مواد غذایی> اقتصاد غذا  - در پی کمبود و گرانی شیرخام انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در نامه ای به سازمان حمایت راهکارهای پیشنهادی  برای حل این معضل را  اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»،  در حالی که اخبار رسیده حاکی از افزایش قیمت شیرخام در برخی از استانها به بیش از 2100 تومان حکایت دارد انجمن صنفی صنایع لبنی طی نامه ای راهکارهای پیشنهادی صنعت لبنیات برای حل مشکل شیرخام را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش متن نامه  مردادماه رضا باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران به رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به شرح زیر است:


معاونت محترم وزیر و ریاست  محترم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان  
جناب آقای دکتر نوابی 

موضوع : قیمت شیر خام مصوب 
با سلام :   
احتراماً به استحضار می رساند قیمت  شیر خام در حال حاضر به دلیل عملکرد تعدادی از دامداری ها و مدیریت و هماهنگی و پشتیبانی مالی وزارت جهاد کشاورزی با هدف کاهش تحویل شیر خام به کارخانجات لبنی و انتقال آن به واحد های تولید شیر خشک ، میانگین خرید کارخانجات لبنی توأم با کاهش ورودی 30-20 درصدی شیر خام هر کیلو گرم از مبلغ  17000 ریال تا 19500 ریال افزایش یافته است. 
با توجه به اینکه نهاده های دامی مشمول گروه یک کالاهای اساسی بوده و از ارز رسمی برخوردار می باشد و کنترل و نظارت کل زنجیره به دستور مقام عالی وزارت الزامی بوده  و مسلماً بدون رعایت قیمت مصوب  شیر خام ، رعایت قیمت فرآورده های لبنی نیز امری محال و غیر ممکن خواهد بود، لذا پیشنهاد می نماید: 
1 –تحویل نهاده های دامی به دامداری ها که توسط شرکتها و مؤسسات وارد کننده اعم از دولتی یا خصوصی که از ارز رسمی استفاده نموده اند ، فقط در قبال قرار داد شیر خام با قیمت مصوب در سر برگ کارخانجات لبنی و ممهور به مهر و امضاء کارخانه و دامدار و تأیید انجمن صنفی گاوداران ایران و انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران امکان پذیر گردد . پیش نویس قرار داد پیوست می باشد. 
2-شیر خشک صنعتی و خامه فلّه تولیدی در واحد های شیر خشک کنی قیمت گذاری و مشابه سایر فرآورده های لبنی تعیین قیمت گردد.
3 –از اهرم واردات 25 هزار تن شیر خشک صنعتی که معادل 1 تا 2 درصد شیر خام دریافتی هر کارخانه لبنی طی شش ماه آتی  قابل توزیع خواهد بود. در تنظیم بازار قیمت شیر خام  مورد بهره برداری قرار گیرد.
بدیهی است احتکار مواد اولیه شیر خام در قالب شیر خشک و ایجاد کمبود در تولید کالای لبنی کارخانجات با هدف گرانفروشی آن از مصادیق مسلّم تخلف احتکار و گران فروشی بوده و مستوجب پیگرد قانونی است لذا استدعا دارد  دستور لازم به معاونت محترم  بازرسی و رسیدگی به تخلفات و تعزیرات حکومتی  صادر فرمایند. 
4-به منظور توسعه صادرات فرآورده های لبنی ورود موقت همه اقلام مورد نیاز اعم از شیر خشک، کره، مواد تکمیلی و مواد بسته بندی بدون هیچ قید و شرطی آزاد گردد.

کد خبر 92aa30819dbd4fd6bea93b953fedf4fd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =