صنایع غذایی> معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با ایفدنا در خصوص  برنامه پایش  آبلیموهای  موجود در سطح عرضه اظهار داشت: چندی پیش جمع آوری، نمونه گیری و آزمایش آبلیموها موجود در بازار را  درست مانند همان برنامه ای که در خصوص آب های آشامیدنی بسته بندی شده صورت پذیرفت ؛ در دستور کار قرار دادیم  و بر اساس نتایج  حاصله از آن نیز غیر طبیعی بودن اکثر این فراورده ها را اعلام کردیم.

دکتر رسول دیناروند  همچنین اضافه کرد: در ادامه و در پی تفاهم همکاری ای که بین سازمان غذا و دارو و  و سازمان ملی استاندارد  امضا شده بود و در مراودات آزمایشگاهی ای که بین کارشناسان هر دو سازمان و همچنین دست اندرکاران صنعت آبلیمو در راستای همان تفاهم صورت گرفت مشخص شد که در حال حاضر شرایط کنترل معیارهای طبیعی و غیر طبیعی بودن آبلیمو دقیق نبوده و ممکن است بعضا از سوی آزمایشگاه ها پاسخ های گمراه کننده  ای استخراج شود.
وی با اشاره به اینکه تدوین  استاندارد های ملی نیازمند صرف زمان  طولانی است و عموما باید با حضور تمام ذینفعال از تولید کنندگان، کارشناسان ارگانهای مختلف مثل سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی  گرفته تا حتی برخی ارگانهای نظاری  برگزار گردد تصریح کرد:سازمان غذا و دارو در انتظار تدوین استاندار توسط سازمان ملی استاندارد نایستاد و معیارهای فنی و ضوابطش  را با نگاه به معیارها، پیشرفتها و یافته های جدید دنیا بویژه اروپا اصلاح  نمود و جهت عملیاتی شدن آنها به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.
دکتر دیناروند ابراز امیدواری نمود سازمان ملی استاندارد هم در کمترین زمان ممکن  نسبت به انجام اصلاحات مورد نظر اقدام نماید.

 این مقام مسئول  دروزارت بهداشت  گریزی هم به اصلاحات صورت گرفته  اخیر در خصوص آبلیموها زد و گفت: این  پتانسیل ایجاد گردید تا علاوه بر تعیین صحت آبلیموهای طبیعی و غیر طبیعی، در تشخیص انواع طبیعی محصولات فوق که ممکن بود به دلیل آزمونهای اشتباه، غیر طبیعی و تقلبی خوانده شوند نیز  بازنگری بعمل آمد.
وی همچنین معیارهایی  ابلاغی به معاونت های غذا و داروی دانشگاهها  را شامل اصلاح  روش شناسایی آبلیموی طبیعی و غیر طبیعی دانست که گاهی اوقات در سایه خطاهایی که اصطلاحا به آنها "مثبت کاذب" گفته می شود قرار می گیرند.
از جمله  موضوعات مرتبط دیگری را که رئیس سازمان غذا و دارو درحال بررسی و منتج به نتیجه بیان نمود؛ تعیین تکلیف مجوز آبلیموی طبیعی و کنستانتره است در این صورت مردم می توانند مخیر به گزینش ابلیموی طبیعی با قیمت بالا یا کنستانتره  با هزینه کمتر باشند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در پایان به نکته ضروری ای هم اشاره داشت وی  با تاکید بر اینکه همواره باید مراقب بود که اطلاع رسانی این قبیل اقدامات موجبات آشفتگی روانی مردم را فراهم نکند خاطر نشان نمود: واقعیت این است که آبلیمو بحرانی برای سلامتی مردم ایجاد نکرده و نمی کند اگر هم در مواردی  مثل زمانی که برخی افراد سودجواز رنگهای غیر مجاز سرطان زا در محصولات خود استفاده کنند قابل اغماض نیست و با به سرعت در مقابل آن واکنش  خواهیم داشت اماحتی اگر آبلیموهایی که رد شده اند  مورد استفاده قرار بگیرند  خطری جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند و آنچه باعث نگرانی ما می شود کلاهبرداریهایی است که  باید با آن مقابله نمود.

تعیین تکلیف قطعی آبلیموها امکان پذیر نیست

همچنین به گزاش روزنامه همشهری دکتر بهروز جنت معاون سازمان غذا و دارو میگوید تعیین تکلیف قطعی آبلیموها امکان پذیر نیست چرا که نظارت این سازمان بر تولیدکنندگان مستمر است.
به گفته دکتر جنت دستگاه های نظارتی مدام در حال جنگ با کسانی هستند که می خواهند از نظارت فرار کنند وی برخی از استاندارد های اجباری موجود در صنایع غذایی را نادرست می داند و می گوید مراجع نظارتی وظیفه دارند باید و نبایدهای بهداشتی را به صنایع غذایی تکلیف کنند و بقیه را به آنها بسپارند.
کد خبر 9cb2eae930564677adeb2fc2d8f78a97

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =