۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
در صورتی که یارانه 600 تومانی دولت به تولید آرد برداشته شود، قیمت نان برای مصرف‌کننده تا دوبرابر افزایش می‌یابد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پس از افزایش قیمت نان در 20 خردادماه 91، بیش از دو سال است که قیمت نان گران نشده و این امر باعث نارضایتی نانوایان و افزایش عرضه این محصول به قیمت بالاتر از نرخ مصوب شده تا با نام‌های دوروکنجدی (خشخاشی)، ویژه و... برای جبران هزینه‌های اداره نانوایی اقدام کنند

بنابر این گزارش، در سال‌های اخیر قیمت هزینه‌های تولید این محصول نظیر هزینه‌های کارگری، سوخت، مالیات و خمیرمایه افزایش داشته است، به‌طوری که بنا بر اعلام نانوایان در این مدت، قیمت هر کیسه 10 کیلوگرمی خمیرمایه از 40 هزار تومان به 180 هزار تومان رسیده، اما قیمت نان تغییری نداشته است.

رئیس سابق هیات‌مدیره اتحادیه نانوایان سنتی در این باره می‌گوید: در زمان ریاست من چندین مرتبه به شرکت بازرگانی دولتی برای افزایش قیمت نان مراجعه و پیشنهاد افزایش 30 درصدی قیمت نان داده شد، اما نتیجه‌ای برای نانوایان دربر نداشت.

حسین نظری می‌افزاید: شرکت بازرگانی دولتی در چند مرحله شامل ابتدای سال جدید (فروردین 93) بعد از ماه رمضان وعده افزایش قیمت نان را داد، اما این امر به دلایل نامعلوم محقق نشد.

بنا بر این گزارش، اتحادیه نانوایان سنتی پیشنهاد خود درباره افزایش 30 درصدی قیمت نان به شرکت بازرگانی دولتی را بر اساس ثابت ماندن نرخ آرد داده است؛ این در حالی است که دولت قصد آزادسازی نرخ نان بر اساس هزینه‌های تولید و نرخ واقعی این محصول را دارد.

دولت با پرداخت 600 تومان یارانه در هر کیلوگرم آرد، هر کیلوگرم از این محصول را 600 تومان در اختیار نانوایان قرار می‌دهد که در صورت برداشته شدن حمایت و یارانه دولت به آرد، امکان افزایش دوبرابری قیمت نان وجود دارد.

گفتنی است، در قانون انتزاع نیز، موضوع انتقال شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت سیاست‌گذاری در بخش نان کشور را بر عهده دارد، مورد تأکید قرار گرفته است که در این صورت مسئولیت عرضه نان در تمام مراحل تولید به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود.
کد خبر 9da8cc5943d54c7f8857361f0b919c4c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =