منصور انصاری

بعضی‌ها پس از 37 سال حضور در صحنه سیاسی کشور و فعالیت‌های متعدد انتخاباتی، جناح بازی، گفتگوهای بسیار و دیدن و شنیدن واکنش‌های مردم، هنوز فکر می‌کنند اکثریت جامعه از چم و خم مسائل سیاسی و گفتمان‌های جهت دار جناحی که به بهانه دفاع از حقوق آنان انجام می‌گیرد چیزی نمی‌فهمند و بی‌خبرانه هر چه که از صدا و سیما یا این و آن سایت و روزنامه گفته شود و درج گردد را دربست می پذیرند. ایشان،‌ از آنجا که عملا تریبونی برای مردم جهت پرسش از آنچه که می‌گویند و آنچه می‌کنند وجود ندارد، گمان می‌برند این سکوت و عدم پاسخ‌گویی یعنی تایید آنها، ‌ولی وقتی که مردم سر بزنگاه و جایی که دریچه‌ای کوچک برای آنان فراهم می‌شود جواب این قهرمانان بی رقیب که در میدان‌های خالی از حریف، گرز فصاحت و بلاغت بر دست گرفته و دور سر می چرخانند را با رای خود می‌دهند، متوجه می‌شوند که اینگونه نبوده است. حکایت از آن قرار است که دکتر توکلی نماینده مجلس نهم و بازنده انتخابات مجلس دهم در میان موج انبوهی از اختلاس،‌ سوء‌استفاده،‌ دزدی‌های کوچک و بزرگ و قانون گریزی های بسیار، چند برگ کاغذ با مُهر محرمانه به دست گرفته و سراسیمه به برنامه گفتگوی ویژه شبکه 2 سیما می رود تا در کنار مجری همسو و هدایت شده، به گمان خود طی مناظره ای داغ بُرجک دولت یازدهم را از طریق وزارت جهاد کشاورزی که اخیرا اعلام شد موفق‌ترین وزارتخانه در عرصه اقتصاد مقاومتی بوده و رشدی بالغ بر 5/4 درصد و افزایش تولیدی بیش از 11 درصد در سال 1394 داشته است، بزند. هدف دکتر توکلی افشاگری در مورد چگونگی هزینه مبلغی،‌ به ادعای ایشان 2 میلیارد و 500 میلیون دلار است که از صندوق توسعه ملی برداشت شده و در جای خود خرج نشده است. به عبارتی این رقم ادعایی‌‌ آقای دکتر توکلی،‌ از همان ابتدا و یکجا برای سرفصلی که به آن منظور برداشت شده بوده خرج نشده، بلکه پس از هزینه در جاهای دیگر، مجددا به پروژه مورد نظر بازگردانیده شده است، لذا وزارت جهاد کشاورزی طبق آئین نامه‌ها و مقررات دولتی تخلف کرده و باید افشا شود. مجری برنامه نیز همسو با دکترتوکلی، مدام از شفافیت در امور و حقوق عامه سخن می‌گوید و می افزاید که این افشاگری‌ها لازم است تا مردم بدانند در درون دولت یازدهم چه می‌گذرد! گویا صدا و سیما،  به همراهی دکترتوکلی که به 


سهولت به این برنامه دعوت شده است،‌ جای یک مناظره متقن و استدلالی در جهت حقوق و منافع ملی و مردم را با یک دادگاه حقوقی اشتباه گرفته است.
دکتر توکلی حتی به نمایندگی از دو نهاد بازرسی کل کشور و دیوان‌عالی نیز متن احکام وزیر و ذیحساب وزارتخانه را صادر و به گمان خود کار را یکسره می‌کند، با این امید که مردم و افکار عمومی حرفش را بپذیرند. وی بی آنکه به سوال دکتر بخشنده که «این اسناد خیلی محرمانه در دست شما چه کار می‌کند و آیا این تخلف نیست؟»،‌ همچنان به بحث خود ادامه می‌دهد. تخلف آئین نامه‌ای دولت،‌ بر فرض صحت، در هیاهوی این همه مشکلات، یک موضوع رسانه‌ای نیست. مردم نتایج عملکرد دولت را می‌بینند. گرچه دکتر بخشنده معاون اقتصادی و برنامه ریزی از همان ابتدا،‌ برداشت رقم 2 میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را تکذیب می‌کند و می‌گوید؛ « تصحیح بفرمایید،‌ اصل مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است و برای همان پروژه و در قالب یک سیاست مدیریتی در شرایط بحران تحریم‌ها و تامین ضروری‌ترین نیازهای ‌مردم هزینه شده و یک ریال آن هم کسر نشده است» ولی دکترتوکلی اصرار داشت سرفصل دیگری از افشاگری را بگشاید و می‌گوید خیر،‌ بخشی از آن برای ساخت برج دوقلوی وزارتخانه اختصاص یافته است. در اینجا‌ دکتر بخشنده با تلخی پاسخ می‌دهد؛‌ گرفتن ساختمان شیشه‌ای که سنبل کشاورزی کشور به شمار می‌رفت کار پسندیده ای نبود،‌ نارضایتی شدید کشاورزان را در پی داشت و وزارتخانه را میان 37 ساختمان پراکنده در سطح شهر تهران سرگردان کرد، لذا ناگزیر بودیم با استفاده از مصوبات دولت و منابع شرکت های تابعه وزارت خانه و فروش تعدادی از ساختمان های کوچک، در کمتر از 2 سال و نیم بخش‌های تکه پاره شده را متمرکز کنیم و طبقه طبقه معاونت‌ها را در حالی که هنوز ساختمان در حال ساخت است اسکان دهیم.
به هر حال،‌ صدا و سیما در همراهی با آقای دکترتوکلی در این مناظره که بیشتر شبیه یک دادگاه بود، بازنده شدند و مردم دریافتند که ساختمان بزرگ شیشه ای وزارت جهاد کشاورزی با اکراه واگذار شده و وزارتخانه در مدت کوتاهی، دو واحد موازی به صورت یک برج دوقلو را با امکاناتی اندک و طبق مصوبات،‌ ساخته و به زودی تکمیل می‌کند. 



مردم متوجه شدند ذخیره راهبردی مواد غذایی بیش از 6 ماه است، کود کشاورزان تامین شده است، وزارتخانه به رشدی بالغ بر 5/4 درصد دست یافته است. مردم شب عید با آرامش و بدون مواجهه با نوسان قیمت که معمولا در این ایام رخ می داد، مواد غذایی ومیوه خود را تهیه کردند و در عین حال دریافتند که صدا و سیما در میان صدها نارسایی،‌ کمبود،‌ رشوه خواری،‌ اختلاس و سوء استفاده از موقعیت،‌ بهترین وقت را به چند برگ کاغذ محرمانه و چند تذکر یا توبیخ بازرسی کل کشور جهت افشای وزارت جهاد کشاورزی که به نوعی همزاد امنیت غذایی است اختصاص می دهد. 
کشاورزان دریافتند آقای دکتر توکلی که اینقدر نسبت به اموال دولت و مثلا جابجایی یک حساب - بر فرض صحت- حساس است،‌ چرا وقتی ساختمان وزارتخانه که برای تمامی کشاورزان کشور شناخته شده، قابل دسترس و موجب غرور و مباهات بود و به دور از تدبیر به نهاد دیگری واگذار شد چنین مناظره‌ای ترتیب ندادند و چنین نامهی سرگشاده‌ای به دفاع از کشاورزان منتشر نکردند؟ مردم حق دارند از دکترتوکلی بپرسند،‌ شما که سالیان سال در نهاد مجلس خدمت کردید و در این دوره آخر حداقل با 170 نماینده همسو نشست و برخاست داشتید، چگونه این همه اختلاس میلیاردی طی دولت‌های نهم و دهم را بیخ گوشتان ندیدید و جز در مواردی اندک، آن هم برای حل مشکلات سیاسی جناحی مناظره‌ای ترتیب ندادید؟ مردم حق دارند از دکتر توکلی سوال کنند،‌ شما که در صحنه نبرد واقعی جنگ اقتصادی دنیا با دولت یازدهم و تنگناهای مالی شدید به ارث مانده از قبل،‌ مناظره و گفتمانی را در سطح افکار عمومی ایجاد نکردید،‌ حال با دوتا نامه محرمانه قصد افشاگری دارید؟ پس می‌توان گفت دکتر توکلی و صدا و سیما در این مناظره از قبل بازنده بودند و تلاش آنها برای متهم کردن  وزارت جهاد کشاورزی به قانون شکنی بی نتیجه بود.

کد خبر 8ee23b14158d481aa53faa0b1e26b51d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =