سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ژوئیه برای دومین ماه متوالی تحت‌تاثیر افت قیمت روغن‌های گیاهی، غلات و محصولات لبنی کاهش پیدا کرد اما همچنان حدود یک‌سوم بالاتر از مدت مشابه سال گذشته مانده است.

به گزارش «ایسنا»، شاخص قیمت غذایی فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ژوئیه به ۱۲۳ واحد در مقایسه با ۶/ ۱۲۴ واحد در ژوئن کاهش پیدا کرد، اما قیمت‌ها بر مبنای سالانه در ژوئیه ۳۱ درصد افزایش داشت.

شاخص فائو که به‌مدت ۱۲ ماه متوالی تحت‌تاثیر مشکلات برداشت در چین و تقاضای قوی این کشور برای کالاهای غذایی رشد کرده بود، در ژوئن برای نخستین‌بار با کاهش روبه‌رو شد. شاخص قیمت غلات فائو در ژوئیه بر مبنای ماهانه سه درصد کاهش یافت که تحت‌تاثیر افت ۶درصدی قیمت ذرت بود. قیمت ذرت تحت‌تاثیر بهبود چشم‌انداز تولید آرژانتین و آمریکا و لغو سفارش واردات از سوی چین که نگرانی‌ها نسبت به برداشت محصول در برزیل را تحت‌الشعاع قرار دارد، کاهش پیدا کرد. قیمت جهانی برنج هم تحت‌تاثیر عرضه محصول جدید و نوسانات ارزی که باعث کندی روند فروش شد، در ژوئیه کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین رکورد طی دو سال گذشته رسید. با این حال قیمت گندم به دلیل نگرانی ها نسبت به شرایط خشکسالی در آمریکای‌شمالی، بارندگی سنگین در اروپا و بازدهی اولیه پایین‌تر از حد انتظار محصول روسیه، در ژوئیه ۸/ ۱ درصد رشد کرد و به بالاترین رکورد از اواسط سال ۲۰۱۴ به این طرف رسید.
کد خبر a2ef36da6d9b414f990dbe73dfd7e63d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =