کشاورزی> قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: صندوق بیمه کشاورزی در سال‌های اخیر برای پرداخت غرامت به کشاورزان مبلغ هنگفتی از بانک کشاورزی استقراض کرده است.

محمد‌ابراهیم حسن‌نژاد در مورد دلایل تأخیر پرداخت غرامت ناشی از خسارت به کشاورزان، گفت: 75 درصد حق بیمه محصولات کشاورزی را دولت و 25 درصد دیگر را کشاورزان به صندوق بیمه کشاورزی می‌پردازند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به تأخیر در پرداخت حق بیمه دولت (75 درصد) به صندوق بیمه، افزود: در صورت بیمه کردن محصول کشاورز، باید 75 درصد سهم حق بیمه را دولت به صندوق  بپردازد که معمولا این پرداخت با تأخیر همراه است و صندوق بیمه بابت پرداخت حق بیمه از دولت طلبکار است.

وی تصریح کرد: با این اتفاق عملا صندوق بیمه کشاورزی بابت تعهدی که به کشاورزان بابت بیمه‌نامه محصول می‌دهد، پولی از دولت دریافت نمی‌کند و همین موضوع منجر به کسری بودجه و تأخیر در پرداخت غرامت‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: این امر منجر به کسری بودجه در صندوق بیمه کشاورزی می‌شود و به همین دلیل پرداخت غرامت ناشی از خسارت‌ها به کشاورزان دچار تأخیر می‌شود.

حسن‌نژاد با اشاره به کسری بودجه سال گذشته دولت، افزود: صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی 94 - 93 حدود 860 میلیارد تومان به کشاورزان غرامت پرداخت کرد، اما هنوز حدود 400 میلیارد تومان بابت غرامت خسارت‌های وارد شده به کشاورزان در اثر حوادث مختلف بدهکار است.

وی گفت: امیدواریم با تصویب بودجه 95 مبلغ 1350 میلیارد تومان از محل بند 12 به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص یابد تا از این طریق غرامت خسارت‌های عقب افتاده به کشاورزان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر پرداخت تعهدات صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان از محل استقراض از بانک کشاورزی تأمین شده است، گفت: از سال 88 تاکنون به دلیل تأخیر در پرداخت حق بیمه دولت به صندوق، ناچار بوده‌ایم تا بودجه پرداخت غرامت به کشاورزان را با استقراض از بانک کشاورزی تأمین کنیم.

حسن‌نژاد با بیان اینکه تعهدات صندوق بیمه به کشاورزان به جز سال 94 به طور کامل پرداخت شده است، گفت: صندق بیمه مبلغ هنگفتی به بانک کشاورزی بابت پرداخت غرامت به کشاورزان مقروض است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: صندوق بیمه کشاورزی یک صندوق حمایتی است که چند برابر حق بیمه‌ای را که از دولت و کشاورز دریافت می‌کند، بابت پرداخت خسارت به کشاورزان می‌پردازد.

منبع:کشاورزی
کد خبر 9757f055d570481fa2306aa67dd8b162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =