کشاورزی> اقتصادغذا - وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای شرایط خرید تضمینی محصول ذرت دانه ای سال زراعی 94- 93 را به شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی طی نامه ای از شرکت سهامی پشتیبانی امور دام خواست در راستای سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی و مصوبه 20 فروردین سال 94 هیات وزیران ،طبق شرایط تعیین شده نسبت به خرید تضمینی ذرت اقدام کند.

بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، بهای هر کیلو گرم ذرت دانه ای با رنگ زرد متمایل به قرمز با 3 درصد افت مفید و 1 در صد افت غیر مفید تحویل در مراکز خرید حداکثر 9600 ریال تعیین شده است.

ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، حداکثر افت مفید قابل قبول را 5 درصد و افت غیر مفید را 3 درصد تعیین کرده و مازاد بر افت مذکور تا 8 درصد به ازای هر یک درصد افت مبلغ 96 ریال از بهای محصول کسر و مازاد بر 8 درصد محصول قابل خرید نمی باشد.

از سوی دیگر دانه های آسیب دیده ناشی از حرارت حداکثر تا 5 درصد قابل تحویل است که یک درصد آن مورد قبول و 4 درصد آن افت محسوب و از بهای محصول کسر می شود.

همچنین ذرت خریداری شده باید به صورت فله از کشاورزان خریداری و نگهداری شود و شروع کسری حاصل از خرید به عهده مسوولان مراکز خرید بوده و در پایان برنامه خرید به هیچ وجه از محل دیگری قابل تامین نمی باشد و مورد قبول نخواهد بود.

بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، کلیه وجوه پرداختی به تحویل دهندگان ذرت از طریق سیستم بانکی انجام و نسبت به صدور رسید در دو نسخه که گویای مشخصات کامل فرد، محل، مزرعه و افت و بهای محصول باشد، اقدام می شود.

شرکت پشتیبانی امور دام موظف است با توجه به تفاوت موثر قیمت تمام شده ذرت وارداتی نسبت به قیمت خرید تضمینی داخل، با همکاری معاونت امور زراعت و سازمان جهاد کشاورزی استان ها به نحوی عملیات خرید تضمینی ذرت را اجرا کند که از عرضه و تحویل ذرت وارداتی به مراکز خرید و تحویل آن تحت هر عنوان خود داری و جلوگیری شود.

از دیگر شرایط خرید تضمینی ذرت، حداکثر رطوبت دانه عرضه شده توسط کشاورزان به کارخانجات ذرت خشک کنی 30 درصد و حداکثر رطوبت قابل قبول از ایستگاه های ذرت خشک کنی 14 درصد و حداکثر میزان افلاتوکسین قابل قبولppb 20 تعیین شده است.

بنابر شرایط تعیین شده، محصول ذرت فقط از تولید کنندگانی که در فهرست ارایه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان که حاوی نام کشاورز، سطح زیر کشت و میزان تولید باشد، خریداری می شود.

خرید زیر نظر کمیته ای مرکب از نمایندگان مدیریت امور زراعت و تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت پشتیبانی امور دام و نماینده کشاورزان محل انجام می گیرد و مسوولیت کمیته خرید به عهده نماینده شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور است.

بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، آمار خرید و موجودی باید به صورت هفتگی و استانی تهیه و به دفتر قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی ارسال شود.

در این ابلاغیه آمده است، با توجه به ماده (33) قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و مصوبه هیات وزیران که مقرر شده در استان خوزستان، محصول ذرت بر اساس مکانیزم قیمت تضمینی مورد حمایت قرارگیرد، ترتیبی اتخاذ شود که هر گونه سوء استفاده احتمالی و جابجایی محصول در استان های همجوار با استان مذکور که در آنها عملیات خرید تضمینی صورت می گیرد، جلوگیری شود.

گفتنی است زمان اتمام خرید تضمینی ذرت دانه ای تا 30 بهمن سال جاری تعیین شده است.
کد خبر 9a9dfb0fd9be44ddab6d41b4e1dbb70c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =