مواد غذایی> گزارش‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد، کالاهایی همچون خرما،‌حبوبات و مرغ که در شمار کالای پرمصرف اساسی در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود، افزایش ۲۰ تا ۴۰درصدی داشته است.

کمتر از دو هفته به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و برخلاف هر سال که دولت بازار ماه مبارک را در دست داشت؛ ظاهراً امسال این بازار است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند و قرار نیست علیرغم افزایش قیمت‌ برخی کالاها آب از آب تکان بخورد. چرا که خبرگزاری فارس بارها و بارها از افزایش قیمت‌های یکباره کالاهای اساسی از جمله حبوبات و برنج اطلاع‌رسانی کرده است که در نهایت اتفاق خاصی رخ نداده و قیمت‌ها شیب صعودی خود را طی کرده است.

بازار عمده‌فروشان مولوی یکی از مراکز مهم و اصلی توزیع انواع کالاهای اساسی در پایتخت به شمار می‌رود که این روزها حال و روز خوشی ندارد. اغلب فروشندگان این بازار از افزایش قیمت‌ها رضایت ندارند، چرا که معتقدند هر چه قیمت‌ها بالاتر برود، قدرت خرید مردم کمتر شده و سود کمتری هم عاید فروشنده می‌شود.

طبق گزارش میدانی خبرنگار فارس قیمت انواع حبوبات دراین بازار نسبت به یک ماه و نیم گذشته تا 30 درصد افزایش داشته است، تا جایی که قیمت هر کیلوگرم لوبیا چیتی از 7500 به 9 هزار تومان، عدس از 8 هزار به 9 هزار تومان و لپه نیز از 6500 به 8500 تومان افزایش یافته است.

همچنین حبوبات کم‌مصرف‌تر از جمله لوبیا سفید کیلویی 6 هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی 6500 تومان، نخود 6 هزار تومان و لوبیا قرمز 7 هزار تومان در این بازار عرضه می‌شود.

م. محمدی یکی از فروشندگان حبوبات در بازار مولوی تهران در مورد علت افزایش قیمت می‌گوید، این تاجران و توزیع‌کنندگان هستند که بی‌هیچ دلیلی به یکباره قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و ما خرده‌فروشان باید در تنگنای بازرسان تعزیرات و مشتریان قرار بگیریم.

وی می‌گوید: به عنوان مثال لپه را کیلویی 8100 تومان خریده و 8500 تومان می‌فروشیم و جالب اینجاست که گاهی مشتریان که قبلاً از هر قلم حبوب چند کیلو می‌خریدند، اکنون نیم کیلو یا نهایت یک کیلو خرید می‌کنند.

این فروشنده بازار مولوی در مورد نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت می‌گوید: تا جایی که ما می‌بینیم فقط بازرس سازمان تعزیرات هر 20 روز یکبار سری به ما زده، قیمت‌ها را کنترل کرده و جریمه صد تا 200 هزار تومانی برای ما می‌نویسد و می‌رود، اما کسی تاجر یا توزیع‌کننده‌ای را که خود قیمت را در بازار افزایش می‌دهد، را جریمه نمی‌کند.

این گفته‌ها در حالی است که کشاورزان بنا بر اذعان بسیاری از مسئولان، محصولات خود را بر سر زمین در فصل برداشت به قیمت بسیار پایین به واسطه‌ها می‌فروشند و نقشی در افزایش قیمت ندارند.

یکی دیگر از فروشندگان بازار مولوی در مورد افزایش قیمت روغن نباتی نیز می‌گوید، کارخانجات روغن در ابتدای سال می‌خواستند 15 درصد بر قیمت‌ها اضافه کنند، اما دولت خوشبختانه اجازه افزایش قیمت نداد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع عاملی برای کاهش کیفیت یا کم‌فروشی در این محصول نمی‌شود، تصریح می‌کند آنقدر عرضه روغن در بازار زیاد است و ‌آن قدر تنوع برند خوب وجود دارد که شرکت‌های روغن از ترس از دست دادن بازار مصرف هیچ حرکت خودسرانه‌ای در افزایش قیمت نمی‌کنند، چرا که اگر بازار را از دست بدهند، به راحتی نمی‌توانند آن را دوباره از دست رقیب پس بگیرند.

قیمت انواع روغن از جمله روغن 4.5 کیلوگرمی لادن طلایی 20 هزار تومان، روغن 810 گرمی 4600 تومان، روغن مایع 690 گرمی 4400 تومان، روغن سه لیتری مایع 15 هزار و 250 تومان قیمت خورده است.

یکی دیگر از کالاهایی که در ماه مبارک رمضان به دلیل استفاده مردم در سفره‌های افطاری افزایش می‌یابد شکر است.

قیمت شکر در بازار مولوی هر کیلو 2550 تومان است که به نظر می‌رسد افزایشی نسبت به مدت قبل ندارد.

همچنین هر کیلو تخم‌مرغ 2650 تومان که هر عدد آن 200 تومان در برندهای معتبر به فروش می‌رسد (شانه 30 تایی 6 هزار تومان) که بنا بر اذعان توزیع‌کننده تخم‌مرغ هر کارتن تخم‌مرغ 12 هزار و 500 تومان ضرر برای تولیدکننده آن در پی دارد، چرا که قیمت تمام شده بالاتر از قیمت عرضه است.

مرغ هم به عنوان یکی از کالاهای مصرفی ماه مبارک که مصرف آن با افزایش روبه‌رو خواهد بود از کیلویی 6500 تومان در دو هفته اخیر به 7250 تومان رسیده است که فروشندگان آن دلیلی برای افزایش قیمت آن ندارد.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بدون دنبه 28 هزار تومان و گوشت سردست گوسفندی با دنبه 23 هزار تومان در بازار مولوی تعیین شده است.

اما در بین اقلامی که در ماه مبارک بر سر سفره افطاری مردم بیشتر مصرف می‌شود به نظر می‌رسد خرما بیشترین افزایش قیمت را دارد و بنا بر اذعان فروشندگان بازار مولوی هر کیلوگرم خرمای مضافتی از 5500 تومان به 9 هزار تومان رسیده است.

قیمت برنج به عنوان یکی از کالاهای عمده اساسی نیز که طی دو ماه گذشته به بالای 11 هزار تومان رسیده بود در بازار مولوی کمی تعدیل شده است و حداقل می‌توان گفت افزایشی نداشته است.
هر کیلو برنج دم‌سیاه 8500 تومان، برنج مروارید گیلان 8 هزار تومان، هاشمی درین دانه 10 هزار و 800 تومان، نگین ممتاز گیلان 9500 تومان، طارم اعلا دودی 11 هزار و 500 تومان و هاشمی محلی 11 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد.

با یک محاسبه سرانگشتی و در نظر گرفتن قیمت حداقلی یک بسته مصرفی شامل 2 کیلوگرم مرغ،‌یک کیلوگرم گوشت گوسفندی،‌یک کیلو گرم خرما،‌یک کیلوگرم شکر، دو کیلو برنج،‌10 عدد تخم مرغ و یک کیلو گرم پنیر و یک کیلوگرم حبوبات برای هر نفر در ماه مبارک، خانواده ها باید 100 هزار تومان برای یک ماه در نظر بگیرند. البته این هزینه منهای هزینه‌های جانبی و خرید روزانه را دربرمی‌گیرد.

منبع:فارس

فاطمه بیات

کد خبر 920e93034fbd49df89a9b2d55a8e688a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =