۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
مدیرکل استاندارد گیلان از وجود روغن پالم در کیک‌های تولد و عروسی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، تا مدت‌ها قبل بسیاری باورها با این بود که شیر کم چرب چندان فایده‌ای ندارد و شیر مغذی و عالی همان شیر پرچرب است که به گفته برخی‌ها مستقیما از دامداری‌ها بدون انجام هیچ افزایش و کاهشی به دست مصرف کننده می‌رسد اما هم‌اکنون بحث داغ افزودن روغن پالم به این نوع شیرها نظر بسیاری را تغییر داده است.

محمدعلی یوسفی، مدیرکل استاندارد با بیان اینکه بهره‌گیری از چربی گیاهی در بعضی از فرآورده‌های لبنی مانند پنیر، شیر خشک، بستنی و خامه مجاز است اما استفاده از روغن پالم طبق ضوابط و معیارهای استاندارد ملی در شیر و ماست پرچرب غیرمجاز است به خبرنگار ایسنا گفت: اداره کل استاندارد گیلان به همراه سایر دستگاه‌های مربوطه همواره بر استفاده نشدن مواد غیراستاندارد در محصولات غذایی نظارت می‌کند اما کسانی هم هستند بر اجرای تخلفات خود اصرار دارند که البته شناسایی و به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این روغن در کیک‌هایی که مردم در جشن‌های تولد، عروسی و... از قنادی‌ها خریداری می‌کنند، نیز وجود دارد، افزود: استفاده از روغن پالم در چند مورد از کیک‌ها گزارش شده است.

یوسفی با بیان اینکه تقسیم‌بندی انواع تقلب در مواد غذایی براساس میزان خطر آن برای مصرف کننده انجام می‌شود و بر این اساس تقلبات به دو صورت خطرناک و کم خطر تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال افزودن نشاسته به ماست به منظور قوام بیشتر آن یک تقلب است اما خطری برای مصرف کننده نخواهد داشت در صورتی که استفاده از یک رنگ سبز صنعتی برای زیبا ساختن محصولی مانند خیار شور به طور مستقیم سلامت مصرف کننده را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 30 درصد شهروندان گیلانی با پوکی استخوان دست و پنجه نرم می‌کنند و آنچه که به استخوان‌های این افراد می‌تواند کمک کند، مصرف شیر است، تصریح کرد: بیش از 80 درصد مردم ما با کمبود کلسیم مواجه هستند و سعی می‌کنند حتما از شیر استفاده کنند.

مدیرکل استاندارد گیلان گفت: البته وجود روغن پالم در شیرهای پرچرب همه ما را نگران کرد اما کنار گذاشتن مصرف لبنیات خطر زیادی برای سلامت مردم به خصوص کودکان دارد و حتما باید با استفاده از شیرهای کم چرب احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهیم.

یوسفی توصیه کرد: از مصرف لبنیات محلی که مجوز ندارند، نیز به شدت باید پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، روغن پالم روغنی از مغز میوه نخل است. بزرگترین عرضه کننده این روغن کشور مالزی است که به عنوان روغنی بدون کلسترول در اکثر کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن پالم در بین روغن‌های گیاهی در رده آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی‌های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن‌های گیاهی دیگر توصیه می‌شود.

روغن پالم دارای اسید اوئیک است که محققان مصرف آن را دلیلی برای ایجاد و افزایش بیماری‌های قلبی دانسته‌اند. جالب است بدانید که از این روغن در طول جنگ جهانی دوم برای تهیه بمب‌های ناپالم استفاده می‌شد.
کد خبر 8a8fe9ba42c04fe4be0e75543bea4ca3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =