته تقدير است، اما در اين وادي چند پرسش به ذهن خطور مي‌كند. 
يكي اين‌كه آيا تاكنون مراجع صادركننده و ارزيابي كننده اين سه رويداد باشكوه، ارزيابي از اثرگذاري معرفي واحدهاي برگزيده بر روي ساير واحدها در راستاي توليد كيفي‌تر، بهداشتي‌تر و بازارپسندتر داشته‌اند؟
به‌راستي آيا مرجعي حتي تشكل‌هاي صنفي مربوطه آماري از وعده‌هاي مسؤولان در مراسم 10 سال اخير اين سه رويداد باشكوه تهيه كرده‌اند كه معلوم شود چند درصد از آنها عملي شده و چند درصد تنها در حد وعده و شعار باقي‌مانده است؟ 
و پرسش مهم‌تر اين‌كه مراجع صادركننده اين افتخارات قابل احترام چه مزايا و تمهيداتي براي برگزيدگان قائل هستند تا باعث انگيزش بيش‌تر ساير واحدها به نمونه شدن شوند؟! 
آيا صادركنندگان نمونه ما مانند صادركنندگان و كارآفرينان برجسته كشور همسايه تركيه از سوي دولت براي پيگيري مطالبات و مباحث مطروحه توليد در وزارتخانه‌هاي مربوطه از چراغ سبز ويژه‌اي برخوردار مي‌شوند؟ 
آيا بانك‌ها ملزم مي‌شوند به واحدهاي نمونه استاندارد، دارنده سيب سلامت و صادركنندگان نمونه با شرايط ويژه‌تري و با اولويت خاص‌تري تسهيلات اعطا كنند و يا حداقل از ارج و قرب متمايزي برخوردار شوند؟ 
گمرك‌ها در راستاي ورود مواد اوليه و خروج محصولات واحدهاي نمونه چه تخفيف‌ها و چه شرايط ويژه‌اي را قائل هستند؟ 
و سرانجام اين‌كه برگزار كنندگان مراسم روز جهاني غذا چه پاسخي براي دعوت گزينشي خبرنگاران به مراسم روز جهاني غذا دارند؟! 

کد خبر 89a4f44f0cb046dd93778c3fe23ff7b7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =