صنایع غذایی> رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از برداشته شدن تعرفه ورود لبنیات ایران به خاک روسیه از بیست و پنجم دی ماه و پیشنهاد بخش خصوصی ایران برای ساخت یکصد هزار واحد مسکونی در الجزایر خبر داد و پایبندی بیشتر دولت به تعهدهای مالی خود را خواستار شد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، محسن جلال پور در نشست مشترک رییسان سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون، از مذاکره های جدی با سفیر روسیه در تهران برای ارتقای سطح روابط دو کشور خبر داد و گفت: تعرفه ورود لبنیات ایران به خاک روسیه از بیست و پنجم دی ماه (پانزدهم ژانویه) و تعرفه سایر کالاها از اواخر بهمن ماه (اواسط فوریه) برداشته می شود.

جلال پور اضافه کرد: بازار روسیه ظرفیت بالقوه ای است که نباید به راحتی از آن بگذریم.
وی افزود: مسئولان کشور روسیه اعلام کرده اند سختگیری آنان نسبت به کیفیت و رعایت استانداردها بسیار بالاست.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به چالش روابط ترکیه و روسیه گفت: ایران می تواند از موقعیت به وجود آمده بهره مند شود و حضور خود را در بازار این منطقه افزایش دهد؛ البته این اقدام نیازمند این است که در این زمینه با برنامه ریزی دقیق وارد شویم.

 پیشنهاد ایران برای ساخت یکصد هزار واحد مسکونی در الجزایر
جلال پور درباره سفر هیات ایرانی به الجزایر گفت حضور ایران در بازار این کشور ممکن و موثر است.
وی افزود: دولت الجزایر در پی آن است که یک میلیون واحد مسکونی بسازد که از این بین، متناسب با توانمندی های کشور در خدمات فنی و مهندسی پیشنهاد داده ایم یکصد هزار واحد آن توسط بخش خصوصی ایران ساخته شود؛ البته چین و ترکیه نیز حضور گسترده ای در این بازار دارند که رقبای ایران محسوب می شوند.

مهمترین چالش دولت؛ وضع بازار و رکود حاکم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وضع بازار و رکود حاکم بر آن را مهمترین چالشی دانست که باید از سوی مسئولان اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اجرای زودتر تعهدات مالی دولت به بخش خصوصی، واگذاری پروژه های نیمه تمام به این بخش و کاهش مقررات دست و پاگیر از پیشنهادهای بخش خصوصی است.
جلال پور افزود: بنگاه های اقتصادی که در چند دهه گذشته با خلاقیت بخش خصوصی به وجود آمده اند، سرمایه کشور به شمار می آیند؛ حفظ این بنگاه ها یک اولویت است و اگر هر یک از آنها از بین برود، براحتی قابل جبران نخواهد بود.

ایران باید در گام نخست به منابع و ظرفیت های خود متکی باشد
«علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران، درباره فضای کنونی بین المللی گفت: ایران باید بیش از گذشته با تکیه بر توانمندی های خود و منابع داخلی حرکت کند که در این زمینه تسهیل در حرکت های اقتصادی و حذف هر آنچه تولید، صنعت و تجارت را مختل می کند، بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: شرایط بین المللی می طلبد با استفاده از فرصت های ایجاد شده در پیوند بین سه اتاق، حرکت های اقتصادی کشور را آسان تر و زودتر کنیم.
بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، نیز در این نشست اقدام های علیه ایران را موضوعی مستمر و همیشگی توصیف و یادآوری کرد: همه این اتفاق ها نشان می دهد ایران باید در گام نخست به منابع و ظرفیت های خود متکی باشد، هر چند نمی توان کشور را منزوی و از حرکت های بین المللی جلوگیری کرد.
عبداللهی ادامه داد: باید اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و بخش خصوصی را فعال تر کنیم.
وی پیدا کردن راهکارهای جایگزین برای روابط بین المللی را مهم و ضروری برشمرد و افزود: رایزنی هایی با بازرگانان روسیه داشتیم و متوجه شدیم فعالان اقتصادی آذربایجان نیز سهمی قابل توجهی در بازار روسیه دارند و می توان با ارتباط بین ایران و آذربایجان در روسیه حضور خوبی داشت.
در این نشست مقرر شد کارگروهی به منظور ارائه راهکارهایی عملیاتی برای مبارزه با رکود، از سوی دبیرخانه سه اتاق تشکیل شود.
بتازگی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد «بخش خصوصی می تواند به عنوان نماینده بخش دولتی، دیپلماسی اقتصادی کشور را جلو ببرد».
یافته های منتشر شده از مرکز آمار ایران در شهریورماه امسال نشان می دهد سهم بخش خصوصی از اشتغال ایجاد شده در کشور به نزدیک ٨٤ درصد افزایش یافته است.
به این ترتیب بخش عمومی و دولتی ١٦ درصد اشتغال ایران را در دست دارند.


کد خبر 8cf427c2e40b4fc9be4e193b5f28c227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =