صنایع غذایی> رئیس‌جمهور با بیان اینکه منتظر سفر هیأتی از مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های روغن پالم از لحاظ سلامتی هستیم، گفت: سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در پسابرجام و پساتحریم به سمت ایران سرازیر شده است. 

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذ «فود پرس» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز (جمعه) در نشست مشترک مطبوعاتی با «محمد نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی در کوالالامپور اعلام کرد که تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدی نیز به سرعت میزان مبادلات خود را به 2 برابر افزایش دهند.

وی افزود: ما تصمیم داریم سال 2016 میلادی را به سال تحرک در توسعه و تقویت روابط مشترک در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی مبدل کنیم.

روحانی که پس از مذاکرات خصوصی با نخست‌وزیر مالزی و شرکت در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با خبرنگاران سخن می‌گفت، با ابراز قدردانی از میهمان‌نوازی ملت و دولت مالزی، گفت: روابط با آسیا و از جمله کشور دوست و برادرمان مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و مالزی دارای روابط بسیار خوب و برادرانه‌ای بوده‌اند اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، روابط اقتصادی دو کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: امروز تصمیم گرفتیم سطح روابط را در مرحله نخست به دوره پیش از تحریم‌ها بازگردانیم و در مرحله بعد نیز به سرعت آن را به 2 برابر افزایش دهیم.

وی یادآور شد: ما علاقه‌مندیم در شرایط پسابرجام و پساتحریم که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی به سمت ایران سرازیر شده، مالزی هم در بخش‌های مختلف حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فضای بسیار خوبی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری ایرانیان در مالزی و مالزیایی‌ها در ایران وجود دارد که دو دولت از این مسیر حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه در 2 نشستی که با نخست‌وزیر مالزی داشتیم، درباره راه‌های حرکت سریع در روند همکاری‌ها گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردیم، گفت: مهمترین مسئله تسریع در تحرک بخشیدن به روابط بانکی دو کشور است، ما همچنین باید بخش‌های خصوصی دو کشور را از ظرفیت‌های مشترک به طور کامل مطلع کنیم.

وی افزود: ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند، دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه صنایع غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران و مالزی در فناوری‌های پیشرفته، تأکید کرد: 2 کشور توافق کردند که همکاری‌های خود را در بخش‌های دانشگاهی و فناوری توسعه بخشند.

رییس جمهور همچنین به موضوع روغن پالم که مالزی یکی از صادرکنندگان آن است، اشاره کرد و با بیان اینکه نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، گفت: برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران هستیم.
کد خبر 940599b98778476f82586882159f7d8c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =