فرزان صوفي - فکر مي ‏کنم تهيه گزارش درباره شيريني‌فروشي‏ها آن هم قنادي هاي لوکس که اصولا شيريني‏ هاي خاص با ظاهري وسوسه‏ انگيز دارند، يکي از سخت‏ترين کارهاي دنيا باشد...

چرا؟ کافي است آدمي باشيد که نمي‏ توانيد از طعم شيرين و مهم‌تر از همه ظاهر هيجان‏ انگيز شيريني‏ ها بگذريد و اين ميان مجبور باشيد براي حفظ رژيم غذايي خود پا روي دلتان بگذاريد، آن وقت متوجه مي‏ شويد اين چند ساعت گشت‏ و گذار در شيريني‌فروشي‏ هاي لوکس تهران چيزي جز دل‌ضعفه و البته در مواردي شکستن رژيم غذايي، براي شما همراه ندارد!

براي خريد از اين قنادي‏ ها که تمرکز آنها بيشتر در منطقه شمال و غرب تهران است، حتما نبايد جزو افرادي باشيد که لوکس زندگي مي‏کنند. به همين دليل پيشنهاد مي‏کنم با توجه به سليقه خودتان، يک‏بار هم که شده سري به اين قنادي‏ها بزنيد و بدون هيچ عذاب وجداني ساعت‏هاي خوبي را در آنها سپري کنيد.

شيريني اِکلر(eclair)

همان‏طور که از نامش پيداست، اِکلر يک شيريني‏ فروشي با سبک و سياق فرانسوي است که سال 88 شروع به فعاليت کرد. اين شيريني‏ فروشي به دليل شيريني‏ هاي اکلر (با دو طعم کارامل و شکلاتي) و ماکارون معروف است. آنها طبق ادعاي خودشان اولين مغازه‏ شيريني‏فروشي هستند که در تهران «ماکارون» توليد کرده‌ا‏ند.اکلر تا يک سال اول تارت نداشت اما براي کساني که مشتري تارت هستند و از طرفي هم نگران خامه آن و اضافه وزن خود، تارتي توليد کرده‏اند که به تارت‏هاي ميوه‏اي و آجيلي معروف شده‏اند و چون خامه ندارند مي‏توان آنها را تا 3-2 روز در يخچال نگه داشت. البته قيمت شيريني‏هاي اين مغازه کم هم نيست. براي مثال تارت‏ها هرکيلو بين 35 تا 40 هزارتومان قيمت دارند، ماکارون (بيسکويت‏هاي کرمدار و رنگي که بسيار فانتزي هستند و مي‏ توان آن را کادو داد) دانه ‏اي 2500 تومان و اکلر هم دانه‏اي 7 هزارتومان که چون شيريني سنگين و پرملاطي است (چيزي شبيه پيراشکي که درون آن با شکلات يا کارامل پر شده و روي آن هم از اين مواد پوشيده شده است) مي‏توان يکدانه از آن را دو نفري خورد. گران‏ترين شيريني آنجا هم پکيج مينياتوري آنهاست که از همه شيريني‏ها در ابعاد کوچک دارد و قيمت آن هم 55 هزارتومان است که مي‏تواند براي هديه بردن مناسب باشد البته اگر با قيمت آن مشکلي نداشته باشيد! راستي اگر قرار است براي اولين ‏بار به اين شيريني‏ فروشي در خيابان بوسني هرزگوين واقع در خيابان فرشته برويد بايد خوب حواستان را جمع کنيد چون هيچ تابلويي ندارد و به قول خودشان به شيريني‏ فروشي بي‏تابلو معروف شده‏اند! البته دليل خاصي هم براي اين کارشان ندارند اما گويا قرار است به‏زودي اسمشان را سر در مغازه بزنند.

شيريني سويتي (sweety)

اينکه مي‏ توان از شير مرغ تا جان آدميزاد را در شيريني‏ فروشي سويتي پيدا کرد، پربيراه نيست! از انواع چاي با طعم‏ هاي مختلف گرفته تا سبزي خشک، ادويه ‏جات، کشک و بيسکويت، سس، عسل، بستني و خب طبيعتا انواع مختلف شيريني! در واقع يک شيريني‏ فروشي که اجناس مدرن را با طعم سنتي ارائه مي‏دهد و به نوعي در آن سنت و مدرنيته درگير هم شده ‏اند. معروف‌ترين و پرطرفدارترين شيريني آنجا، «دالاس کوچولو» است که يک شيريني کوچک با بيس پاي نارگيل است و از نسکافه و زرشک تهيه شده است! اين شيريني که اختراع خودشان است طعمي ترش و شيرين دارد که بسيار منحصربفرد است و مي‏توان آن را با کيلويي 20 هزارتومان تهيه کرد. گران‏ترين شيريني آنجا هم باقلواست که کيلويي 25 هزارتومان به‏ فروش مي‏رسد. قيمت تارت‏ ها و چيزکيک‏ ها هم بين 15 تا 18 هزارتومان است. «سويتي» براي کساني که اهل مهماني ‏هاي آخر هفته هستند هم يک انتخاب ويژه دارد و فقط روزهاي پنجشنبه و جمعه اسنک‏هاي مختلف مثل اسنک الويه، سوسيس و کالباس و گوشت و پنير و سبزيجات مي‏آورد که به دليل سايز کوچکشان هم جلوه خوبي دارند و هم اينکه به راحتي مي‏توان آنها را يک لقمه چپ کرد! البته آنها هم کيلويي 25 هزارتومان به‏ فروش مي‏ رسند که مشتريان زيادي هم دارند. از ديگر خصوصيات اين مغازه که در بلوار صباي خيابان جردن واقع شده، اجناس کادويي آن است که تنوع زيادي دارد و حدود قيمتي بين 10 تا 170 هزارتومان دارند. موضوع ديگر کافه ترياي آن است که در دو قسمت نيم طبقه بالا و طبقه بالاي آن واقع شده و به راحتي مي‏توانيد پس از انتخاب شيريني مورد نظر، آن را در طبقه بالا با نوشيدني موردنظرتان صرف کنيد.

شيريني لَوِندِر (lavender)

لوندر يک شيريني‏فروشي با سبک فرانسوي است که سال پيش کارش را با کساني که در کالج کوردن بلو در آمريکا آموزش ديده‏اند و 26 طعم و مدل شيريني که واقعا با هم متفاوت هستند شروع کرد. يک مغازه کوچک در خيابان مقدس اردبيليِ زعفرانيه که دکوري ساده و چوبي دارد و فضايي که بسيار دلنشين است. نام ديگر لوندر همان گياه «اسطوخودوس» خودمان است؛ يک گياه معطر که يکي از معروف‌ترين گياهان طب سنتي است و خواص زيادي از جمله آرامش‏بخشي دارد. خود شيريني لوندر هم که اتفاقا برخلاف اسم مغازه، شيريني مخصوص آنجا نيست طعمي کاملا جديد دارد و کم‏ شيرين است. خودشان معتقدند حدودا 80 درصد موادي که استفاده مي‏ کنند خارجي هستند که بيشتر آن از بلژيک وارد مي‏شود، اما مهم‌ترين چيزي که در آنجا خودنمايي مي‏کند نحوه چيدن دانه ‏اي و سايز متوسط آنهاست که به همان شکل هم به‏ فروش مي‏رسند و مي‏ شود با قهوه يا نسکافه‏اي که از همانجا مي‏توان تهيه کرد، آن را داغ ‏داغ خورد. خيلي نمي ‏توان در لوندر دنبال شيريني خشک گشت. درواقع بيشتر آنجا با شيريني‏ هايي مثل «دارک چاکلت آلبالو و نعناع» که کيک اسفنجي آن از شکلات تهيه شده و آرد در آن به‏کار نرفته، «شيريني نوتلا» که از شکلات واقعي نوتلا درست مي‏شود و پرطرفدارترين شيريني آنجاست، «تارت بلوبري»، «چيزکيک وايت‏چاکلت» و شيريني «پسته و نارگيل» روبرو مي‏ شويد که اين آخري با قيمت دانه?اي 10 هزارتومان، گران‏ترين شيريني آنجاست و بقيه قيمت‏ ها هم بين 6 تا 8 هزارتومان است.

قنادي شيرين

براي اهالي خيابان آقابزرگي در خيابان فرشته، اين شيريني فروشي که پيش از اين منزل مسکوني صاحبان آنجا بوده و بعدها به مجتمع تجاري تبديل شده و البته پيش‌تر در ميدان وليعصر بوده، نام آشنايي است. يک قنادي که علاوه بر حفظ شيريني‏هاي سنتي ايراني که ميراث خانوادگي آنهاست، شيريني‏ها و دسرهاي روز اروپا را هم به مشتريان عرضه مي‏کند. اين قنادي با نام «شاه رضا» در سال 1325 افتتاح شده که بعدها به نام شيريني «رضا» تغيير نام داد و در حال حاضر هم با نام قنادي «شيرين» شناخته مي‏شود. در اين قنادي نزديک به 100 قلم شيريني پيدا مي‏شود و علاوه بر آن مي‏توانيد از آجيل و خشکبار (حدودا کيلويي 48 هزارتومان)، بستني، عرقيجات، زعفران، گز و سوهان، مرباي خانگي و عسل (شيشه‏اي 6 هزارتومان) و البته گيفت‏هاي سر عقد که چيزهايي مثل شاخه‌نبات و وسايل تزئيني هستند هم لذت ببريد. يکي از بخش‏هاي هيجان‌انگيز اين قنادي، قسمت بوتيک است که در آن انواع دسرها، اردورها، کاناپه‏ها (finger foods) همراه انواع قهوه و چاي سِرو مي‏شود. در اين قسمت انواع شکلات‏هاي کوچک که به صورت دانه‏اي هم فروخته مي‏شود را مي‏توانيد پيدا کنيد که با قيمتي تقريبا مناسب عرضه مي‏شود. براي مثال مي‏توانيد مخلوط همه شکلات‏ها را (که تعدادشان کم هم نيست) در بسته‏بندي جذابي با قيمتي حدود 12 هزارتومان بخريد. پرطرفدارترين شيريني شيرين باقلواي پسته و بادام(کيلويي 28 هزارتومان) ، نان نخودچي و نان برنجي(کيلويي 16 هزارتومان) است. انواع شيريني‏ها را هم مي‏توانيد با حدود قيمتي کيلويي 8 تا 12 هزارتومان تهيه کنيد.

کوکي باکس (Cookie Box)

برج مينياتور در خيابان بوسني ‏هرزگوين فرشته، يک قنادي کوچک و جمع‏ وجور دارد که به دليل شيريني‏ هاي خاص و بسته‏بندي‏هاي جذابش معروف شده است. اين شيريني‏ فروشي که حدودا سال 85 افتتاح شد، به قول خودشان اولين قنادي‌اي بود که شيريني‏هاي دانه‏اي مي‏فروخت. کوکي شيريني‏هاي خود را به سبک آمريکايي توليد مي‏کند که چيزکيک نوتلا و مارس (با رنج قيمتي 20 تا 30 هزارتومان) آن از همه معروف‌تر است تا آنجا که اکثر کافي‏شاپ‏ها چيزکيک‏هاي خود را از آنجا تهيه مي‏کنند. البته اگر ديوانه شکلات هستيد پيشنهاد مي ‏کنيم پودينگ شکلاتي آن را هم امتحان کنيد که علاوه بر طعم دلچسب‏اش ظاهري بسيار وسوسه ‏انگيز دارد. اگر هم اهل خامه و شکلات نيستيد مي‏توانيد سراغ شيريني‏هاي کوکي آن برويد که علاوه بر حالت بيسکويتي‏اش، نرم هم هستند و يکي از پرطرفدارترين شيريني‏ هاي آنجاست. کلا تنوع شيريني‏هاي «کوکي باکس» زياد نيست اما يکي از خصوصيات مثبت‏اش، سايز شيريني‏ هاي آن است که تقريبا مي‏توانيد در هر سايزي که دوست داريد، شيريني سفارش دهيد. علاوه بر اين مي‏توانيد کورن‏فلکس با طعم‏هاي مختلف و نان‏ هاي مخصوص چاي را هم از آنجا تهيه کنيد. براي تارت‌بازها هم خبر خوب اينکه به تازگي تارت توت‏فرنگي توليد کرده‏اند که مي‏توانيد آنها را با قيمتي بين 20 تا 30 هزارتومان تهيه کنيد. البته به جز شيريني‏ هاي سفارشي، بيشترين قيمتي که مي‏ توانيد آنجا پيدا کنيد 30 هزارتومان است که شامل همان چيزکيک‏ها و تارت‏ها مي‏شود. اگر هم دنبال يک قنادي هستيد که سفارش‏هاي عجيب‏وغريب کيک تولد به آن بدهيد پيشنهاد مي‏کنيم سراغ کوکي نرويد چون اکثرا کيک‏هاي آنجا ساده است.

قنادي وي‏ آي‏ پي (VIP)

اين قنادي حدودا 6 ماه است در فاز يک شهرک غرب و اوايل خيابان مهستان افتتاح شده است. طبيعتا همانطور که از نامش پيداست، VIP يک قنادي ويژه با فضايي بسيار بزرگ و شيک است که در آن انواع و اقسام شيريني‏ها و آجيل تا شوريني (اسنک‏هاي مرغ و گوشت و سبزيجات)، ژله، مربا و سوهان پيدا مي‏شود. اگر دنبال مکاني هستيد که بتوانيد انواع و اقسام آجيل‏ها و ميوه‏ هاي خشک را هم پيدا کنيد، شايد بد نباشد سري به VIP بزنيد و در اين ميان شيريني کشمشي‏ اش را که به پرطرفدارترين شيريني آنجا تبديل شده، با قيمتي حدود کيلويي 12 هزارتومان امتحان کنيد.

حدود قيمت شيريني‏هاي تر و خشک اين قنادي تقريبا با فاصله قيمت اندکي مثل هم هستند و مي‏توانيد شيريني‏هاي کشمشي، کره‏اي، تارت، چيزکيک و... را بين 2 هزار تا 20 هزارتومان تهيه کنيد. اگر هم براي دسر دنبال چيزي هستيد که ظاهر زيبايي داشته باشد، ژله‏هاي آنجا را که به اصطلاح طرح‏دار هستند و با گل‏هاي مختلف تزيين شده‏اند را با قيمتي حدود 20 هزارتومان به شما پيشنهاد مي‏کنيم.

با رفتن به قنادي VIP مي‏توانيد با يک تير سه نشان بزنيد چرا که به تازگي طبقه بالاي اين قنادي، رستوران غذاهاي دريايي VIP افتتاح شده که مجموعه متنوعي از غذاهاي دريايي در آن سِرو مي‏شود و اگر هم اهل غذاهاي دريايي نيستيد مي‏توانيد در بخش ديگر همان ساختمان، فست‌فود VIP را امتحان کنيد و اگر جايي برايتان باقي ماند با خريدن شيريني از طبقه پايين، آن را در منزل با چاي نوش‌جان کنيد.

شيريني لانجين (langine)

لانجين يک شيريني‏ فروشي کوچک پر از خوردني است که اولين شعبه آن سال 90 در مجتمع تجاري ايران زمين، واقع در شهرک غرب افتتاح شد و دو شعبه ديگر آن هم در پاسداران (بالاتر از گلستان هشتم) و ميدان تجريش قد علم کردند. شايد معروف‌ترين خوردني اين قنادي که شيريني‏ هايش را به سبک بلژيکي و فرانسوي توليد مي‏کند، دسرهايش باشد و البته ماکارون که سايزشان کمي از حد استاندارد ماکارون کوچک‌تر است و با قيمت دانه‏اي 2 هزارتومان به‏فروش مي‏رسد. گران‏ترين محصول اين قنادي کيک شکلاتي بزرگ 2 کيلويي آن با قيمت 60 هزارتومان است که خب به نظر مي‏رسد کمي اين رقم زياد باشد اما نگران نباشيد کوچک‌تر از آن يعني سايز متوسط هم دارد که مي‏توانيد آن را با قيمت 25 هزارتومان تهيه کنيد. در لانجين مي‏توانيد از نوشيدني‏هاي گرم و سرد تا نان‏هاي مختلف مثل کروسان، چند غله و... و همچنين پنيني‏هاي متفاوت و مافين پيدا کنيد که شايد تنها مشکلش جاي کوچک آن باشد که معمولا براي نشستن در آنجا به مشکل برمي‏ خوريد. سالادخورها هم نگران نباشند چون مي‏توانند در آنجا 3 نوع سالاد يعني سالاد يوناني، سزار و ميوه سفارش دهند اما بعيد مي‏دانيم با بويي که در آنجا به مشام مي‏رسد فقط بتوانند به همين سالاد اکتفا کنند! يکي ديگر از خصوصيات آنجا اين است که خامه تمامي محصولات آن گياهي است اما با همان طعم و مزه پس «لانجين»مي‏تواند براي کساني که کلسترول و چربي بالا دارند، انتخاب مناسبي باشد.

قنادي الف

قنادي الف يکي از آن قنادي‏هاي شلوغ واقع در خيابان الف زعفرانيه است که شايد بهتر باشد با ماشين خودتان به آنجا نرويد چون احتمالا بايد چند دقيقه ‏اي را صرف پيدا کردن جاي پارک کنيد! اين قنادي از سال 90 شروع به فعاليت کرده و به راحتي مي‏توانيد علاوه بر شيريني‏ها و کيک‏هايي مثل چيزکيک و تارت که در 3 نوع بلژيکي، توت‌فرنگي و ميوه‏ هاي خلال‏دار عرضه مي‏ شود، شيريني‏هاي سنتي مثل باقلوا، کيک يزدي (که کيلويي 9 هزارتومان است)، قرابيه تبريزي (که با کيلويي 25 هزارتومان گران‏ترين شيريني آنجاست و طعم تلخ بادام آن به خوبي حس مي‏شود) و مسقطي گل‏ محمدي هم پيدا کنيد. درست وسط مغازه هم با ريلي از خشکبار و آجيل پوشيده شده که حداکثر تا کيلويي حدودا 60 هزارتومان هستند. البته «الف» هم مثل برخي ديگر از شيريني‏فروشي از اين اسنک‏هاي غذايي الويه، پنير و شويد و گوشت و مرغ بي‏نصيب نمانده و آنها را با قيمت کيلويي 22 هزارتومان عرضه مي‏کند. شيريني‏هاي تر هم در اينجا به صورت بشقابي ارائه مي‏شوند که حدود 24 تکه در آن وجود دارد و قيمتش هم 16 هزارتومان است.وقتي وارد شيريني‏ فروشي الف مي‏شويد خيالتان راحت باشد چون اگر با نامي برخورد کرديد که براي شما عجيب بود، مي‏توانيد با پرسيدن درباره آن که مصادف است با تست کردن طعم‏اش، آن را بچشيد و در صورتي که به مذاقتان خوش آمد آن را تهيه کنيد. راستي خبر خوب براي طرفداران اين قنادي اينکه قرار است شعبه دوم اين قنادي هم افتتاح شود که مکانش را به عنوان سورپرايز لو نداده‌اند.
کد خبر a310f681a1014ff4b5fcf0326fcf3b4e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    15 2
    تبلیغات حرفه ای بسیار خوبی بود!
  • مهرداد ایرانی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    13 5
    نکته جالب توجه در تمام این شیرینی فروشیها بجز قنادی شیرین که سالهاست برپااست تازه تاسیس بودن تمام این مغازه هاست که البته باید گفت همه هم تنها در خیابانهای بالای شهر و در گرانترین نقاط به وجود آمده اند تا شاید طعم سخت و تلخ زندگیهای بالا نشینان را با شیرینیهایشان کمی شیرین کنند.
  • mg ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    5 6
    پس قنادی هایی مثل بی بی و یا لادن چی حساب می شن؟
  • samira ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 2
    مطلب جالبی بود. تشکر من یه سایت دیگه هم در مورد 10 قنادی لوکس و بوتیک کیک در تهران خوندم که به نظرم جالب اومد در اینجا خوندم http://blog.netnazar.com