کشاورزی> بعد از اینکه دنیا با انفجار جمعیت روبه رو شد بیش از یک میلیارد نفر در جهان وجود دارد که شبها گرسنه سر بر بالش می‌گذارند،  آخرین نسخه بشر برای افزایش تولید غذا و رفع بحران غذایی و سیر کردن شکم گرسنگان استفاده از محصولات تراریخته است، حال اینکه کارشناسان می‌گویند این علم هنوز به پختگی لازم نرسیده و کشت و کار این نوع محصولات اقدام عجولانه است که می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای انسان و محیط زیست داشته باشد، سرطان،‌اختلالات گوارشی، نازایی، عقیمی، کودکان ناسالم، تخریب‌های زیست محیطی و غیره از هزاران نوع خطر استفاده از این محصولات است.

تراریخته،‌ به محصولاتی اطلاق می‌شود که از طریق دستکاری ژنتیکی اصلاح می‌شوند.

بسیاری کشورها از جمله آمریکا،‌کانادا،‌روسیه و آرژانتین استفاده از محصولات تراریخته‌ را در کشورهای خود منع می‌کنند و پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان نیز اخیرا به استفاده این نوع محصولات هشدار داده است.

اما در کشور ما ایران به گفته مسولان سالانه 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود

اخیرا خانه کشاورز هم اعلام کرده است، 80 درصد محصولات کشاورزی وارداتی کشور تراریخته است.

وزارت بهداشت ازآمار سرطان‌ها در کشور خبر داده است که سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی می‌شود و 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد.

بنابه اعلام وزارت بهداشت،‌ مواد غذایی ناسالم از عوامل زمینه‌ساز سرطان است و در صورت آلوده بودن مواد غذایی، خطر سرطان‌زا بودن آنها وجود دارد.

در حالی که د رکشور سالهاست دولت‌ها برای کشت این نوع محصولات با نگاه تردید می‌نگریستند اما به تازگی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از لغو آئین‌نامه بازدارنده در مهندسی ژنتیک توسط معاون اول رئیس‌جمهور خبر داده  و گفته است مجوز تولید پنبه تراریخته در سال جاری صادر و برنج تراریخته سال آینده به تولید می‌رسد.

بر اساس این گزارش،‌رسپانسیبل تکنولوژی به تازگی اعلام کرده است که دانشکده آمریکایی، به پزشکان این کشور هشدار داده‌اند که برای مداوای بیماران از نسخه‌های محصولات غیر تراریخته‌ای استفاده کنند. آنها اعلام کرده‌اند که در مطالعه دام‌ها علائمی از خسارت‌ اندام‌های معده‌ای و روده‌ای و نیز اختلالات سیستم ایمنی دیده‌اند که با افزایش سن این آسیب‌ها بیش‌تر می‌شود و ناباروری در انسان‌ها را افزایش می‌دهد. مطالعات انسانی نشان می‌دهد که محصولات تراریخته می‌تواند مواد زاید در درون انسان‌ها به جای بگذارد و  اختلالات طولانی‌مدت به‌وجود بیاورد. ژنی که به داخل سویای تراریخته تزریق می‌شود، می‌تواند به DNA باکتری زنده داخل انسان وارد شود. همچنین سموم حشره‌کشی که توسط ذرت تراریخته تولید می‌شود در خون زنان باردار و نیز کودکان متولدشده یافت شده است.

بر اساس این گزارش،‌مشکلات سلامت تعداد زیادی از افراد بعد از اینکه محصولات تراریخته در سال 1996 معرفی شد به خطر افتاده است. درصد آمریکایی‌هایی با بیماری مزمن بعد از استفاده از محصولات تراریخته از 7 درصد به 13 درصد طی 9 سال افزایش یافت. حساسیت‌های غذایی سر به فلک کشید و اختلالات نظیر اوتیسم، اختلالات گوارشی و دیگر مسائل به شدت افزایش یافت؛ اگرچه در این موارد پژوهش‌های کافی برای تأیید اینکه محصولات تراریخته صد درصد در این موارد مؤثر بوده، وجود ندارد، گروه پزشکان اعلام کرده‌اند که نباید بیش‌تر از این منتظر بمانیم و برای محافظت از خود باید اقدام کنیم، به‌ویژه این محافظت برای کودکان که بیش‌تر در معرض خطر هستند، افزایش یابد.

اتحادیه سلامت عمومی آمریکا و اتحادیه پرستاران آمریکا در بین گروه‌های پزشکی هستند که استفاده از محصولات تراریخته گاوی را محکوم می‌کنند؛ چراکه شیر این گونه گاوها به مقدار زیادی هورمون IGF-1 (نوعی انسولین که مرتبط با ایجاد سرطان است)

این گزارش تاکید می‌کند،‌ که کشت و کار محصولات تراریخته آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کند،‌گرده‌های محصولات تراریخته و دانه‌هایشان می‌توانند تا فرسخ‌ها جابه‌جا شود که این مسئله امکان تداخل ژنی را در محیط ایجاد می‌کند. گرده‌های محصولات تراریخته می‌تواند بحث گرم شدن کره زمین را افزایش و نیز مواد زاید ناسالم را افزایش دهد.

سلامتی نسل آینده را تهدید می‌کند. همچنین محصولات تراریخته می‌تواند باعث تضعیف وضعیت اقتصادی کسانی که محصولات ارگانیک و غیره تراریخته تولید می‌کنند،‌بشود.

از سوی دیگر محصولات تراریخته استفاده علف‌کش‌ها را افزایش می‌دهد. محصولات تراریخته در مقابل  برخی علف‌کشها مقاوم می‌شوند که برای از بین بردن بیماری باید میزان علف‌کش بیشتری مصرف کرد و این عمل باقیمانده سموم را افزایش می‌دهد.

این گزارش حاکی است، محصولات تراریخته عوارض جانبی فراوانی دارد. با مخلوط شدن ژن‌ها از گونه‌های ناخواسته، عوارض جانبی زیادی از مصرف محصولات تولید می‌شود. صرف‌نظر از نوعی ژن که وارد گیاه می‌شود، همان فرآیند ایجاد محصولات تراریخته می‌تواند باعث ایجاد سم‌ّ جدیدی بشود. آلرژی ایجاد کند، ایجاد سرطان کند و ارزش مواد غذایی را کاهش دهد.

در میان این همه مشکلاتی که استفاده از محصولات تراریخته دارد، نگاه دولت‌ها به این محصولات بسیار خطرناک است به طوری که دولت‌ها به دلیل مسائل سیاسی اکثر خطرات و زیان‌های استفاده از محصولات تراریخته را انکار می‌کنند، دولت‌ها زدن برچسب برروی محصولات تراریخته را که از دیگر نوع محصولات متمایز بشود را الزامی نمی‌کنند، برنامه مطالعه سلامت روی این محصولات انجام نمی‌دهند و دولت‌ها اجازه می‌د‌هند که محصولات تراریخته همینطوری در فروشگاه‌ها جا خوش کند بدون اینکه مسائل هشداردهنده در باره آنها اعلام شود.
محصولات تراریخته برای پرندگان،‌حشرات، دوزیستان و کلا اکوسیستم و اورگانیسم‌های خاک مضر است، این محصولات تنوع زیستی را کاهش می‌دهد،‌منابع خاک را آلوده می‌کند و تولید را ناپایدار می‌سازد، به طور مثال کشت این نوع محصولات می‌تواند عادات پروانه‌ها را تغییر دهد،‌ به طوری که جمعیت پروانه‌ها در آمریکا 50 درصد کاهش یافته است.

منبع:فارس
کد خبر 94fabfdd136d48e3b843d2f4db241065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و کشاورزی ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    1 0
    کلیه اظهار نظرهای بالا غیرعلمی و بی اساس می باشد .