معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران از افزایش بیماری‌های غیرواگیر در ایران خبر داد.


رسول دیناروند با اشاره به این نکته که بیماری های غیر واگیر رو به افزایش است، گفت: در کشورهای پیشرفته، این بیماری‌ها خیلی زود و در سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است، اما در ایران بیماری های غیرواگیر تازه شروع به رشد کرده‌اند.
وی گفت: در کشور ما معضل و دغدغه اصلی بیماری های واگیر دار نیستند، بلکه بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی، دیابت، انواع سرطان ها و آسم جزو اصلی دغدغه های نظام سلامت است و مهم ترین عامل اصلی مرگ و میر به شمار می روند.
وی با اشاره به افزایش بیماری غیر واگیر در کشور گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته سیر صعودی سرطان متوقف شده است، همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و بیماری دیابت کنترل شده است؛ بنابراین می توان گفت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با اصلاح سبک زندگی میسر می شود.
دیناروند با اعلام این  که هزینه های درمان بیمارها برای دولت کمر شکن است، خاطر نشان کرد: افراد زیادی درگیر با انواع بیماری های مختلف در کشور هستند و هزینه های درمان دارویی این بیماران روز به روز افزایش می یابد.
وی گفت: پیشگیری از بروز بیماری، چاره اصلی مقابله با بیمارهای مختلف است و در این خصوص اصلاح شیوه زندگی و اصلاح تغذیه و غذای جامعه از ضروریات است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به بحث سلامت محوری در تغذیه گفت: مهم ترین اولویت های امروز تغذیه در کشور توجه به میزان کالری دریافتی و جلوگیری از بروز چاقی است و در همین خصوص استفاده کمتر از کربوهیدرات ها، چربی ها، نمک، قند و شکر می تواند موثر باشد.
دیناروند تأکید کرد: در این زمینه اسیدچرب ترانس روغن‌ها که اکنون در روغن مصرفی خانوار 5 درصد است، تا سال 96 باید به زیر 2 درصد برسد، چرا که اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی عامل بروز بیماری های قلبی، عروقی، گرفتگی عروق و بروز سکته است، ضمن اینکه افزایش وزن ناشی از مصرف چربی های مضر می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت باشد.
وی تصریح کرد: در تلاش برای اصلاح استاندارد روغن‌های خوراکی هستیم و در این خصوص تنها منتظر اصلاح استاندارد نمی‌مانیم و کار خود را برای کاهش اسیدچرب ترانس دست‌ساز در روغن‌ها انجام می‌دهیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که در سال 96 هیچ روغنی با اسیدچرب ترانس بالای 2 درصد در کشور تولید نخواهد شد، ضمن اینکه در واردات روغن‌های اشباع نیز محدودیت قائل می‌شویم.
دیناروند همچنین در مورد مصرف نمک و شکر در کشور گفت: کار ما در کاهش مصرف نمک و شکر دشوارتر است، چرا که بیشتر میزان مصرفی ما خارج از صنعت است، اما تاکنون توانسته‌ایم 100 فرآورده غذایی سالم با شکر و نمک کم را تولید و به آن ها نشان ایمنی و سلامت بدهیم.
لازم به ذکر است نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه ایران از 9 تا 12 آذر با محوریت تغذیه و دوران زندگی، ظرفیت سازی،امنیت غذا و تغذیه؛تغذیه بالینی و رژیم درمانی،پیشرفت‌های حوزه علوم و سیاستگذاری تغذیه،ژنومیکس تغذیه‌ای و...برگزار می شود.

منبع:ایانا
کد خبر 9caad620a0aa493fab6141ba6eec3e37

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =