مواد غذایی> رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی هم صنف گفت: واحدهای غیر مجاز و بدون پروانه اقدام به چاب بسته بندی ادویه جات با برند‌های خارجی کرده‌اند اما این محصولات بدون مجوز به‌طورمعمول برگشتی سایر کشور‌ها و تاریخ گذشته هستند.

مهدی کریمی تفرشی اظهار کرد: تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف شامل فعالین بخش غلات، حبوبات، ادویه جات، سبزیجات خشک؛ مکمل ها و فرآورده‌های دیگر است. مهم‌ترین مشکلات این صنف، فعالیت تعداد زیادی از واحدها  به‌صورت زیرزمینی و بدون مجوزهای بهداشتی است.

وی افزود: مواد اولیه، واحدهای بدون مجوز به‌طورمعمول برگشتی سایر کشور ها و تاریخ گذشته است که برخی از آنها باید معدوم شود و قابلیت استفاده ندارد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف ادامه داد: در مواردی نیز  مشاهده می‌شود که با خرید دستگاه‌های چاپ تاریخ انقضا و تولید جعلی بر روی محصولات این بخش  برای جلب مشتری استفاده می‌کنند و حتی به‌عنوان محصول خارجی به فروش می‌رسند.

وی تصریح کرد: موارد مختلفی در خصوص جعل کالاهای هم‌صنف مشاهده می‌شود به همین منظور به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود برای تهیه محصول مطمئن  از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و معتبر خرید کنند.

کریمی‌تفرشی گفت: مردم، مواد غذایی که "سیب سلامت" سازمان غذا و دارو را ندارند، خریداری نکنند زیرا باید توجه داشت که هیچ ارزانی بی‌علت نیست.

ارسال ادویه جات به سازمان انرژی اتمی

وی با اشاره به اینکه مبدأ تولید ادویه جات هندوستان است و در کنار آن ویتنام و سنگاپور نیز در این زمینه تولید دارند افزود: کشاورزی هند سنتی است و این گیاهان با توجه به اینکه از ریشه گیاه حاصل می‌شود، امکان آلودگی به انواع میکروب‌ها را دارند.

مرد سال صنعت غذای ایران ادامه داد: برای همین منظور برای میکروب‌زدایی ادویه‌ها باید آنها را به سازمان انرژی اتمی ارسال کرد تا کپک و میکروب‌های موجود آن زدوده شود که این امر هزینه بیشتری برای تولیدکنندگان دارد و درنهایت هزینه های تولید واحدهای صنعتی را در مقایسه با محصولات فله بالا می‌برد.

کریمی تفرشی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیمی از کارخانجات تولیدکننده ادویه محصولات خود را برای میکروب‌زدایی  به سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کنند گفت: در تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف دنبال آن هستیم که تمام واحد‌های تولیدی هم‌صنف را به انرژی اتمی بریم و این امر را اجباری کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر واردات کالاهای قاچاق این صنف بر اساس اقدامات انجام شده  کاهش‌یافته است که این امر نقش مهمی در تأمین سلامت مصرف‌کنندگان دارد.

کریمی تفرشی گفت: در شرایط پس از اجرای برجام شرایط واردات موارد اولیه بخش مواد هم‌صنف و ادویه جات بهبودیافته است اما باید توجه داشت که از ابتدای پیروز انقلاب در کشورمان با مشکلاتی برای واردات این محصولات رو به‌رو هستیم.

وی افزود: بیش از 50  درصد مواد اولیه ادویه جات ایران از خارج کشور تأمین می‌شود زیرا برخی از کالاها تنها در برخی از کشور‌ها و شرایط آب و هوایی خاص تولید می‌شود.

کریمی تفرشی گفت: تحریم‌ها باعث شد که مواد اولیه مانند اسیدسیتریک و بیکربنات به کشور وارد نشود به‌طوری‌که اگر در زمان قبل از تحریم ها از کشورهای اروپایی مصرف می‌کردیم در زمان تحریم ها به سمت کشورهای آسیایی رفتیم و برخی از کشور‌های آسیایی نیز مواد اولیه درجه یک خود را نیز در اختیار ایران قرار نمی‌دهند.

صادرات غلات و حبوبات به روسیه

وی همچنینی در خصوص شرایط صادرات محصولات هم صنف به بازار روسیه اظهار داشت:  بازار روسیه بازار بکری است که تولیدکنندگان ایران با داشتن ظرفیت بالای تولید به‌راحتی می‌توانند در این بازار حضورداشته باشند، اما اگر قراردادها بسته شود و تولید‌کنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، جریمه‌های سختی در انتظار آنها است.

کریمی تفرشی گفت: در بخش کالاهای هم صنف صادرات غلات حبوبات به روسیه آغازشده است.

وی در پایان یادآورشد: اولین فعالیت تولید کنندگان مواد غذایی هم‌صنف در سال 1318 و زمان حمله متفقین به ایران و ایجاد کمبودها برای تأمین غذایی کشور و ارائه آن دربسته بندی‌های کوچک ایجاد شد.

منبع:تسنیم
کد خبر 921e37d28c884f7ba19380514c531150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =