کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا ۷۰ درصد کشت از طریق دیم صورت می‌‌گیرد، در حالی که ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران آبی و با هزینه‌ بسیار بالا انجام می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا نتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رییس جمهور با تقدیر از دولت برای در اختیار قراردادن 10 میلیارد دلار منابع اعتباری برای اصلاح زیرساخت‌های آب و خاک گفت: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری در زمینه آبیاری نوین و تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی افزود: تا پایان سال 92 کمتر از 30 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده بود که در پایان سال گذشته این رقم به 160 هزار هکتار رسید و در سال جاری هم بیش از 50 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است.

حجتی ادامه داد: برای اعطای تسهیلات بانکی همه به بانک کشاورزی فشار می‌آورند، در حالی که بقیه بانک‌ها به تعهدات‌شان آن طور که باید عمل نمی‌کنند و این در حالی است که بخش کشاورزی سهم بالایی در تولید ناخالص ملی و اشتغال دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بازده سرمایه در بخش کشاورزی پایین است، گفت: در همه دنیا بیشتر از همه بخش‌ها به بخش کشاورزی توجه می‌شود، اما در ایران این گونه نیست.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا 70 درصد از کشت از طریق دیم انجام می‌شود، در حالی که در ایران 90 درصد تولیدات کشاورزی به کشاورزی آبی وابسته است و این امر از آنجایی که با هزینه‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد، سبب می‌شود نتوانیم با دنیا رقابت کنیم.

حجتی گفت: کشاورزان ایران مظلوم‌ترین کشاورزان هستند، زیرا علی‌رغم اینکه با زحمت و مشقات زیاد به تولید می‌پردازند، هرجا هم کمبودی به وجود آید مسبب آن را کشاورزان می‌دانیم و حتی آنها را به مصرف بیش از حد آب متهم می‌کنیم، در حالی که ثابت شده هر جا از آنها حمایت شود ، کشاورزان هم خلاقیت‌ بسیاری از خود نشان می‌دهند.

منبع:فارس
کد خبر 9cfe1e0c630b46ab9f9a669534db9f33

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =