دولت می خواهد نرخ بیکاری راکاهش دهد، رشد اقتصادی را حاصل کند و تورم را به تک رقمی شدن برساند. البته که دراین میان به گفته بیشتر کارشناسان تنها در کاهش تورم موفق بوده و در نرخ بیکاری و رشد اقتصادی کاری از پیش نبرده است.

محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره موانع راه دولت به گفت: همه می گویند باید اقدامی انجام شود. سه سال از شروع کار دولت یازدهم می گذرد. همه مقامات کشور هم توصیه می کنند که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی اهمیت دادن به تولید ملی است. راه اهمیت دادن به تولید ملی هم، راه انداختن کارخانجات، به حداکثر رساندن ظرفیت ها، سرمایه گذاری در حلقه های مفقوده صنعت و خدمات است. اما این اتفاقات رخ نمی دهد.

مرتضوی درباره مشکلات برسر راه اقتصاد در اولین قدم به موضوع قاچاق اشاره کرد و گفت: متاسفانه از زمانی که یادمان است پدیده شوم قاچاق هرسال قوی تر شده است. این نشاندهنده این است که قوایی که بایستی در این موضوع دخیل باشند، یا وظایف خودش را درست انجام نمی دهد یا خودش شریک ماجرا است.

مرتضوی معتقد است: این عوامل باعث شده تا مشکل قاچاق در کشور حل نشود، وگرنه دلیلی ندارد زمانی که همه مقامات کشور متفق القولند که قاچاق بداست، این مشکل درست نشود. به این ترتیب یا مسئولان سه قوه کارشان را درست انجام نمی دهند یا مشکل جای دیگری است.

براساس صحبت های این فعال اقتصادی، پدیده شوم دیگری هم بر اقتصاد سایه انداخته است. او ادامه داد: وقتی که دستگاه های اجرایی مثل وزارت خانه ها و دستگاه های انتظامی و نظامی، خودشان مبادرت به ایجاد تعاونی بازنشستگی می کنند و پروژه های بزرگ را به دست این واحدها انجام می دهند، مشکل ایجاد می شود. این سازمان ها فضای اقتصادی کشور را در فضایی نابرابر، آلوده می کنند. آنها حاصل عدم مداخله کارمندان دولت را مخدوش می کنند و کسی هم جرات حرف زدن ندارد، بالاخره مدیران فعلی به زودی صاحبان و سهامداران همین تعاونی ها خواهد شد و از الان برای آینده سرمایه گذاری می کنند. این بلای جان اقتصادی کشور در آینده خواهد شد.

براساس صحبت های مرتضوی، اگر دستگاه های نظامی قرار است واردات کالا انجام دهند، در آینده خودشان شریک و فراهم کننده بستر قاچاق خواهند شد. این خطری است که همواره مطرح بوده است. همان طور که مقام معظم رهبری، نیروهای نظامی و انتظامی و اجرایی را از دخالت در معاملات منع کرده اند.

او ادامه داد: منع دخالت کارکنان دولت در پروژه های اقتصادی هم وجود دارد. اما آنها به نحوی دیگر وارد پروژه ها می شوند. آنها سازمان های مثل سازمان های بازنشستگی ایجاد می کنند و از آن طریق در معاملات تاثیرهایی می گذارند. این پارادوکسی در ماجرا به وجود می آورد.

به این ترتیب می شود که به قول مرتضوی، تعاونی بازنشستگان قراردادهای مختلف امضا می کنند واردات انواع کالا انجام می دهند.

مرتضوی در ادامه به پدیده شوم دیگری در اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: چه مناسبت دارد که ایران 20 میلیارد دلار از کشوری مانند امارات واردات داشته باشد. اماراتی که در جنگ نابرابر با هواپیماهایش یمن را بمباران و بودجه داعش و دیگر گروه های افراطی را تهییه می کند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در توضیح این مساله گفت: دلیل این میزان واردات از امارات به این دلیل است که یکسری از ایرانی ها در این کشور دفتر زده اند و یکسری کالاها را از دیگر کشورها با واسطه به ایران وارد می کنند. البته من نمی گویم که امارات دشمن ایران است، اما چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

براساس صحبت های این فعال اقتصادی، «در دوره ریاست جمهوری خاتمی، شرکت های بزرگ خارجی، مجبور به تاسیس نمایندگی فروش در ایران شدند. به این ترتیب اگر قرار بود به طور مثال تلویزیون سونی وارد کشور شود از طریق نمایندگی آن صورت می گرفت. اما حالا دیگر این قبیل اقدامات و دستورالعمل ها صورت نمی گیرد. واردکنندگان ایرانی، یکسری کالا را با واسطه از امارات وارد می کنند و پول را به جیب بازرگانان اماراتی می ریزنند. این خیانتی بزرگ است. تاجران ما باید بتوانند با بازرگانان کشورهای خارجی مستقیم ارتباط بگیرند.»

مرتضوی همچنین ادامه داد: اگر ما نتوانیم نقش امارات را در اقتصادمان به صفر برسانیم، بازنده تاریخ هستیم. ایرانی هایی که در امارات دفتر زده اند، باید به کشور برگردند. نباید امارات مامنی برای واردات مجدد کالا به ایران باشد. ایرانی ها باید بتوانند کالاهای خود را مستقیم وارد کشور کنند، نه با واسطه اماراتی ها.  تجارت خانه های اماراتی دلال هایی است که قیمت کالا را تا 20 درصد افزایش می دهند و قاچاق به ایران را به دلیل نزدیکی و نوع مرزها و مناطق مرزی دو چندان می کنند.

مرتضوی تاکید کرد: بازرگانان و تاجران ایرانی باید ارتباط مستقیم با تجار خارجی برقرار کنند تا لابی تجارت قوی شود. زمانی که لابی قوی وجود داشته باشد، دیگر تحریمی هم رخ نمی دهد. چرا که هزینه تحریم زیاد می شود و قدرت چانه زنی ایران هم بالا می رود؛ این ارتباط تجارت و سیاست است.

براساس صحبت های او، در این سال ها امارات به جز بلندگوی ضد ایرانی کاری انجام نداده است. مرتضوی گفت: ایرانی ها باید غیرت داشته باشند. الان که سفر مستقیم حج توسط سعودی ها با موانعی رو به رو شده، یکسری افراد برای رفتن به مکه از کشورهای دیگر ویزا می گیرند. باید توجه کرد که اقتدار ملی به شرف ملی است.

کد خبر 936c2e59f3d64ca3ad8ed8c0e97f7870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =