قرار است سیستم یونیزاسیون هوا در مرغداری‌ها به‌منظور کاهش تلفات ناشی از هوای آلوده، پس از بررسی‌های کارشناسی به زودی وارد کشور شود.

امروز در جلسه‌ای که به‌ منظور تبادل اطلاعات ضدعفونی فارم‌های مرغداری بین مسئول یک شرکت سوئدی، معاونان معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگانی از مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و معاونت امور دام برگزار شد، مسئول شرکت "ترانس یونیک" گفت: بررسی‌های انجام‌شده نشان داد که میانگین تلفات در مرغداری‌های ایران هشت درصد است، در حالی که با سیستم یونیزاسیون هوا می‌توان بخش اعظمی از این تلفات را کاهش داد.

استفانی کورونا افزود: بررسی یک‌ساله برای 800 هزار جوجه نشان داده است که سیستم یونیزاسیون هوا می‌تواند باعث کاهش 35 درصدی مرگ و میر شود.

وی با اعلام اینکه درصد مرگ و میر در کشورهای اروپایی دو درصد است، خاطرنشان کرد: باید اقداماتی انجام شود که این تلفات از هشت درصد کمتر شود.

مسئول شرکت "ترانس یونیک" ادامه داد: ترددهای غیراصولی بین فارم‌های مرغداری، یکی از عواملی است که باعث انتقال آلودگی می‌شود و علاوه بر آن، هوای مرغداری‌ها باید به‌گونه‌ای با ادوات موجود پاکیزه شود تا امکان نفوذ ویروس‌ها و باکتری‌ها به مرغ‌ها وجود نداشته باشد.

کورونا تصریح کرد: دستگاه‌های یونیزاسیون که دارای مایع اصلی آب و نمک است، می‌تواند خاصیتی را ایجاد کند که با تزریق یون منفی، آلودگی‌های محیط از بین رفته و بدین‌ترتیب با تمیزی هوا، تلفات کاهش یافته و مرغ‌ها نیز با مصرف دان کمتر، وزن بیشتری پیدا کنند و بدین‌ترتیب ارزش افزوده بالا رود.

وی یادآور شد: برای هر یک‌هزار مترمربع 10 هزار دلار هزینه می‌شود تا سیستم به این دستگاه مجهز شود.

کورونا تأکید کرد: این سیستم دارای نازل‌هایی است که بر سقف مرغداری‌ها نصب شده و همچون دوش آب، یون‌های منفی و ترکیبی از موادی که به هیچ‌عنوان شیمیایی نیست، به فضا پخش می‌کند و محیطی کاملاً ایزوله و سالم را به‌وجود می‌آورد.

 

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از طرح‌هایی که منجر به صرفه‌جویی شود

مهدی کاظم‌نژاد، مدیرکل دفتر امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این باره گفت: این سیستم از مدت‌ها قبل توسط این مسئول که مخترع طرح فوق نیز هست، مطرح شده و در برخی کشورهای اروپایی نیز پیاده‌سازی شده است و کشور ایران هر سیستمی را که بتواند کارایی فنی و اقتصادی در بخش کشاورزی را افزایش دهد، حمایت می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که هدفمندی یارانه‌ها باید در کشور اجرایی شود، یکی از نکات مثبت، تغییر سیستم مرغداری‌ها است، به‌گونه‌ای که با مصرف انرژی کمتر ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود و تولید افزایش یابد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این سیستم توسط مرکز تحقیقات علوم دامی کشور و معاونت امور دام بررسی خواهد شد و در صورت مناسب بودن آن، به‌صورت پایلوت در منطقه‌ای از کشور اجرایی می‌شود.

کاظم‌نژاد ادامه داد: استفاده از سیستم‌های جدید در کشور منوط به آن است که هزینه کمتر مصرف شده، سلامت ماده غذایی حفظ شود و سلامت محیط و انسان‌ها نیز به‌طور کامل در نظر گرفته شود.

وی پیشنهاد داد که این سیستم طی 42 روز آینده به نتیجه نهایی برسد، به‌گونه‌ای که در مرحله نخست شرکت سوئدی تمامی اطلاعات را به‌صورت پروپزال به دستگاه‌های مرتبط در کشورمان ارائه دهد و پس از بررسی دوهفته‌ای، نظرات به جمع‌بندی برسد و سپس در دو هفته بعدی تصمیم نهایی برای اجرای پایلوت آن در منطقه‌ای مناسب اجرا شود.

تولید سالانه بیش از دو میلیون تن مرغ و فرآورده‌های آن


در ادامه، هوشنگ لطفعلیان، عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: سالانه بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ و محصولات آن در کشور تولید می‌شود و ایران دارای رتبه هشتم در تولید این محصولات است.

وی تصریح کرد: مرغداری‌های پیشرفته‌ای در کشور وجود دارد که ضمن رعایت اصول فنی، دارای تنوع محصول بالایی بوده و جزء مرغداری‌های برتر محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور یادآور شد: تولیدکنندگانی در کشور وجود دارد که سیستم پرورشی طیور مدرن را دارا بوده و اگر قرار است سیستمی جدید در کشور اجرایی شود، باید سازمان دامپزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط، موادی را که وارد می‌شود، بررسی کنند تا در صورت متناقض نبودن با اصول و استانداردهای کشورمان قابلیت استفاده داشته باشد.

لطفعلیان از شرکت فوق خواست که مدارک و مستندات این سیستم را در اسرع وقت ارسال کنند تا پس از بررسی، برای اجرای آن تصمیم‌گیری شود.

گفتنی است، این شرکت سوئدی که در سال 1993 میلادی، سیستم یادشده را به‌عنوان یکی از اختراعات مطرح کرد، بابت آن جایزه دریافت کرد و در حال حاضر اجرای این سیستم در بسیاری از مرغداری‌های کشورهای اروپایی باعث کاهش تلفات شده و همچنین به ادعای نماینده این شرکت، محصولات تولیدشده به‌دلیل آنکه هوای تمیز و اکسیژن لازم به آنها می‌رسد، دارای گوشت لذیذتری هستند و علاوه بر آن مصرف دان مرغ کاهش یافته، ضمن آنکه بر وزن مرغ‌های تولیدی نیز افزوده شده است.

لازم به ذکر است، به پیشنهاد ایران، ظرف 42 روز آینده و پس از بررسی‌های نهایی، برای استفاده از این سیستم در ایران تعیین تکلیف نهایی خواهد شد.
منبع:ایانا
کد خبر 9bed2380a80c44aabebc72203e7ffd54

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =