صنایع غذایی> رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران بر این باور است که فضای کسب و کار در یک سال نیم گذشته موجی از امیدواری با خود به همراه داشته است، اما در بسیاری از حوزه های اقتصادی همچنان مشکلات و معضلات همیشگی به قوت خود باقی هستند.


کاوه زرگران ادامه داد: از دیدگاه من فضای کسب و کار در یک سال اخیر  با امید و امیدواری توام بود این در حالی است که بسیاری از افراد جامعه منتظر هستند که به نوعی کسب و کار در کشور با تغییرات مثبتی همراه باشد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است. به طور مثال واحدهای بزرگی که وام های ارزی گرفتند، بعد از وضع تحریم ها بر علیه کشور که نرخ ارز با افزایش رو به رو شد با مشکلات بسیاری رو به رو شدند. این افراد به دلیل چند برابر شدن نرخ ارز و ناتوانی در بازپرداخت این وام ها بعد از مدت کوتاهی به مرز ورشکستگی رسیدند.

زرگران خاطر نشان کرد: بنابراین در بسیاری از حوزهای بهبود فضای کسب و کار اقدامی انجام نشده که احساس کنیم وضعیت کسب و کار در کشور بهبود یافته است، این در حالی است که روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا حدود بسیار زیادی آرامش روانی و تا حدودی افزایش امنیت شغلی به وجود آورده است. اما قسمت اعظم معضلات و مشکلات فضای کسب و کار در کشور هنوز به قوت خود باقی است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، درخصوص این موضوع که دولت در چه بخش های از فضای کسب و کار می تواند قوی تر عمل کند، گفت: ایده آل که برای بهبود فضای کسب و کار وجود دارد این است که دولت اقدام خاصی انجام ندهد و اجازه دهد که فضای کسب و کار کشور آزاد باشد و در چنین شرایطی که رقابت عرضه و تقاضا شکل می گیرد، بازار می تواند به تنهایی خودش تعیین کننده باشد.

او اظهار کرد: لازم به ذکر است که اقتصادهای موفق در جهان دارای بازارهای کاملا آزادی هستند. زمانیکه دولت در فضای اقتصادی کشور دخالت می کند و بخش های از اقتصاد را مدیریت می کند، این مدیریت شاید در آن بخش بخصوص تاثیر مثبت داشته باشد اما طبیعتا سایر بخش های اقتصادی را دچار چالش می کند.

زرگران همچنین درخصوص اقدامات دولت برای ارتباط و حمایت از بخش خصوصی گفت: انعطاف همکاری دوت یازدهم به بخش خصوصی نسبت به دولت های قبل بیشتر بوده است و تاکنون مشاهده کرده ایم که روز به روز نظرات بخش خصوصی بهتر شنیده می شود. او افزود: همچنین اتاق های بازرگانی توانسته اند ارتباط بهتر و موثرتری با دولت برقرار کنند. اما صرفا مشاوره گرفتن برای حل برخی از معضلات کشور کافی نیست در حالی که برخی از مشکلات اقتصادی به راحتی می تواند به دست بخش خصوصی سپرده شود تا راحت تر گره از این مشکلات باز شود.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر a251bd4feb59422ea7461dad4b09bce9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =