مواد غذایی> شهروندان از مصرف لواشک و ترشک غیر مجاز و فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت پرهیز کنند.

طعم ترش و دلچسب لواشک و الوچه ذائقه هر فردی را بر می انگیزد، اما اگر از شرایط تولید این محصولات غیر مجاز اطلاع داشته باشیم هرگز به آن لب نمی زدیم
امروزه در برخی از فروشگاه ها، مغازه ها یا در دست بیشتر دستفروشان لواشک هایی می بینیم که در بسته بندی های متنوع با طعم های مختلف عرضه می شود. در میان انواع این محصولات، لواشک های بی نام و نشانی هم هستند که تنها به صِرف تعریف و تبلیغ فروشنده از طعم ترش، مزه به یاد ماندنی یا محصول فلان شهر بودن به فروش می رسد.
این محصولات اغلب در شرایط کاملا غیر بهداشتی تهیه، تولید و بسته بندی می شود از جمله این موارد، عدم رعایت بهداشت محیط و فردی، استفاده از مواد غیربهداشتی و غیرمجاز همچون رنگ صنعتی غیر مجاز و اسانس، میوه ضایعاتی کپک زده، تهیه مواد خوراکی در فضایی آلوده و بهداشتی  است.

آیا لواشک بی نام و نشان بیماری زاست؟

لواشک های فله ای و فاقد نام یا نامعتبری که طعم های غیرواقعی و رنگ های جذاب دارند، به دلیل آن که مواد تشکیل دهنده اصلی آنها میوه نیست، طعم و رنگ طبیعی ندارد و حاوی طعم دهنده ها و رنگ های شیمیایی غیرمجاز با دوز مصرف بالا است. بیشتر حجم این محصولات را آرد، نشاسته، اسیدسیتریک ، مواد رنگی یا در صورت استفاده، میوه های له شده و کپک زده تشکیل می دهد. متاسفانه افزودنی های غیرمجاز این نوع محصولات، شیمیایی و سمی است و مقدار اندکی از آن می تواند به بروز مسمومیت ها و حساسیت های شدید بخصوص در کودکان در حال رشد منجر شود.

نکاتی که می بایست به آن توجه شود

هنگام خرید این فرآورده به تاریخ مصرف، شماره پروانه بهداشت (ساخت)، نام ونشان سازنده و مواد به کار رفته در آن توجه کنید. لواشک هایی که از لفاف نایلونی خود جدا نمی شود و طعم و مزه ترکیبات موجود در نایلون را به خود گرفته اند، سالم و بهداشتی نیست. لواشک می بایست به رنگ طبیعی میوه به کار رود یا کمی تیره تر از آن باشد و بو و مزه طبیعی میوه را بدهد. براین اساس، ازخرید لواشک های نامعتبر خودداری کنید. یکی از راه های شناخت لواشک های تقلبی عطر و طعم قوی و رنگ غیر طبیعی آنهاست.

مجید عرب عامری - کارشناس مسئول  مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی شاهرود
کد خبر 9aa1add51242463f9f941f73a9cd2a1d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =