۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
غذا و تغذیه> کسانی که در هضم و جذب مواد غذایی مشکل دارند و یا دچار کم خونی هستند نباید بعضی غذاها را همزمان مصرف کنند چون عناصر رقابتی آن‌ها در بدن بر هم غلبه می‌کنند.


شهاب اولیایی متخصص تغذیه با اشاره به مصرف همزمان برخی مواد غذایی گفت: کسانی که در هضم، جذب و انتقال مواد غذایی بدن خود مشکل دارند برخی غذاها را که دارای عناصر رقابتی هستند نباید بخورند بطور مثال برای این افراد خوردن همزمان گوشت با ماست توصیه نمی‌شود چرا که کلسیم موجود در ماست با آهن گوشت رقابت می‌کند و سرانجام کلسیم موفق شده و جذب بدن می‌شود.

وی افزود: توجه به همزمان مصرف کردن غذاها بخصوص برای افرادی که مشکل کم خونی دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. چون مشکل کم خونی، ضعف بدن به دلایل مختلف در جذب مقدار کافی آهن است و خوردن همین گوشت و ماست با هم سبب می‌شود کلسیم مانع جذب آهن گوشت شود و مشکل جذب آهن بدن دو چندان گردد.

دکتر اولیایی با توجه به اینکه مصرف همزمان مواد غذایی برای همه مشکل ساز نمی‌شود بیان کرد: اگر فردی آزمایش دهد و ببیند که کاملا سالم است در مصرف همزمان ماده‌های غذایی مشکل ندارد زیرا بدن این افراد به میزان نیاز عملیات جذب را به خوبی انجام می‌دهد بنابراین فقط افرادی که مشکلاتی از قبیل کم‌خونی و ... دارند درباره مصرف همزمان مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که مشکل در هضم و جذب غذا دارند مواد دارای کلسیم را با مواد دارای روی و آهن مصرف نکنند، اگر طبع‌تان سرد است برای جلوگیری از دل درد و دل پیچه و بروز علائم مسمومیت از خوردن ماست و دوغ همراه ماهی خودداری کنید و در کنار ماهی خرما میل کنید، در صورت اینکه مشکل معده نداشته باشید و به کم خونی دچار هستید از لواشک‌های میوه‌ای استاندارد یا حتی میوه‌های خشک مثل کشمش استفاده کنید چون تا حدی کمبود آهن بدنتان را تامین می‌کنند.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 8f936942808845d5aa4610e22ef7ac5b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =